کد خبر: 15841
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۷
تربیت معلم

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه مدرسه‌سازی مهم است اما مهم‌تر از آن تربیت معلم است گفت: حتی در مناطق محروم، اگر معلمی دلسوز و شایسته حاضر باشد، می‌توان از دل همان مدارس کپری، دانشمندانی متعهد تربیت کرد.

غلامعلی حداد عادل در مراسم جایزه ملی شهید دکتر باهنر ویژه معلمان پیشکسوت مولف با بیان اینکه جایزه‌ای که امروز به نام شهید باهنر به معلمان اختصاص یافته، فرصتی مغتنم برای تکریم مقام معلم و یادآوری جایگاه علمی و فرهنگی این شهید گرانقدر است گفت: هرچند معمولاً در هشتم شهریور و به مناسبت سالروز شهادت ایشان از او یاد می‌شود، اما بزرگان ما باید همواره در ذهن جامعه زنده بمانند.

وی با اشاره به سابقه همکاری خود با شهید باهنر افزود: از پیش از انقلاب تا هنگام شهادت ایشان توفیق همکاری داشتم و از محضر ایشان بهره‌مند شدم. شهید باهنر، همانند شهید رجایی، از افتخارات جامعه معلمی بودند. همین‌که دو معلم، پس از انقلاب یکی رئیس‌جمهور و دیگری نخست‌وزیر شدند، نشان‌دهنده جایگاه بلند معلمی در انقلاب اسلامی است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه بسیاری از اعضای شورای انقلاب، معلم بودند ادامه داد: شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر و شهید رجایی، همگی معلمانی مؤمن، آگاه و مؤثر بودند که این امر نشان می‌دهد انقلاب ما ریشه در فرهنگ تعلیم و تربیت دارد.

حداد عادل با اشاره به منش شخصیتی شهید باهنر گفت: ایشان انسانی مؤمن، پرکار، خوش‌فکر و مخلص بود که از هیاهو و تبلیغات به دور می‌زیست، اما هرجا مسئولیتی بر عهده می‌گرفت، مردم اطمینان داشتند که کار به دست فردی امین و متعهد سپرده شده است.

وی با تبیین دو نگاه متفاوت به حکومت افزود: می‌توان به حکومت به‌عنوان ابزار قدرت نگاه کرد یا به‌عنوان فرصتی برای تربیت جامعه. نگاه ما در جمهوری اسلامی باید نگاه تربیتی باشد. پیامبر اسلام نیز از نخستین روزهای بعثت، با تأسیس مدینه‌النبی به دنبال تربیت جامعه‌ای ایمانی بود.

رییس فرهنگستان زبان وادب فارسی با بیان اینکه اگر انقلاب اسلامی را فرصتی برای تربیت بدانیم، باید خدا را شاکر باشیم که امروز بهترین نیروهای ما در خدمت آموزش و پرورش هستند ادامه داد: هیچ مسیر میان‌بری برای اصلاح جامعه وجود ندارد؛ تعلیم و تربیت تنها راه است.

حداد عادل آموزش و پرورش را شاخص آینده‌ساز هر کشور دانست و گفت: اگر کشوری در آموزش و پرورش دچار ضعف و ناکارآمدی باشد، حتی با وجود قدرت اقتصادی و نظامی، آینده‌ای ندارد اما اگر نظام تعلیم و تربیت در آن کشور جدی گرفته شود، می‌توان به آینده‌اش امیدوار بود.

وی عدالت آموزشی را پایه تحقق سایر اشکال عدالت دانست و افزود: عدالت آموزشی اگر محقق نشود، نه عدالت اقتصادی تأمین می‌شود و نه عدالت اجتماعی. مدرسه‌سازی مهم است اما مهم‌تر از آن تربیت معلم است حتی در مناطق محروم، اگر معلمی دلسوز و شایسته حاضر باشد، می‌توان از دل همان مدارس کپری، دانشمندانی متعهد تربیت کرد.

حداد عادل با اشاره به وضعیت کنونی آموزش و پرورش افزود: متأسفانه ۵۰ درصد از معلمانی که امروز در مدارس فعالیت دارند، آموزش‌های تخصصی تربیت معلم را ندیده‌اند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صراحت دارد که هیچ‌کس نباید بدون عبور از مسیر رسمی دانشگاه فرهنگیان و تأیید صلاحیت آموزشی وارد کلاس درس شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =