صالح قاسمی

پژوهشگر و فعال حوزه جمعیت گفت: تمرکز نظام برنامه‌ریزی کشور اگر بر نهاد خانواده نباشد ما به‌شدت متضرر خواهیم شد درحالی‌که حاکمیت ایجاد شده اما اعمال حاکمیت هنوز نشده و اسناد بالادستی باید در نظام اداری جاری و عملیاتی شود.

به گزارش پیام خانواده صالح قاسمی پژوهشگر و فعال حوزه جمعیت در نشست تخصصی با عنوان خانواده محوری و نقش جهاد تبیین در افزایش جمعیت که به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم برگزار شد، اظهار داشت: خانواده و جمعیت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و شاید خیلی زودتر از اینها می‌بایست این رابطه تبیین می‌شد.

وی ادامه داد: اساساً تحولات جمعیتی در غرب در مقابل یک پدیده اجتماعی به نام خانواده شکل گرفت.

قاسمی بیان داشت: در حال حاضر حدود هشت سال از ابلاغ سیاست‌گذاری‌های جمعیتی توسط رهبر معظم انقلاب می‌گذرد که دو سال بعد آن رهبر انقلاب سیاست‌های کلی خانواده را مطرح کردند که این خود حاوی پیام است.

وی به فرمایشات رهبری در خصوص جمعیت اشاره کرد و گفت: در طول ۹ سال گذشته رهبر انقلاب ۵۴ مرتبه در مورد جمعیت تذکر داده‌اند که نشان از ضرورت این امر برای جامعه اسلامی است که متأسفانه در عرصه عمومی مغفول مانده است که نیاز به جهاد تبیین در این امر حیاتی داریم.

پژوهشگر حوزه جمعیت به تغییرات ساختاری در خانواده اشاره کرد و بیان داشت: این تغییرات موجب شده در فرزندآوری با رشد منفی مواجه شویم که این تغییرات در حوزه خانواده در سال‌های پیش‌رو آسیب‌های فراوانی را به‌ویژه در حوزه فرزندآوری به همراه خواهد داشت که این تحولات موجب تغییر انگاره‌های ذهنی افراد در جامعه نسبت به داشتن فرزند و تشکیل خانواده شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر خانواده تک‌فرزندی و یا دو فرزندی در حالت ایده‌آل تعریف می‌شود که در واقع تعریف، کارکرد و ساختار خانواده تغییر کرده است.

قاسمی ابراز داشت: متأسفانه این تغییرات باعث شده است تا امروزه شاخص‌های جمعیت‌شناسی کشور رکوردهای حداقلی را در طول تاریخ ثبت نماید و نرخ رشد منفی زیر یک درصد در طول تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است.

تمرکز نظام برنامه‌ریزی کشور باید بر نهاد خانواده باشد

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی هدفمند در افزایش جمعیت تصریح کرد: تمرکز نظام برنامه‌ریزی کشور اگر بر نهاد خانواده نباشد ما به‌شدت متضرر خواهیم شد درحالی‌که حاکمیت ایجاد شده اما اعمال حاکمیت هنوز نشده و اسناد بالادستی باید در نظام اداری جاری و عملیاتی شود. کارشناس حوزه جمعیت افزود: متأسفانه سندهای بالادستی همان بالای دست می‌ماند و تبدیل به قانون و دستورالعمل نمی‌شود که این آسیب بزرگی برای جامعه است.

قاسمی نقش رسانه‌ها را در افزایش جمعیت قابل‌توجه دانست و ابراز داشت: هم در صداوسیما و هم در فضای مجازی تعریفی از مخاطب نداریم درحالی‌که باید مخاطب را شناخت و طبق آن به تولید محتوی اثرگذار رسانه‌ای بپردازیم و انگاره‌های مخاطب را با ترویج برنامه‌های فاخر رسانه‌ای به سمت تشکیل خانواده و فرزندآوری سوق دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =