به گزارش پیام خانواده، دکتر فاطمه عقیلی/ مطالعات مربوط به گذشته کارآفرینان نشان میدهد، صفات کارآفرینی می تواند درنتیجه آموزش دوران کودکی، استقلال، سختکوشی، به خود متکی بودن ودرمعرض ارزشهای فرهنگی به خصوص مرتبط با کار وصنعت قرارگرفتن، پرورانده شود.
برای توسعه کارآفرینی زنان سه نهاد: خانواده، دولت، و نهادهای غیر دولتی نقش اساسی ایفا میکنند. این نوشتاربه واکاوی نقش خانواده به عنوان یکی ازبنیادینترین تشکل اجتماعی درشکلدهی فرهنگ کارآفرینی زنان می پردازد.
خانواده از یک سو، بهعنوان انتقالدهنده مفاهیم اساسی درعرصه فعالیتهای اقتصادی به فرزندان، به ویژه دختران نقش بسزایی را ایفا می کند. زیرا انسانهای متفاوت توانمندیهای متفاوتی دارند که اگر ازهمان دوران نوجوانی درمسیر مشخص هدایت شود، میتواند با خلق ایدههای جدید، تغییر در روند تولید و بالطبع تغییر در فرآیند تکنولوژی را آسان کند. وازسوی دیگر، زمانی که دختران؛ والدین به ویژه مادران خود را به عنوان الگویی تلاشگر وموثر درعرصه کار وتولید درجامعه مشاهده میکنند، کارکردهای مثبت ناشی ازفعالیت آنها دختران را ترغیب میکند تا ذهن خود را به صورتی منسجم وثمربخش به حرفهای سوق دهند. زیرا براساس تحقیقات بدست آمده مادر کارآفرین داشتن، شانس زیادی را برای کارآفرین بودن دختران فراهم می آورد.
توسعه اجتماعی بدون وجود افرادی با نوعی شخصیت اجتماعی رشد یافته امکان پذیر نیست ودراین زمینه خانواده مهمترین عامل تاثیر گذار درفرایند جامعه پذیری وتکوین شخصیت اجتماعی درانسان است. نقش خانواده درکارآفرینی را میتوان به تعیین مسیر شغلی نسبت داد. از آنجایی که از دید دختران، خانواده اولین حامی در بزنگاه تصمیمهای مهم است، والدین با شناخت توانمندیهای بالقوه فرزندان به ویژه دختران خود و هدایت آنها درمسیرشغلی، نقش مهمی در شناسایی و پرورش افراد خلاق و کارآفرین در جامعه ایفا میکنند.
پیشرفت بشر نیازمند خلاقیت بزرگسالان است واحتمال انجام کارهای خلاق در افرادی بیشتر است که درکودکی مهارت وانگیزه خلاقیت آنها پرورش یافته باشد. بنابراین خانواده با داشتن یک چشم انداز ازآینده کودکشان و به ویژه دختران، به منظوراینکه او بتواند درآینده به دستاوردهای خلاق نائل شود بسیارموثرند.
یکی از عوامل مهم توسعه، توانمندسازی زنان به منظور مشارکت دادن آن ها درعرصه اجتماعی است. در این مرحله، خانوادهها از شکلگیری فرهنگ تا مرحله توسعه کسبوکار میتوانند دختران را بهعنوان اجزای جامعه به سمت کارآفرینی هدایت کنند.وبا ایجاد فضای مشوق فعالیتهای نوآورانه از آنان حمایت های لازم را داشته باشند.
در نهایت این نکته را باید یاد آورشویم، دربسیاری ازکشورهای جهان زنان توانستند سهم عمده ای را درفعالیت های کارآفرینانه جوامع خود به عهده بگیرند واقتصاد ملی را تا حد زیادی به خود وابسته کنند. بنابراین ترویج فرهنگ کارآفرینی برای زنان بسیارحائز اهمیت است، چرا که یکی ازمهمترین عامل محرک کارآفرینی درهرجامعهای خانواده است.