به گزارش پایگاه خبری پیام خانواده؛ در یک سال گذشته، احیای کریدور حملونقل بینالمللی شمال–جنوب بوده که شامل شاخه شرقی با هدفگذاری انتقال ۲۰ میلیون تن کالا تا سال ۲۰۲۸ و شاخه غربی با هدف ۱۵ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار دولت قرار گرفت.در این راستا کرسی ریاست دورهای کمیسیون بینالدولتی تراسیکا به ایران واگذار شد. برگزاری سیزدهمین اجلاس وزرای حملونقل اکو و از سرگیری قطار برنامهای اکو میان ترکیه و آسیای مرکزی از دیگر اقدامات این بخش بود.ایران طی این دوره احیای چندین کریدور دیگر را نیز پیگیری کرده است. از جمله میتوان به کریدور خلیج فارس–دریای سیاه، کریدور عشقآباد، مسیر ریلی آلماتی–تهران–استانبول و چارچوب اولیه برای کریدور عراق–ایران–آسیای مرکزی اشاره کرد.در همین راستا، همکاریهای لجستیکی با اختصاص محوطههایی در بنادر شمالی و جنوبی برای کشورهای محصور در خشکی و ایجاد بندر خشک ریلی آپرین دنبال شد.در زمینه همکاریهای حملونقلی دوجانبه، رفع موانع مرزی و کاهش هزینههای تردد در دستور کار قرار گرفت.از جمله، حذف عوارض ۴۰۰ دلاری حملونقل جادهای با ازبکستان بهصورت متقابل انجام شد.همچنین هدفگذاری برای ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا میان ایران و ترکمنستان، روانسازی تردد با پاکستان، توافق بر سر نقشه راه همکاریهای حملونقلی با روسیه در سال ۲۰۲۵، و تهیه نقشههای مشابه با قزاقستان و ارمنستان از مهمترین اقدامات این بخش به شمار میآید.
براساس آمار، در یک سال منتهی به ابتدای مرداد ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده است.در این میان، ترانزیت ریلی با رشد ۴۸ درصدی مواجه شد، در حالی که ترانزیت جادهای نزدیک به ۵ درصد کاهش یافت. این تغییر نشاندهنده افزایش سهم ریلی در جابهجاییهای بینالمللی کشور است.همچنین مقدمات ایجاد ۵۸ مرکز لجستیک در داخل کشور فراهم شده است تا پاسخگوی نیازهای فزاینده در حوزه ترانزیت و حملونقل منطقهای باشد. مجموع این اقدامات نشان میدهد که دیپلماسی حملونقل ایران با محوریت کریدورهای منطقهای و همکاریهای دوجانبه در حال گسترش است