چاوشیان

پیام خانواده_ رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی گفت: متأسفانه نهادی مانند دانشگاه‌ها نه‌تنها خانواده‌محور نیستند، بلکه مخالف خانواده نیز هستند. همچنین، حوزه علمیه ما نیز به هیچ وجه خانواده‌محور نیست یعنی انتظار ما این است که بانوان طلبه جامعه به سطحی از دانش برسند که بتوانند مدارج عالیه تحصیلی دست پیدا کرده و مبلغان معارف دینی باشند، اما به دلیل ضعف در نظام آموزشی و عملکردها، عملاً این‌طور نیست.

دکتر سید محمدحسین چاوشیان، رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی (خاتم)، در پنجمین پیش‌نشست اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی که با عنوان «رسانه خانواده‌محور؛ الزامات و راهبردها» برگزار شد، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب سیاست‌های ۱۶ گانه حوزه خانواده را به مجمع تشخیص نظام ابلاغ کردند که هر کدام از آن‌ها برنامه‌های بسیار به جایی هستند و امیدواریم که سیاست‌مداران بتوانند این برنامه‌ها را به خوبی تدوین کنند و بتوانیم شاهد جامعه خانواده‌محور باشیم.

وی افزود: در دو بند ابتدایی این سیاست‌ها، به‌صراحت از جامعه خانواده‌محور و محور بودن خانواده در تمامی سطوح اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... سخن گفته‌شده است.

وی ادامه داد: در رابطه با موضوع خانواده با مفاهیم و اصطلاحات زیادی مواجه هستیم؛ برای مثال خانواده‌محور بودن با مفاهیمی همچون خانواده دوستی متفاوت است؛ چراکه زمانی که صحبت از سیاست‌گذاری خانواده می‌شود باید دقت داشته باشیم که این مسئله با سیاست‌گذاری خانواده‌محور متفاوت است.

چاوشیان بیان کرد: تأکیدی که در سند حوزه خانواده ابلاغی رهبر معظم انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد، این را نشان می‌دهد که واقعاً طی چند دهه اخیر در حوزه سیاست‌گذاری خانواده موفق نبوده‌ایم و اساساً سیاست‌گذاری ما خانواده‌محور نبوده است.

وی افزود: مسئله خانواده‌محوری را باید از دو ساحت عمومی و سازمانی بررسی کرد. موضوع سپرسازمانی کاملاً مشخص است که تمام نهادها بتوانند خانواده را در قلب خود و نوعی پیوست خانوادگی در برنامه‌های خود داشته باشند که البته می‌توان گفت تاکنون به‌هیچ‌وجه در سازمان‌ها و نهادهای مختلف خانواده‌محور نبودیم.

رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی بیان کرد: متأسفانه نهادی مانند دانشگاه‌ها نه‌تنها خانواده‌محور نیستند، بلکه مخالف خانواده نیز هستند. همچنین، حوزه علمیه ما نیز به هیچ وجه خانواده‌محور نیست یعنی انتظار ما این است که بانوان طلبه جامعه به سطحی از دانش برسند که بتوانند مدارج عالیه تحصیلی دست پیدا کرده و مبلغان معارف دینی باشند، اما به دلیل ضعف در نظام آموزشی و عملکردها، عملاً این‌طور نیست.

وی بیان کرد: بسیاری از بانوان هستند که وارد حوزه مطالعات زنان و خانواده می‌شوند تا بتوانند روزی اهل‌قلم شده و به ارائه نظریات بپردازند، اما در مقام عمل دقیقاً عکس این مسئله اتفاق می‌افتد یعنی قرار بر این است تا شخصی تربیت شود که بتواند خانواده خود را به‌خوبی تربیت کند، اما نه‌تنها نمی‌تواند در راستای خانواده خود عمل کند، بلکه بعضاً خانواده‌های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چاوشیان تصریح کرد: ما به دنبال بومی‌سازی و استانداردسازی رشته‌هایی مانند مطالعات زنان و خانواده هستیم، اما در نهایت به دلیل عدم هدف‌گذاری مشخص بهره‌ای از آن نخواهیم برد. امروز با سرعت به دنبال این هستیم که زن را وارد عرصه عمومی کنیم و این مسئله به دلیل نگاهی است که مبتنی بر خانواده‌محوری نیست.

رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی (خاتم) اظهار کرد: در حوزه ساحت عمومی می‌توان گفت که هیچ‌کدام از نهادهای کشور خانواده‌محور نیستند. در سپهر یا فرهنگ عمومی که مهم‌ترین رکن آن رسانه است، متأسفانه این ضعف در حوزه رسانه نیز وجود دارد که رسانه ما نیز خانواده‌محور نیست. البته این ضعف در حوزه خانوادگی نیز وجود دارد و ما در این حوزه نیز خانواده‌محور نیستیم.

وی گفت: رکن رکین حوزه خانواده‌محوری که توانایی تأثیر فراوان در جامعه دارد نیز رسانه است. البته رسانه به معنای عام آن یعنی تمام رسانه‌های تأثیرگذار جامعه از دیداری و شنیداری و ... است که می‌توانند در این زمینه از خود اثر به جای گذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =