بانک‌های خصوصی

کارشناس اقتصادی گفت: بانک‌های خصوصی با اعطای تسهیلات به بخش خدمات و بازرگانی به تولید ضربه می‌زنند، این در حالی است که بخش‌های واقعی اقتصاد همچون کشاورزی، مسکن و صنعت با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

به گزارش پیام خانواده «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی چندی پیش در نشست شورای اداری استان کرمان از بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی گله‌مند بود و گفت که برخی بانک‌ها مانع توسعه هستند.

«سعید قاضی پور» کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلات بانک‌های خصوصی رقابت معیوب در جذب سپرده است و این موضوع منجر به رقابت بین بانک‌ها در پرداخت نرخ بهره شده است.

وی افزود: بانک‌های دولتی نیز چون بانک‌های خصوصی رقابت کاذب انجام می‌دهند، مجبور هستند برای جذب سپرده مشتری سودهای بالا دهند و این تاثیر بدی بر اقتصاد کلان کشور دارد.

۷۰درصد تسهیلات بانک‌های خصوصی به بخش خدمات و بازرگانی است

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: شکل رقابت در پرداخت نرخ بهره در تسهیلات دهی بانک‌های خصوصی است. وقتی وضعیت بانک‌های خصوصی را در کمیت و کیفیت اعطای تسهیلات بررسی می‌کنیم ۷۰درصد تسهیلات آنها به بخش خدمات و بازرگانی اختصاص داده شده است و این موضوع انگیزه تولید را سرکوب می‌کند و بخش‌های واقعی اقتصاد مثل کشاورزی، مسکن و صنعت با کمبود تسهیلات مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه مشکل همیشگی بخش تولید کمبود نقدینگی است، بیان کرد: یکی از مسائل در رفتار بانک‌های خصوصی این است که آنها با توجه به کمیت و کیفیتی که در پرداخت وام دارند، انگیزه تولید را از بین بردند؛ در حالی که بانک‌ها مدعی هستند عمده تسهیلاتی که بخش‌های بازرگانی و خدمات داده می‌شود سودده هستند.

رقابت ناسالم بانک‌ها برای جذب سپرده

قاضی پور ادامه داد: واقعیت این است که فارغ از اینکه تسهیلات اعطایی به بخش‌های خدمات و بازرگانی از سوی بانک‌ها به بخش خدمات و بازرگانی داده می‌شود یا خیر، یا به بخش‌های زیرمجموعه خود می‌دهند یا نه، این شرکت‌ها با این تسهیلات وارد سفته بازی و کسب سود از بازارهای موازی تولید مثل سکه، دلار و سهام می‌شوند و با وجود ادعای سودده بودن، پرداخت وام به خدمات بازرگانی بخش عمده تسهیلات غیرجاری بانک‌ها مربوط به شرکت‌های خدماتی و بازرگانی است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در شرایطی که بازپرداخت تسهیلات اعطایی از سوی مشتریان بانک‌ها انجام نشود، بانک‌های خصوصی برای اینکه تسهیلات جدید بدهند، مجبور هستند برای اخذ سپرده با هم رقابت کنند و این امر موجب افزایش نرخ بهره می‌شود.

وی توضیح داد: حتی در شرایطی که بخواهیم با محدودیت ترازنامه نحوه تسهیلات دهی بانک‌های خصوصی به شرکت‌هایی که تعهدی برای بازپرداخت وام‌های دریافتی ندارند، را کنترل کنیم، موجودیت آنها در این است که ساختارها را به هم بریزند؛ زیرا اگر بخواهند در قالب قیودی که وزارت اقتصاد برای رشد ترازنامه اعلام کرده رفتار کنند، عملاً در بازار رقابتی ناسالم که بانک‌های خصوصی به وجود آمده می‌توانند سپرده بگیرند و وقتی نتوانند سپرده بگیرند نمی‌توانند تسهیلات بدهند و به‌تبع آن زیان انباشته آنها روز به روز افزایش می‌یابد و مشتری خود را از دست می‌دهند.

قاضی پور بیان کرد: یکی از راه‌حل‌هایی که پیشنهاد می‌دهم این است که بانک‌هایی که زیان انباشته بالا و کفایت سرمایه کافی ندارند، در مرحله اول در بانک‌هایی که صورت‌های مالی بهتری دارند ادغام شوند؛ چراکه ما تجربه موفقی در ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه را داشتیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: هم اکنون می‌توانیم با الگوی که آزمایش خود را با سربلندی پشت سر گذاشت، بانک‌هایی که صورت‌های مالی نامناسب دارند را در هم ادغام کرد تا شاهد چنین رقابت ناسالم نباشیم.

وی تاکید کرد: با توصیه و خواهش نمی‌توانیم مساله بانک‌های خصوصی را برطرف کنیم و بسیاری از بانک‌ها، مردم را به گروگان گرفتند. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید برخوردی با این بانک‌هایی که رفتار نامناسب دارند، داشته باشند و نباید به آنها باج بدهد. چنانچه بانکی شاخص‌ها را رعایت نکرد باید نرخ ذخیره قانونی را افزایش دهند و باید تذکر داده شود؛ البته با توصیه و خواهش این وضعیت راه به جایی نمی‌برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =