کد خبر: 2535
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۹
سیاری

پیام خانواده - استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ نوشت: شرایط سختی در سال ۹۹ بر مردم کشورمان و جهان به علت پاندمی کووید ۱۹ (کرونا) گذشت، جامعه پزشکی و پیراپزشکی خوش درخشیدند. سال ۱۴۰۰ را با همدلی، تعامل و فراگیری بهتر مهارتهای زندگی متفاوت کنیم.

به گزارش پیام خانواده، علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت یازدهم و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از زمان مسئولیت خود در این سمت هر سال در آستانه نوروز پیامی منتشر می کند، امسال نیز با مروری بر وقایع یکسال گذشته و توصیه های بهداشتی برای سلامت جسم و روان مردم، پیام مفصلی منتشر کرد . او در این پیام از مشکلات اقتصادی و اپیدمی کرونا در ایران گفت و از مردم و مسئولان خواست با همدلی، گذشت و آموختن مهارتهای زندگی، زمینه زندگی بهتر را در سال ۱۴۰۰ فراهم کنند.

وی در این پیام نوشت: آغاز سال نو فرصت مناسب و سنت حسنه ای برای برقراری ارتباط موثر در زمینه تعامل و گفتگو، تبادل اطلاعات و احساسات، همدلی و آشنایی مردم ایران با شادی ها، غم ها، مشکلات و سختی های زندگی، نوآوریها، اندیشه ها و کارآفرینی های جدید برای  همدیگر، کشور و جهان است.

دکتر سیاری نوشت: در آغاز سال نو (۱۴۰۰) با توجه به شرایط سختی که در سال ۹۹ بر مردم کشورمان و جهان به علت پاندمی کووید ۱۹ (کرونا) گذشت، یکی از مهمترین دغدغه ها این است که چه کنیم تا در سال ۱۴۰۰ زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم و حال خود و خانواده مان، همسایه ها، همکاران، اقوام، دوستان و همه مردم ایران و جهان  نسبت به سال گذشته خردمندانه تر، سالم تر، با کیفیت بهتر، با معنویت بیشتر و همراه با احساس بهتر توام با شادی، سرزندگی، موفقیت، شکوفایی و رضایتمندی و امید بیشتر به آینده شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: باید ببینیم چه کنیم تا سلامت مردم، عدالت و رفاه اجتماعی، امنیت، علم و اخلاق و آزادی، امید به آینده، رضایت و اعتماد مردم به نظام، کارآمدی نظام در حل مشکلات و معضلات به وجود آمده به ویژه در حوزه سلامت مردم، تورم و مشکلات اقتصادی، بیکاری، تغییر اقلیم آب و هوا که منجر به خشکسالی و آلودگی های طولانی مدت هوا و آسیب به سلامت ما مردم شده است، بر طرف شود و از طرف دیگر سوء استفاده ها و آسیب های اجتماعی کم شود.

وی ادامه داد: باید بررسی کنیم و ببنیم چه کنیم تا در این منطقه آشوب زده نقشه دشمنان کشور برای بر هم زدن وحدت، امنیت، اقتدار ملی و تمامیت ارضی کشور و نا امید شدن مردم به آینده بهتر و بی اعتمادی مردم به مسئولان و کارامدی  نظام، کم اثرتر و حتی خنثی شود.

دکتر سیاری نوشت: ضمن تبریک سال نو برای کسانی که در تامین امنیت و حفظ تمامیت ارضی کشور، (حفظ، تامین و ارتقا) سلامت مردم، تولید علم و فن آوری، مبارزه با فساد و رانتخواری، گرانی و تورم و شفافیت عملکرد نظام، مسئولیت پذیری و پاسخگویی حکمرانان و مدیران و کارآمدکردن حکمرانی در کشور و بهبود وضعیت رفاهی مردم و خلق امید به آینده که بزرگترین انرژی است و ایجاد فضای تعامل و گفتگوی موثر و سازنده در سطح خانواده، استانی، ملی و بین المللی و توسعه کشور تلاش می کنند.آرزوی سلامتی، موفقیت دارم و امیدوارم قدردان این تلاش ها باشیم.

دغدغه عدالت در برخورداری از سلامت ایرانیان

وی ادامه داد: امروز در کشور از خودگذشتن، به دیگران و کشور فکر و کمک کردن، کمک به سالم و شاد زیستن و فراهم کردن کیفیت و رفاه بهتر زندگی، کاهش غم ها، آلام و درد و رنج و بیماری های مردم، همدلی کردن، دغدغه عدالت در سلامت از نظر دسترسی و بهره مندی از خدمات با کیفیت مناسب و لازم، توجه به شیوه زندگی سالم مردم و عوامل آسیب رسان به سلامت به ویژه مبتلایان به کرونا و در گذشتگان آن،بیکاری، اعتیاد، کارتن خوابی ،طلاق، HID/AIDS کودکان کار و خیابانی، حاشیه نشینی در شهرها که نمادی از فقر شهری و نابرابری نهفته و پنهان درون شهرها است، امری ضروری است.

دکتر سیاری با ارائه پیشنهادهایی برای بهبود شرایط و خروج از چالش ها افزود: عبور از این چالش ها در کشور زمان به وقوع می پیوندد که حکمرانان عالم، دانا، عادل، شجاع، صادق، درستکار، امانتدار، خیرخواه مردم و کشور مسئولیت پذیر و پاسخگو. در سلسله مراتب هرم قدرت در کشور قرار گرفته باشند. اندیشمندان آزاداندیش، درستکار، پرهیزکار، صادق و وفادار به مردم و کشور به درستی در سلسله مراتب قدرت قرار بگیرند و از دانش، مهارت، اندیشه و تخصص آنان در جهت حکمرانی در کشور استفاده شود.

وی نوشت: پزشکان و طبیبان عالم، انسان دوست، سلامت نگر، امین، درستکار و مورد اعتماد مردم در دسترس همگان باشند. البته خوشبختانه در اپیدمی کرونا در کشور جامعه پزشکی و پیراپزشکی با از خود گذشتگی خوش درخشیدند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: حضور این سه گروه به عنوان سه رکن لازم است تا با همکاری همدیگر کشور را در مدار توسعه قرار داده و رفاه مادی، کسب فضائل انسانی و معنوی و سیر کمال انسانی و معنی بخشیدن به زندگی فراهم شود و کشور از ابر بحران های ایجاد شده نجات پیدا کند.

وی نوشت: برای تحقق این سه هدف به کارگرفتن سه عامل زیر راهگشاست. اول ترویج و استفاده از قدرت آزاداندیشی، نقادی خیرخواهانه، آزادی در انتخاب های زندگی، رعایت حقوق شهروندی، شایسته سالاری در امور کشورداری و حکمرانی که ودیعه خداوند به بشریت از بدو خلقت تاکنون بوده است. مردم ایران برای تحقق آن تاکنون در مدت  ۷۰ سال دو انقلاب کرده اند و چه خون ها داده اند. استفاده از این نعمت خدادادی جزو فضایل انسانی و معنوی یک فرد و جامعه است. (آزادی).

دکتر سیاری افزود: استفاده بهینه از ابزار تعقل، تدبر، تفکر، علم، دانایی، دانش و  تکنولوژی روز  که بزرگترین رقابت جهانی است و سنجش کمی امکانات، اقدامات و خدمات برای آنکه بتوان روندها را پایش و به موقع اصلاحات لازم را انجام داد. (عقل، علم ، دانایی و فن آوری) و سوم استفاده از جادوی تعامل و گفتگو با مردم، ارتباط موثر و داد و ستد، مهر و محبت، عشق ورزی به همدیگر، گذشت، درستکاری، دوستی، دوست داشتن، امانتداری، صداقت و راستگویی، وفای به عهد که سه پایه اعتماد و زمینه ساز افزایش اعتماد اجتماعی و امیدآفرین و موجب ایجادهمدلی و همراهی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، پرهیز از امراض بدون درد مثل  تکبر، حسد، بخل، خودخواهی، تملق، چاپلوسی، دروغگویی و ریاکاری است. (اخلاق).

وی نوشت: به طور خلاصه باید با استفاده از سه عامل ۱- علم ، عقل و فن آوری ۲- اخلاق ۳- آزادی در اندیشه و  انتخاب که لازمه استفاده از دو عامل علم، عقل و اخلاق است، مسیر معنی بخشیدن به زندگی در راه سیرکمال و  بهبود بخشیدن به کیفیت خدمات و حل مشکلات سر راه توسعه را توام در کشور پیش ببریم.

وقایع مهم کشور در قرن چهاردهم شمسی 

دکتر سیاری ادامه داد: در مدت ۱۱۵ سال گذشته وقایع مهمی در کشور به وقوع پیوست که می توان به عنوان مهمترین این موارد اشاره کرد: دو انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۵ و انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، دو نظام شاهنشاهی سقوط کرده اند دو کودتا به وقوع پیوست یک نهضت ملی، دو جنگ یکی جنگ جهانی دوم که در شهریور ۱۳۲۰ ایران توسط متفقین اشغال شد و در سال ۱۳۵۸ که بخشی از ایران توسط ارتش تجاوزگر عراق اشغال شدو این جنگ ناخواسته هشت سال طول کشید و آسیب های زیاد مادی و انسانی به کشور وارد کرد.

وی افزود: با این حال با فداکاری مردم ایران دشمن اشغالگر از کشور اخراج شد. در این سده حوادث بزرگ طبیعی مثل سیل ها، زلزله های ویرانگر، خشکسالی های طولانی بر اثر تغییرات آب و هوا و اقلیمی و آلودگی هوا بر اثر ریزگردها و آلودگی هوای شهر های صنعتی، حوادث جاده ای که باعث مرگ هزاران نفر از مردم کشور شد، اتفاق افتاده است.خوشبختانه جمعیت کشور در مدت ۱۰۰ سال حدود هشت برابر شده است و اکنون در دوران طلایی جمعیت در کشور هستیم . در این ۱۰۰سال در کشور در حوزه کشاورزی، صنعت، آموزش، سلامت، دفاعی، تولید علم و فن آوری دستاوردهای زیادی داشته ایم . در موارد زیادی دارای رتبه در جهان هستیم و همچنین در حوزه حفظ امنیت و اقتدار ملی و استقلال کشور در این منطقه آشوب زده دارای وضعیت بهتری نسبت به بسیاری از کشور های همسایه هستیم.

دکتر سیاری نوشت: ولی سوال اساسی این است که چرا ایران با وجود سرمایه بزرگ انسانی، مادی و منابع غنی زیرزمینی و موقعیت بی نظیر جغرافیایی هنوز با برخی مشکلات در مسیر توسعه مواجه است، پاسخ به این پرسش کلیدی، راه حل برون رفت از وضعیت موجود است.

حوادث تلخ سال ۹۹

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهدشتی افزود:  اپیدمی کرونا تحت عنوان بیماری کووید ۱۹ در کشور که اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین شروع و از اواخر بهمن ماه ۹۸ تاکنون در دنیا ۱۱۷ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده و بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر فوت کرده اند و بیش از  یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا و بیش از ۶۱ هزار نفر بر اثر این بیماری فوت کرده اند. نرخ مرگ و میر این بیماری در جهان دو درصد و در ایران ۵/۳ درصد است که باید چاره اندیشی شود. تاکنون ۱۰۵ میلیون نفر علیه این بیماری در جهان  واکسینه شده اند و این یک دستاورد جدید علیه ویروس کرونا است.

«خوشبختانه در کشور ما دانشمندان در این مسابقه جهانی علم و تکنولوژی با پیشرفت های علم و تکنولوژی روز دنیا در زمینه واکسن موفق به تولید واکسن شده اند که به زودی به تولید انبوه خواهد رسید و این یک دستاورد بزرگ در حوزه بیومدیکال در کشور است».

دکتر سیاری نوشت: کارکنان بخش بهداشت و درمان چه در بخش دولتی و چه خصوصی، به عنوان سربازان جان بر کف، در خط مقدم جبهه جنگ ناخواسته. ویروس کرونا که سلامت همه آحاد جامعه به ویژه کارکنان حوزه سلامت را تهدید می کند، در حال خدمت رسانی به مردم هستند. متاسفانه تاکنون تعداد زیادی از همکاران نظام سلامت در راه خدمت به شهادت رسیده اند. برای همه کارکنان نظام سلامت کشور از خدای بزرگ آرزوی سلامتی و برای افراد مبتلا به بیماری کرونا طلب شفا و برای درگذشتگان از بیماری کرونا طلب مغفرت کنیم.

تحریم های ظالمانه آمریکا به مردم آسیب زد

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تداوم تحریم های ظالمانه آمریکا بر کشور، آسیب های زیادی در حوزه اقصادی رفاه اجتماعی و سلامتی به مردم و کشور وارد کرده است. کاهش ارزش پول ملی، تداوم تورم و گرانی و رکود اقتصادی توام با فساد برخی سودجویان و مشکلات فراگیر اقتصادی و آسیب های اجتماعی رو به گسترش و کاهش قدرت خرید مردم و روند صعودی لجام گسیخته قیمت دلار و قیمت کالا و خدمات در کشور. تداوم آلودگی هوا در کلانشهرها که سالانه منجر به فوت هزاران نفر در کشور می شود. ادامه روند حوادث جاده ای در کشور که سالانه باعث مرگ و معلولیت چندین هزار نفر می شود. آسیب به اعتماد عمومی به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های اجتماعی که رکن اساسی در نظام اجتماعی کشور است، تداوم آسیب های اجتماعی و تداوم این موارد زمینه ساز موج جدید نارضایتی، بی اعتمادی و خشونت، بیشتر خواهد بود و ضرورت دارد همه مسئولان، مدیران، اندیشمندان و کارشناسان کشور راهکارهای علمی برای برون رفت از این بحران ها، چالش ها و مشکلات را تدارک ببینند و با اندازه گیری و رصد شواهد کمی، بهبود شرایط را به صورت عملی رصد کنند و نشان دهند.

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مسائل اجتماعی کشور نوشت:  در سال ۱۴۰۰ در دانشگاه زندگی، شرایط تحقق چه آرزوهایی را برای خود و دیگران فراهم کنیم. سلامتی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و به ویژه پیشگیری از ابتلای به بیماری کووید ۱۹ (کرونا) و عبور هر چه سریعتر از این اپیدمی عالم گیر که مردم کشورها را زمین گیر کرده است. امنیت، آرامش روانی، پذیرفته شدن، ارزشمند بودن و مورد توجه قرار گرفتن، تامین مالی و برخورداری از رفاه زندگی برای همه مردم به ویژه نیازمندان، مستمندان و فقرا، شادی، دوستی، مهر و محبت، احترام متقابل، حسن خلق با دیگران، داد و ستد این امور با همدیگر در کشور، موفقیت در زندگی شخصی و حرفه ای و رونق بخشیدن به کسب و کار همگان، داشتن ارتباط موثر با همدیگر، کسب فضایل و کرامات انسانی و معنوی (معیار معنویت انطباق حرف و عمل است.). آزاد اندیشی و برخورداری از این ودیعه الهی در انتخاب های آزادانه و نقد منطقی  در امور کشور و تامین امنیت برای کسانی که حاضر به انجام این ریسک در کشور هستند. خلق امید در مردم که بزرگترین انرژی حیات بشری است و ایجاد فرهنگ تعامل و گفت و گوی موثر و سازنده بین مردم، مسئولان.

دکتر سیاری با طرح این پرسش که برای رسیدن به این امور مهم به چه نکاتی توجه کنیم، افزود:  استفاده مناسب از زمان و لحظات عمر که بزرگترین سرمایه ما است.(مدیریت زمان )، توانمندسازی خودمان در جهت خودمراقبتی و مسئولیت پذیری در  صیانت از سلامت خود و دیگران و استفاده از تمام امکانات کشور در جهت کمک به مهار اپیدمی کرونا و حمایت اجتماعی از آسیب دیدگان کرونا، استفاده از استعداد و میل به آموختن، یادگیری و موفقیت که در همه ما وجود دارد. استفاده از  استعداد و میل به سالم زیستن، دوست داشتن، مهر و محبت، عشق ورزیدن، داد و ستد آن با همدیگر از مهترین نکاتی است که باید به آنها توجه کنیم.

وی ادامه داد: استفاده از استعداد و میل به خلاقیت و نوآوری که بن بست شکن و عامل پیشرفت و رفاه اجتماعی در جوامع بشری است. و موتور محرکه رقابت جهانی در حوزه علم و فن آوری و راه برون رفت از مشکلات کشور است. بهره گیری از هوش، حافظه، قدرت تفکر، تعقل و ادراکمان که لازمه زندگی بهتر و سالم تر و زیر بنای پیشرفت علم و تکنولوژی است. ایجاد محیط کسب و کار سالم و رقابت پذیر توام با یادگیری، خلاقیت، نوآوری و با رعایت معیار های اخلاقی مشتمل بر صداقت و راستگویی ، امانتداری، وفای به عهد، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، بهبود کیفیت کالا و خدمات، ایجاد امید و انگیزه لازم برای خلق آینده ای بهتر برای خود و آیندگان.

فرهنگ تعامل را بیاموزیم

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نوشت: ایجاد فرهنگ تعامل و گفتگو، برقراری ارتباط و مذاکره موثر دوسویه، نقد پذیری در مسیر آزاد اندیشی و ارتباط موثر مردم و مسئولان کشور با یکدیگر و با سایر ملل جهان و با رعایت این موارد محقق می شود، از خودبینی و خود شیفتگی پرهیز کنیم. همدیگر را تهدید و ارعاب نکنیم. عصبانی نشویم، لحن آرام و مهربان داشته باشیم.- کسی را ملامت، سرزنش و تحقیر نکنیم. یک دندگی و لجبازی نکنیم.به جای احساسات، از عقل خود کمک بگیریم. به حرف های طرف مقابل گوش جان داده و احساسات او را درک کنیم. از موضوع صحبت پرت نشویم. طرف مقابل را به اعتراف وادار نکنیم و متوسل به خشونت نشویم.  عجول نباشیم و صبر پیشه کنیم.به عقاید، نظرات و احساسات طرف مقابل احترام بگذاریم.باب همدلی، داد و ستد مهر و محبت را در گفتگو و ارتباط ترویج کنیم.درصدد پیدا کردن راه حل برای مشکلاتی که درباره آن مذاکره می کنیم باشیم. در مذاکره و گفتگو به دنبال پیدا کردن مقصر نباشیم بلکه به دنبال پیدا کردن راه حل باشیم.

دکتر سیاری ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم تا در این حوزه ها موفق تر عمل کنیم، از دستاوردهای فردی، اجتماعی و ملی حراست کنیم و آن را ارتقا و بهبود بخشیم آن را تخریب نکنیم و فرصت بدانیم و به تهدید تبدیل نکنیم. زندگی خردمندانه و بهتری برای خود و دیگران فراهم کرده، اهداف و برنامه های چهارده گانه زندگی مان را در تعادل کمی شده با برنامه عملیاتی جلو ببریم. در توانمند سازی خود و دیگران برای خود مراقبتی و صیانت از سلامت فردی و جامعه، به ویژه برای پیشگیری از اپیدمی کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در پیشگیری از کرونا و کمک به بیماران و مبتلایان به این بیماری تلاش بیشتری کنیم. و حمایت اجتماعی از آسیب دیدگان اپیدمی کرونا را در کشور عمیق تر کنیم. یادگیری، مهارت آموزی و توانمندی های خود را بهتر و به روز کنیم.

وی گفت: باید تلاش کنیم وضعیت شغلی و حرفه ای موفق تری داشته باشیم. کالا و خدمات را با کیفیت بهتری در حرفه مان تولید و ارائه کنیم.(کار خوب و درست را به موقع و در زمان و مکان مناسب خوب  انجام دهیم). خلاقیت و نوآوری مان را بیشتر کنیم. تلاش کنیم تا عضو موثر و مفیدی برای خود، خانواده مان، جامعه، کشورمان و جهانی که در آن زندگی می کنیم، باشیم. خلق امید در جامعه کنیم و  در خود و دیگران آن را  تقویت کنیم، زیرا که امید بزرگترین و قدرتمندترین نیروی موفقیت است.

شهامت، جسارت و مقاومت خود را در مقابل چالش ها و مشکلات زندگی و کشور بالا ببریم و رویارویی مدبرانه، متفکرانه و نوآورانه برای شکستن چارچوب های فکری موجود، جهت ایجاد تغییرات لازم و عبور  از بن بست های به وجود آمده در کشور داشته باشیم، به گونه ای که جو سنگین بی اعتمادی، نا امیدی و منفی نگری را به جوی مثبت  و امید و کارآمد کردن نظام تبدیل کنیم. مهارت گفتگوی سازنده، منتقدانه،مشفقانه را در سطح خانواده، جامعه، کشور، رسانه ملی و فضای مجازی ترویج و تمرین کنیم.در اجرای افکار سالم به جای افکار منفی و مخرب و بیان احساسات مان غفلت نکنیم.با بیان عبارت« دوستتان دارم» لبخند و شادی را به همه مردم هدیه کنیم، به دور از کینه ورزی ها، مهربانی و دوستی با همه را سرلوحه کارمان قرار دهیم  و تلاش کنیم فضای عمومی جامعه برای رانتخواران و مفسدان اقتصادی و اجتماعی تنگ تر و ناامن تر شود و رقابت سالم در شرایط جدیدی که به وجود آمده است جایگزین آن شود و به سمت توزیع عادلانه تر قدرت و ثروت و فراهم کردن فرصت مشارکت بیشتر مردم در امور کشور داری و شایسته سالاری حرکت کنیم.

وی افزود: با افزایش تولید ملی، کشور را از وابستگی به نفت، فقر و عقب ماندگی برهانیم و در اعتلای نام ایران و ایرانی در جهان تلاش کنیم. به کسانی بیندیشیم که از گرسنگی، بیماری جسمی و روانی در رنجن ، سرپناهی برای زندگی، شغلی برای امرار معاش و امیدی برای ادامه حیات ندارند و درصدد پیدا کردن راه حلی در کشور برای آنان باشیم. از تنبلی، بی تفاوتی، منفی گرایی، نق زدن، کم کاری، حقه و کلک، تزویر و ریا، تحقیر، تکذیب، تکفیر همدیگر پرهیز کنیم تفکر، تدبر و عقلانیت، راستگویی، درستکاری، امانتداری، وفای به عهد ، مسئولیت پذیری و پاسخگویی را محور کار و زندگی مان قرار دهیم .

اهداف ۱۴ گانه برای بهبود زندگی شخصی

معاون بهداشت سابق وزارت بهداشت توصیه های هم برای حوزه شخصی ارائه کرد و گفت: اهداف، نقشه راه و نقشه کمال و برنامه زندگی مان را برای سال ۱۴۰۰ ترسیم کنیم (اهداف و برنامه ۱۴ گانه در سال ۱۴۰۰) به طوری که ارتباط مان را  با خدا بهتر کنیم.اهداف شخصی خود را از نظر پیشرفت فردی، حرفه ای و کسب و کار مان ترسیم کنیم. اهداف خانوادگی خود را مشخص و پیگیری کنیم. برای سلامتی خود، خانواده و مردم کشورمان برنامه داشته باشیم، به ویژه به برنامه خود مراقبتی در برابر اپیدمی ویروس جدید کرونا و بیماری های غیر واگیر که مهمترین عامل مرگ زودرس در کشور ما هستند، توجه کنیم.دستورالعمل های پیشگیری از اپیدمی کرونا را در کشور ترویج و رعایت کنیم.ترویج عادات غذایی سالم و تحرک بدنی در حد تامین سلامتی را برای خود و دیگران فراهم کنیم.

وی افزود: برای تک تک لحظات عمرمان که به سرعت در گذر است، برنامه داشته باشیم.(مدیریت زمان)، اهداف اقتصادی و رفاه زندگی خود و خانواده خود را تعیین و جهت پیشبرد آن تلاش کنیم. اهدافی مشخص در زمینه ارتباط موثر جهت حمایت طلبی از اقوام، دوستان و همکاران برای کمک به بیماران، نیازمندان و مردمی که با آنان در یک جامعه زندگی می کنیم و به ویژه فقرا داشته باشیم. خصوصا که امسال مردم درگیر اپیدمی کرونا هستند، باید هرچه سریعتر و بیشتر به همدیگر کمک کنیم و این تهدید بزرگ را به فرصتی برای خدمت و حمایت از هم نوعان خود بدانیم و بحث حمایت اجتماعی را برای آسیب دیدگان از کرونا در کشور عینیت بخشیم.

دکتر سیاری ادامه داد: برنامه ای برای شادی، امید و معنی بخشی و  غنی سازی زندگی خود و دیگران داشته باشیم. برنامه ای برای اوقات فراغتمان تنظیم کنیم تا کمکی به برنامه قرنطینه خانگی و بهبود شرایط روانی در زندگی داشته باشیم. برنامه ای برای کمک به بهبود محیط زیستی که در آن زندگی می کنیم و متعلق به همه ما مردم است به ویژه آلودگی هوا به علت ریزگردها در اغلب نقاط کشور و آلودگی در کلانشهر ها که عامل مرگ تعداد زیادی از شهروندان در سال می شود و عامل مرگ خاموش جامعه است، داشته باشیم. برنامه کمک به کشورمان که متعلق به همه ماست و  دچار بحران هایی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، خصوصا بحث تحریم های ظالمانه و اپیدمی کرونا است و برنامه ای برای کمک به جهانی که متعلق به همه بشریت است و کشورها مثل ظروف مرتبط به هم متصل هستند، داشته باشیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پیام نوروزی افزود:  به یاد فرارسیدن مرگ که در انتظار همه ماست، باشیم و توجه ویژه به زندگی که مزیت فعلی ماست، داشته باشیم. چرا که همه مرگ را تجربه خواهیم کرد و کسی قادر به فرار از آن نیست.ارزیابی مستمری از زندگی روزانه که بدین منظور که  برای آخرت و قیامتمان از پیش چه فرستاده و می فرستیم و خود را آماده پاسخگویی در یوم الحسرت کنیم. بنابراین با توجه به اهداف و برنامه های ۱۴ گانه  فوق، لازم است امکانات، شرایط، فوریت ها و اهمیت های هر مورد را شناسایی و اولویت بندی کنیم. به گونه ای که بتوانیم تعادل لازم را در زندگی خود ایجاد نماییم و این هنر زندگی کردن است.

وی با اشاره به شروط موفقیت اهداف ۱۴ گانه موفقیت در زندگی شخصی نوشت: تعیین اولویت های زندگی در سال ۱۴۰۰ و تهیه برنامه عملیاتی برای هر هدف و برنامه.- داشتن اشتیاق،انگیزه، شور و شوق، عزم و اراده راسخ، شجاعت و نترسیدن از سختی ها و شکست های زندگی. داشتن یک مشاور، راهنما و مرشد در زندگی. مداومت در پشتکار، تلاش و کوشش، سختکوشی همراه با شهامت، شجاعت و عشق به گونه ای که هیچ گاه به دنبال نازکی کار و کلفتی لقمه نباشیم. شروع کردن فعالیت ها و تداوم در آنها بدون توقف در انجام اقدامات لازم  انجام کار خوب و درست  در موقع و زمان مناسب  و خوب انجام دادن آن.

همچنین  یادگیری مستمر در تمام مراحل زندگی با توجه به فرصت ها و استفاده از تجارب به دست آمده. نترسیدن از شکست ها، سختی ها، مشکلات، موانع و انتقادات و همچنین داشتن قدرت ریسک پذیری بالا. داشتن نظم و انضباط شخصی، کسب توان مدیریت برخود، وقت شناسی و خود شناسی و خودسازی. داشتن خلاقیت و نوآوری و متوقف نشدن در بن بست های زندگی و کشور. مسئولیت پذیری و پاسخگویی در تصمیمات و ایجاد تغییرات لازم در زندگی. توجه مستمر به سه امر بسیار مهم (۱) عشق به دوست داشتن، مهر و محبت، و داد و ستد آن با دیگران  (۲) پرهیز از خشونت و (۳) عشق به یادگیری مادام العمر و کارآفرینی.

پرورش سه عنصر دانایی، عقل و عشق در وجود خود برای دستیابی به زندگی بهتر برای خود و دیگران. شناسایی نقاط قوت خود و تقویت آنها و استفاده از فرصت های زندگی.پرورش شخصیت و توانایی خود جهت انجام کارگروهی، ارتقای مهارت های ارتباط موثر، اخلاق نیکو، حسن خلق، صبوری، قدرت بخشش، عفو، گذشت و نرمش در زندگی. برای موفق شدن در اهداف زندگی باید آنها را به صورت کمی درآوریم تا قابل مدیریت کردن شوند. زیرا کالا و خدماتی قابل مدیریت شدن است که کمی شده باشند و این یکی دیگر از هنرهای افراد موفق در دانشگاه زندگی در سال ۱۴۰۰ است.

مهارت های  زندگی

دکتر سیاری مهارت های ده گانه زندگی را چنین بر شمرد: مهارت خودآگاهی، مهارت همدلی، مهارت روابط بین فردی، مهارت ارتباط موثر، مهارت مقابله با استرس، مهارت مدیریت هیجان، مهارت حل مسئله،مهارت تصمیم گیری، مهارت تفکر خلاق،· مهارت تفکر نقادانه،مهارت خودآگاهی،توانایی شناخت نقاط قوت و ضعف و یافتن تصویری واقع بینانه از خود. شناخت نیازها و تمایلات فردی برای آشنایی با حقوق و مسئولیت های فردی - اجتماعی،

وی با تشریح این مهارتها افزود: مهارت همدلی. درک کردن دیگران و مشکلاتشان در هر شرایطی. این مهارت به دوست داشتن و دوست داشته شدن و در نتیجه، روابط اجتماعی بهتر افراد با یکدیگر می انجامد. مهارت روابط بین فردی، مشارکت و همکاری با دیگران، همراه با اعتماد واقع بینانه، که در کنار تقویت دوستی ها، دوستی های ناسالم را خاتمه می دهد تا کسی از چنین روابطی آسیب نبیند.باید یاد بگیریم اطلاعات، احساسات و افکارمان را به یکدیگر بدون آسیب رساندن منتقل کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مهارت ارتباط موثر، درک بهتر نیازها و احساسات دیگران، به شیوه ای که فرد بتواند نیازها و احساسات خودش را نیز در میان بگذارد. تا ارتباطی رضایت بخش شکل گیرد.گوش کردن موثر را بیاموزیم، روابط اجتماعی مان را تقویت کنیم، مهارت کاری و خانوادگی مان را بهبود بخشیم.مهارت مقابله با فشار عصبی، با آموختن این مهارت افراد هیجان های مثبت و منفی را در خود و دیگران می شناسند و سعی می کنند واکنشی نشان دهند که این عوامل مشکلی برای آن ها ایجاد نکنند.

 وی با اشاره به اهمیت مهارت مدیریت هیجان افزود: هر انسانی در زندگی خود با هیجانات گوناگونی از جمله غم، خشم، ترس، خوشحالی، لذت و موارد دیگر مواجه است که همه این هیجانات بر زندگی او تاثیر می گذارد. شناخت و مهار این هیجانات، همان مدیریت هیجان است. برای کسب این مهارت فرد به طور کامل باید بتواند احساسات و هیجانات دیگران را نیز درک و به نوعی این هیجانات را مهار کند. مهارت حل مسئله نیز مهم است زیرا زندگی سرشار از مسائل ساده و پیچیده است.باید یاد بگیریم که مسئله را درست تشخیص دهیم ریشه یابی کنیم و برای علل آن راه حل با کمترین عارضه پیدا کنیم  با کسب این مهارت بهتر می توانیم مشکلات و مسائلی را که هر روز در زندگی برایمان رخ می دهند، از سر راه زندگی مان برداریم.و آثار زیانبار آن را کم و آن را به فرصت تبدیل کنیم.

دکتر سیاری درباره مهارت تصمیم گیری  و مهارت تفکر خلاق نیز توضیح داد: برای برداشتن هر قدمی در زندگی باید تصمیم گیری کنیم، مسیر زندگی انسان را تصمیم گیری های او مشخص می کند. با آموختن این مهارت اهداف خود را واقع بینانه تعیین و از میان راه حل های موجود بهترین را انتخاب می کنیم و مسئولیت عواقب آن را نیز به عهده می گیریم.مهارت تفکر خلاق نیز مهم است. تفکر یکی از مهمترین مهارت های زندگی است. مهارت تفکر خلاق، همان قدرت کشف، نوآوری و خلق ایده های جدید است تا در موارد گوناگون بتوانیم راهی جدید و موثر بیابیم. با آموختن تفکر خلاق، هنگام مواجهه با مشکلات و دشواری ها احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل می کنیم. هنگامی که تفکر خلاق را می آموزیم دیگر مشکلات زندگی مزاحم ما نیستند، بلکه هر کدام فرصتی هستند تا راه حل های جدید بیابیم و مشکلات را به گونه ای حل کنیم که کسی تاکنون این کار را نکرده باشد.

مهارت تفکر نقادانه در انتخابات ۱۴۰۰

وی با اشاره به مهارت تفکر نقادانه نوشت: این مهارت موجب می شود هر چیزی را به سادگی قبول یا رد نکنیم و پیش از آن، موضوع مورد نظر را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم و پس از آن، در مورد رد یا پذیرش آن تصمیم گیری کنیم.به خصوص در سال ۱۴۰۰ که انتخابات ریاست جمهوری در پیش است این از ابزار های مهم کشور باید باشد. با آموختن تفکر نقادانه فریب دیگران را نمی خوریم و به عاقبت امور به خوبی فکر می کنیم و دقیق و درست تصمیم می گیریم و ارتباطات درستی برقرار می کنیم.و از فرصت فضای مجازی به نحو بهتری استفاده می کنیم.

دکتر سیاری ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ ارتباط خود را با خدای سمیع، علیم، حکیم، حی و قیوم بهبود بخشیم و ندا سر دهیم: خدایا در سال جدید زندگی بهتر و سالم تر، زندگی شرافتمندانه، سعادتمندانه و شایسته توام با شادی که مورد رضایت تو و برای ما لذت بخش باشد، نصیب همه مردم ایران و جهان  نما. خدایا کمکمان کن که از گذشته زندگی مان درس بیاموزیم، برای امروز زندگی کنیم و به فردا امید داشته باشیم. واز آنچه داریم لذت ببریم.خدایا به ما توفیق ده که عمرمان را در غفلت و فراموشی از تو، خودمان، مردم، کشورمان و جهانی که در آن زندگی می کنیم نگذرانیم.

عبارت های معجزه گر

وی افزود: مروج ایمان، تقوای الهی و عمل صالح و خیر که اساس دین است باشیم، از عباراتی از این دست: ببخشید، اشتباه کردم، نمی دانم، خواهش می کنم،ممنونم،و جملاتی زیبا و پرمهر و دلنشین بیشتر استفاده کنیم.

دکتر سیاری نوشت: خدایا امیدمان تویی. امیدواریم مسئولان و مدیران کشورمان در قبال وظایف سنگین خود که اولین آن مسئولیت پذیری و پاسخگویی به نیازها و گرفتاری ها و مشکلات مردم از جمله اپیدمی کرونا در کشور است، موفق تر باشند. خدایا ایشان را در اتخاذ تصمیمات و سیاستگذاری های درست و گفتار و رفتار و عملکرد پسندیده توام با صداقت و راستگویی و امانتداری و وفای به عهد موفق بدار و به ایشان توان تعامل و گفتگوی موثر، صبورانه و عاقلانه با مردم کشور و سایر ملل جهان عنایت کن و در این راه به آنان توفیق ده که در مقابل اپیدمی جهانگیر کرونا به وظایفشان آشنا شوند و عمل کنند.

او در دعاهای پایانی پیام نوروزی خود نوشت: خدایا گشایش و راه خروجی برای برون رفت از مشکلات و بی اخلاقی ها، بله قربان گویی و تملق  و فساد  از یک طرف و نیرنگ و فشارهای دشمنان خارجی از طرف دیگر، فراهم ساز و از جایی که می دانیم و نمی دانیم، اقتصاد کشورمان و اوضاع اجتماعی و فرهنگی به ویژه اعتماد عمومی و امید به آینده را بهبود ببخش. خدایا به ما کمک کن تا نیازمندان، مستمندان، بی خانمان ها، کارتن خواب ها و آسیب دیدگان از اپیدمی کرونا که تمام مردم کشور و جهان را درگیر کرده است، یاری و لحظه ای آنان را فراموش نکنیم. خدایا به بزرگی خودت سایه شوم این بیماری را از کشور ما و تمامی کشورهای جهان بردار و راه حلی برای رهایی از این بحران جهان شمول فراهم فرما.

خدایا تو دعا کردن را عبادت و ترک آن را عامل تکبر و ذلت نامیدی. به ما مردم توفیق بده که در سال ۱۴۰۰ گفتگو با تو و دعا را وسیله توسل و ارتباط با تو و عامل کسب معرفت، تعقل، تدبر و تفکر در امور خودمان و جامعه و مردم و کشورمان قرار دهیم.تا توفیق هدایت تورا پیدا کنیم.

خدایا نگاه محبت آمیز خود را از مردم کشور ما بر ندار و ما مردم را در سال ۱۴۰۰ سیراب عشق، محبت، صمیمیت، همدلی، مهربانی، عفو و گذشت ، معرفت و شناخت، تقوی، پرهیزکاری، درستکاری و امیدواری به خودت و مشتاق کسب صفات و اسماء حسنی خودت بفرما. خدایا کمکمان کن تا فرهنگ نجات بخش گفتگو، نقد منطقی و انتقاد مشفقانه، آزاد اندیشی، خردورزی، تفکر و تعقل، تدبر، علم و دانایی در کشور پا بگیرد تا ثمره آن را که نجات بخش کشور است،ا شاهد باشیم.

دکتر سیاری در پایان این پیام مفصل و دعاهای نوروزی خود افزود: خدایا خطرات بزرگی که مردم و کشور را تهدید می کند. به دست توانای خودت و با کمک کردن به اندیشمندان و علاقه مندان به اسلام و ایران و مردم این کشوررفع فرما. خدایا به مسئولان  و مردم  شهامت و توان ایجاد تغییرات لازم در واقعیت هایی که در توان آنان است،  در زندگی فردی، نظام اجتماعی، کشورداری، روابط بین الملل و توان پذیرفتن و تحمل واقعیت های غیر قابل تغییر در کشور و ذکاوتی برای تشخیص این دو از همدیگر،  عطا فرما.

معاون سابق وزارت بهداشت نوشت:  خدایا در سال ۱۴۰۰ حاکمیت قانون در کشور، آزاد اندیشی و حق اظهار نظر در مسائل و تصمیمات کشور، مبارزه اثر بخش با فساد ، آرامش پایدار برای کشور و مردم و سهیم کردن مردم در برخورداری از منابع کشور به اندازه فعالیتشان را فراهم فرما. خدایا گلها جواب زمین‌ تو به سلام آفتاب هستند. به ما، مردم، مسئولان و مدیران کشور توفیق بده که نه زمستانی باشیم که همدیگر را بلرزانیم و نه تابستانی که همدیگر را بسوزانیم. بهاری باشیم تا همه را  برویانیم و شاداب کنیم و به تعادل برسانیم و مثل گل های بهاری پیام آور زندگی توام با امید به آینده بهتر و مشکلات و سختی های کمتر همراه با رفاه، رونق اقتصادی،  عدالت، آزادی های  اجتماعی و معنویت بهتر  در سال ۱۴۰۰ شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =