کشاورز زاده

پیام خانواده - «محمد کشاورز زاده» در مصاحبه با یک روزنامه چینی، در اشاره به تبلیغات منفی غربی‌ها علیه سند برنامه همکاری‌ جامع تهران و پکن، گفت آن‌ها روابط استراتژیک چین با کشوری مستقل مثل ایران را تهدیدی علیه خود می‌دانند.

به گزارش پیام خانواده، نشریه چینی «گلوبال تایمز» مصاحبه‌ای با «محمد کشاورز زاده» سفیر ایران در چین با موضوع سند برنامه همکاری‌ جامع که اخیراً میان ایران و چین به امضا رسید و همچین سایر مسائل مرتبط با روابط دو کشور انجام داده و در مقدمه آن آورده است: چین و ایران اخیراً توافقی ۲۵ ساله را برای افزایش همکاری‌های جامع در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت به امضا رساندند. بعد از امضای این سند، برخی رسانه‌های غربی تلاش کردند آن را منفی جلوه دهند. برخی از آن‌ها ادعا کردند این سند در ایران با انتقاد مواجه شده است. شرایط واقعی چگونه است؟ آیا اجرای این توافق تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت؟ ایران چطور همکاری خود با چین را ارزیابی می‌کند؟ «زی ونتینگ» خبرنگار گلوبال تایمز درباره این مسائل با محمد کشاورز زاده، سفیر ایران در چین گفت‌وگو کرده است.

غربی‌ها، روابط استراتژیک چین با کشوری مستقل مثل ایران را تهدیدی برای منافع خود می‌دانند

کشاورز زاده در ابتدای مصاحبه، درباره تلاش‌های رسانه‌های غربی برای منفی جلوه دادن این سند گفت: رسانه‌های غربی همچنان از اهرم «رسانه» برای گسترش سلطه استعماری خود استفاده می‌کنند. آن‌ها اطلاعات دروغین و دستکاری شده را از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی برای ممانعت از همکاری دوستانه ایران و چین منتشر می‌کنند. ایران و چین قرن‌ها روابط دوستانه و صلح‌آمیز داشته‌اند و هرگز با یکدیگر در جنگ نبوده‌اند. در طول تاریخ، دو کشور از مبادلات تجاری و فرهنگی مسالمت‌آمیز برخوردار بوده‌اند و طرح کمربند و جاده یک بار دیگر آن را احیا کرد.

وی افزود: چین هرگز سابقه استعمارگری نداشته و هرگز تلاش نکرده کشوری دیگر را اشغال کند. کشورهای غربی چین را که یک قدرت جهانی در حال ظهور است، تهدیدی برای سلطه استراتژیک خود می‌دانند. آن‌ها برقراری روابط استراتژیک و دوستانه بلند مدت بین چین و کشورهای مستقل دیگر مثل ایران را تهدیدی برای منافع اصلی خود در منطقه می‌دانند. آن‌ها تلاش می‌کنند تصویری بد از چین را برای ترساندن مردم سایر کشورها ارائه دهند. وقتی که همکاری اقتصادی برای مردم محلی رفاه به ارمغان بیاورد و معیشت آن‌ها را بهبود بدهد، این تبلیغات مسموم و غیر واقعی غرب تاثیر خود را از دست می‌دهد.

ایران و چین با تهدیدهای مشترک مواجهند که رفع آن‌ها نیازمند همکاری است

او در پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود در سند امضا شده، تعمیق همکاری نظامی، درخواست برای آموزش و تمرین‌های نظامی مشترک، تحقیقات و توسعه سلاح به صورت مشترک و همچنین اشتراک‌گذاری اطلاعات، ذکر شده، چطور دو کشور همکاری‌های نظامی را تعمیق خواهند کرد و آیا برنامه‌های مشخصی وجود دارد؟» اظهار داشت: ایران و چین با تهدیدهای مشترکی مانند تروریسم، افراط گرایی، جدایی طلبی، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر روبرو هستند که نیازمند همکاری مداوم در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی برای مهار چالش‌های مذکور و افزایش صلح و ثبات در منطقه، آزادی حمل و نقل و تجارت در آب‌های بین‌المللی و غیره است. رسیدن به این اهداف، به همکاری بیشتر بین بخش‌های امنیتی و نظامی دو کشور برای تبادل اطلاعات و برنامه‌ریزی برای انجام مانورهای مشترک نیازمند است. در همین خصوص، تماس‌های نزدیک بین بخش‌های نظامی، امنیتی و دفاعی دو کشور در جریان است.

هدف از سند برنامه همکاری‌های جامع تعمیق روابط دوجانبه است و علیه هیچ کشور سومی نیست

سفیر ایران در تشریح بیشتر در خصوص این سند عنوان کرد: برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله بین ایران و چین در راستای اجرای بیانیه مشترک شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در سفر رسمی شی در سال ۲۰۱۶ به تهران آماده شد. همانطور که عنوان آن نشان می‌دهد، در درجه اول، شامل همه جنبه‌های مختلف همکاری بین دو کشور است و نکته دوم، مدت همکاری است که نقشه راهی برای یک ربع قرن است. ایران و چین دو تمدن باستانی آسیایی هستند که هزاران سال است با یکدیگر در ارتباطند. هدف از این برنامه تعمیق و تقویت این روابط دوجانبه است و علیه هیچ کشور سومی نیست. 

ضروری است که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در اسرع وقت برداشته شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تاثیر تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، بر اجرای این سند گفت: ایران تنها کشور در جهان نیست که از تحریم‌های آمریکا رنج می‌برد. چین و بسیاری دیگر از کشورها هم با چنین مشکلی مواجه هستند. همانطور که سخنگوی وزارت خارجه چین چندین بار گفته است «آمریکا تحریم‌ها را بی‌پروا مانند یک چوب بزرگ به کار می‌برد و خودسرانه تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه را علیه کشورهای مستقل اعمال می‌کند». ضروری است که تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی در اسرع وقت برداشته شود. جهان شاهد بود که در دوران سخت مبارزه با کرونا، تحریم‌های غیرانسانی ایالات متحده تلفات جانی بیشتری را در ایران سبب شد. 

کشاورز زاده ادامه داد: معتقدم کشورهای مستقل مصمم هستند حاکمیت خود را حفظ کنند و برای بهبود زندگی مردم از سرنوشت خود در همکاری (با دیگر کشورها) پیروی می‌کنند. حتی مقامات آمریکایی اعتراف کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است. ایران و چین، هر دو، این تحریم‌ها را مداخله در امور داخلی و نقض قوانین بین‌المللی می‌دانند. بنابراین ما در مقابل این تحریم‌های غیرقانونی تعظیم نخواهیم کرد. 

 آمریکا و غرب در موضعی نیستند که کشورهای دیگر را به نقض حقوق بشر متهم کنند

سفیر ایران در پاسخ به سوالی درباره مواضع مداخله‌جویانه غرب در خصوص منطقه «سین‌کیانگ» و اعمال تحریم از سوی این کشورها علیه چین در این ارتباط، گفت: اول از همه، آمریکا باید به یاد بیاورد که سین‌کیانگ یا هنگ‌کنگ بخشی از چین هستند. هیچ کشوری مداخله در امور داخلی خود را تحمل نخواهد کرد. آمریکا باید از مداخله در امور کشورهای دیگر خودداری کند. دوم این که معتقدم ایالات متحده و غرب با نگاهی به سابقه آن‌ها، در موضعی نیستند که کشورهای دیگر را به نقض حقوق بشر متهم کنند. همانطور که «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین ششم آوریل گفت «تاریخ آمریکا پاکسازی وحشتناک سیستماتیک قومی و کشتار مردم بومی آمریکا را ثبت کرده است». 

وی افزود: همچنین لازم به ذکر است که از سال ۲۰۰۱، جنگ‌ها و عملیات‌های نظامی که آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم در حدود ۸۰ کشور به پا کرده، جان بیش از ۸۰۰ هزار نفر از جمله ۳۳۰ هزار غیرنظامی را گرفته و به آوارگی ده‌ها میلیون نفر در افغانستان، عراق و سوریه و سایر کشورها منجر شده است. بنابراین اگر برای آمریکا حقوق مسلمانان اهمیت دارد، این کشور یک عذرخواهی بزرگ به کشورهای مسلمان بدهکار است و باید کشتن مسلمانان از طریق بمباران کردن خاک آن‌ها را متوقف کند. 

کشاورز زاده در ادامه به بازدید خود از منطقه سین‌کیانگ اشاره کرد و گفت: هفته گذشته از منطقه خودمختار سین‌کیانگ اویغور به همراه هیات‌های دیپلماتیک از بیش از ۲۰ کشور دنیا دیدن کردم. آنجا به نظرم بسیار زیبا آمد. شاهد بودم که چطور تلاش‌های دولت مرکزی چین زندگی مردم محلی این منطقه را تغییر داده و رفاه و توسعه را برای منطقه به ارمغان آورده است. هدف کشورهای غربی در طرح مسئله سین‌کیانگ خیرخواهانه نیست و فقط سیاسی است و هدف از آن اعمال فشار بر دولت چین است. جمهوری اسلامی ایران به شدت با این استانداردهای دوگانه غرب مخالفت می‌کند. 

ایران به رغم انواع توطئه‌ها می‌تواند به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مستقل ایفای نقش کند 

او در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره نقش حزب کمونیست چین در هدایت این کشور در یکصدمین سالگرد تاسیس آن گفت: در صد سال گذشته، چین به قدرتی جهانی در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و نظامی تبدیل شده است. برنامه‌ریزی دقیق و اقدامات ملموس انجام شده از سوی دولت مرکزی و همراهی مردم، مهمترین عامل دستیابی به چنین موفقیتی بوده است. الگوی حکمرانی چین که توسعه اقتصادی، فقرزدایی و توسعه پایدار در سریعترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه را محقق کرده، به الگویی جهانی تبدیل شده است. الگوی حکمرانی خوب چین کلیشه دموکراسی غربی را که غرب تلاش کرد لیبرال دموکراسی را به عنوان تنها سیستم حکمرانی موفق تجویز و آن را به اجبار بر کشورهای دیگر اعمال کند، به چالش کشید.

وی در ادامه با ذکر این که جمهوری اسلامی ایران هم الگوی حکمرانی خود را دارد، افزود: ایران به رغم انواع توطئه‌ها، اقدامات تروریستی، جنگ، تحریم‌ها و فشار حداکثری همچنان می‌تواند به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مستقل ایفای نقش کند و توسعه و رفاه را برای مردم ایران در ۴۰ سال گذشته ایجاد کرده است. 

مقامات ایران در خصوص افزایش شراکت جامع استراتژیک با چین اتفاق نظر دارند

این دیپلمات ایرانی در بخش پایانی در پاسخ به این سوال که «اهمیت همکاری چین و ایران را در این دنیای چند قطبی چطور ارزیابی می‌کنید؟ انتظار دارید چین چه نقشی در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران ایفا کند؟»، اظهار داشت: سیستم تصمیم‌گیری ایران بر اساس منافع ملی خود است و تحت تاثیر فشارهای غرب قرار نخواهد گرفت. چین اکنون یک بازیگر مهم جهانی است و مقامات ما در خصوص افزایش شراکت جامع استراتژیک با چین اتفاق نظر دارند. ایران از موقعیت جغرافیایی برجسته‌ای در غرب آسیا برخوردار است که می‌تواند چین را به اروپا متصل کند. چین نقش سازنده‌ای در موضوع هسته‌ای ایران ایفا کرده است. دو کشور تبادل نظر نزدیکی در این خصوص دارند. چین از آمریکا به دلیل نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با خارج شدن از برجام انتقاد کرده است. انتظار داریم اعضای برجام و جامعه بین‌المللی به تعهدات خود بر مبنای قطعنامه‌ها عمل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =