کد خبر: 3147
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
نمایشگاه کتاب

پیام خانواده - افتتاح کتابخانه مرکزی شیروان، امضای تفاهمنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و انتشار دو فراخوان از جوایز فرهنگی و ادبی از مهم‌ترین خبرهای کتاب در این‌هفته بودند.

به گزارش پیام خانواده، گزارش «یک‌هفته با کتابِ» اولین‌هفته کاری سال ۱۴۰۰ دربرگیرنده ۹ خبر مهم در حوزه کتاب و نشر است. این‌گزارش در ابتدا با ۳ خبر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره افتتاح کتابخانه مرکزی شیروان، تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌ها و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و انتشار فراخوان مسابقه طراحی کتاب‌خانه عشایری آغاز می‌شود.

جایزه شهید اندرزگو، بنیاد سعدی، کتابخانه ملی و جایزه کتاب سال الوند، دیگر نهادها و سازمان‌هایی هستند که اخبارشان را در این‌هفته مرور می‌کنیم. رونمایی از رمان ایرانی «دلی که نداشتی» هم آخرین خبر داخلی گزارش این‌هفته است. تنها خبر خارجی این‌گزارش هم مربوط به برگزاری نمایشگاه کتاب الجزایر است.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» اولین‌هفته کاری امسال را می‌خوانیم؛

افتتاح کتابخانه مرکزی شیروان

در ادامه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه‌های مرکزی کشور، کتابخانه مرکزی شیروان در استان خراسان شمالی روز چهارشنبه این‌هفته افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه این‌کتابخانه با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، هوتن والی‌نژاد معاون اداری و مالی، هادی امیری مدیرکل امور عمرانی نهاد کتابخانه‌ها، علی بیک‌زاده معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، علی جدی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، علی‌محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی و جمعی از مسئولان استانی همراه بود.

امضای تفاهمنامه بین نهاد کتابخانه‌ها و معاونت مطبوعاتی ارشاد

خبر دیگری که این‌هفته درباره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد، مربوط به اولین‌روز کاری پس از عید نوروز بود. به این‌ترتیب روز شنبه ۱۴ فروردین بود که خبر امضای تفاهمنامه بین نهاد کتابخانه‌ها و معاونت مطبوعاتی ارشاد منتشر شد که البته مربوط به ایام عید بود.

به این‌ترتیب تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توسط علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها و محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با موضوع خرید نشریات برای کمک به تجهیز کتابخانه های عمومی به امضا رسید.

انتشار فراخوان مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری»

سومین خبر از نهاد کتابخانه‌ها هم که این‌هفته منتشر شد، مربوط به روز شنبه بود و به موجب آن، فراخوان مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری» برای ارائه طراحی کتاب‌خانه‌ای قابل حمل برای خدمات‌رسانی به عشایر کشور، توسط نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور منتشر شد. این‌رویداد با مشارکت فب‌لب ایران برگزار می‌شود.

انتشار فراخوان جایزه شهید اندرزگو

فراخوان دومین‌دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو هم روز یکشنبه ۱۵ فروردین، توسط دبیرخانه این‌رویداد منتشر شد. این‌جایزه در سه‌گروه داستان بلند و رمان بزرگ‌سال، داستان و شعر کودک و رمان نوجوان و همچنین روایت تاریخ به گردآوری آثار مربوط به انقلاب اسلامی می‌پردازد.

پایان مهلت ثبت‌نام در آزمون بین‌المللی مهارت زبان فارسی

فرایند ثبت نام دومین آزمون بین‌المللی مهارت زبان فارسی «آمفا» ۱۴۰۰ که از اسفند ماه سال پیش توسط بنیاد سعدی در کشورهای ایران، روسیه و عراق آغاز شده بود، تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۸ فروردین تمدید شد و با پایان این‌روز به پایان رسید.

ارائه آمار خرید نسخه‌های خطی کتابخانه ملی

سازمان اسناد و کتابخانه ملی روز دوشنبه ۱۶ فروردین، آمار خرید نسخه‌های خطی خود در سال ۹۹ را منتشر کرد. به این‌ترتیب سمیرا خسروی رئیس گروه فراهم آوری خطی اداره کل کتاب‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی از خرید ۲۲۶ نسخه خطی در سال ۱۳۹۹ خبر داد.

معرفی نامزدهای دریافت جایزه کتاب سال الوند

هیئت داوران سومین دوره جایزه کتاب سال الوند، با بررسی ۱۵۲ عنوان کتاب شعر ارسالی به دبیرخانه، در قالب‌های مختلف، ۱۳ عنوان کتاب را نامزد دریافت جایزه اعلام کرد که این‌نامزدها توسط این‌هفته توسط دبیرخانه این‌دوره از جایزه مذکور معرفی شدند.

رونمایی از رمان «دلی که نداشتی»

نشست دورهمی رونمایی کتاب «دلی که نداشتی» نوشته فاطمه سلیمانی ازندریانی که به‌تازگی توسط انتشارات نیستان منتشر شده، عصر دوشنبه ۱۶ فروردین با حضور تعدادی از اهالی ادبیات و رسانه در کتابفروشی آستان قدس رضوی (به‌نشر) در تهران برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه کتاب الجزایر زیر سایه کرونا

یکی از خبرهایی که روز شنبه ۱۴ فروردین منتشر شد، توسط رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفت و به این‌ترتیب بود که نخستین نمایشگاه داخلی کتاب در الجزایر زیر سایه کرونا برگزار شد و ناشران الجزایری که از شیوع کرونا ضرر چشمگیری کرده بودند در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و به ارائه محصولات خود پرداختند.

به موجب اطلاعات این‌خبر، در دهه آخر اسفند ۹۹ (مارس ۲۰۲۱) اولین نمایشگاه داخلی کتاب الجزایر، با شعار «کتاب زندگی است» با رعایت کامل تمهیدات و پروتکل‌های بهداشتی در محل دائمی نمایشگاه‌های این کشور با حضور ملیکه بن دوده وزیر فرهنگ الجزایر افتتاح شد و به مدت ۱۰ روز به فعالیت پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =