سید محمدحسین چاوشیان

رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم گفت: پیوست خانواده در تمام نهادها و سازمان‌های دولتی باید به‌عنوان الزامی قانونی در نظر گرفته شود.

به گزارش پیام خانواده سید محمدحسین چاوشیان در نشست تخصصی خانواده محوری و نقش جهاد تبیین در افزایش جمعیت که به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم برگزار شد، اظهار داشت: در یک سال اخیر در رسانه‌های مختلف کشور از رسانه ملی گرفته تا شبکه‌های اجتماعی در زمینه فرزندآوری محتواهای خوبی تولید و نشر داده شده است اما سؤال اینجاست آیا جهاد تبیینی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند چیزی فراتر از آن است یا خیر و متعاقباً مسئله خانواده محوری و سیاست‌های مرتبط با جمعیت و خانواده آیا به‌صورت نظام‌مند در رسانه‌ها منعکس شده است؟

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب سیاست‌های مختلفی داشتیم مثل شورای فرهنگی اجتماعی زنان باهدف تشکیل تحکیم و تعالی خانواده و سایر سیاست‌های مختلفی که با محوریت جمعیت و خانواده داشتیم اما رهبر انقلاب در شهریور سال ۹۵ سیاست‌های ۱۶ گانه ای را به‌عنوان سیاست‌های کلی خانواده مطرح کردند لکن با انبوه رسانه‌هایی که در اختیار داشتیم، نتوانستیم آن‌چنان که شاید و باید از این اسناد بالادستی در راستای عملیاتی‌سازی و فرهنگ‌سازی خانواده محوری و تشویق به فرزندآوری استفاده نماییم به‌طوری‌که در این حوزه با خلأ جهاد تبیین مواجه بودیم.

چاوشیان به کلیدواژه خانواده محوری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری یک مفهوم جدید به‌عنوان خانواده محوری را در سیاست‌های کلی خانواده مطرح می‌کنند که در دو بند اول سیاست‌ها به‌صراحت بیان می‌کنند خانواده باید محور تمام نهادهای اجتماعی باشد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: پیوست خانواده در تمام نهادها و سازمان‌های دولتی باید به‌عنوان الزامی قانونی در نظر گرفته شود.

پیوست خانواده در تمامی نهادها باید به‌عنوان الزامی قانونی در نظر گرفته شود

پژوهشگر مطالعات خانواده در دانشگاه برن سوییس با بیان این که ما در دوران گذار از سنت به مدرنیته شاهد تغییراتی در فرم خانواده هستیم، تصریح کرد: این تغییر به صورتی بود که از فرم ساختار خانواده به‌صورت گسترده به سمت خانواده هسته‌ای رسیدیم که متأثر از فضای فردگرایی است که دراین‌بین نقش رسانه‌ها در تغییر فرهنگ سنتی و احاطه فرهنگ فردگرایی بسیار چشمگیر بوده است که ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای را در پیشبرد اهداف فرهنگی و نظام ارزش‌های خانوادگی بیش از بیش به ما نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در خصوص تشویق به فرزندآوری در راستای رویکرد خانواده محوری و عملیاتی‌سازی فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین نیز باید به سمت فرهنگ‌سازی از طریق فضای رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی برویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =