حمله به کنسولگری ایران

تارنمای خبری تحلیلی "تروث آوت" در مقاله‌ای، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را ناشی از ناکامی این رژیم در دستیابی به هدف "نابودی حماس" در یورش به غزه ارزیابی و تاکید کرد که تل‌آویو به دنبال کشاندن پای آمریکا به درگیری با ایران است تا از بن.بست غزه خلاصی یابد.

به گزارش پیام خانواده در مقاله این تارنمای آمریکایی آمده است: جدیدترین اقدام اسرائیل در تشدید خشونت ها آنهم در منطقه ای که با خشونت دست به گریبان است، دولت جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده را با یکی از بزرگترین چالش های خود در دور نگه داشتن آمریکا از یک جنگ جدید در خاورمیانه مواجه کرده است.

حمله به محوطه سفارت ایران علاوه بر اینکه به اندازه بسیاری از حملات هوایی قبلی اسرائیل در سوریه یک اقدام تجاوزکارانه بود، یک حمله مستقیم نیز به ایران به شمار می رود. اگر ایران سفارت اسرائیل یا آمریکا را بمباران کرده بود، نه تنها یک واکنش خشونت ‌آمیز و مرگبار انجام می گرفت، بلکه سیاستمداران و افکار عمومی نیز چنین تحلیلی می داشتند.

در ادامه این مقاله آمده است: این حمله بخشی از تلاش برای شتاب بخشیدن به خلاصی اسرائیل از وضعیتی است که در آن هدف "نابودی حماس" دور از دسترس، انزوای جهانی اسرائیل به دلیل اقداماتش در غزه غیرقابل انکار و حتی حمایت های معمول آمریکا نیز آشکارا کاهش یافته است.

این گزارش تاکید می کند که برای شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تشدید و گسترش جنگ، تا آنجا که به تداوم نامحدود آن بیانجامد، تنها امید آشکار او برای دفع مشکلات سیاسی و حقوقی است.

بر اساس این گزارش، تشدید تنش به عنوان راهی برای خروج اسرائیل از بن بست غزه ۲ هدف دارد. هدف اصلی تحریک ایران به اقدام تلافی جویانه است تا اسرائیل بتواند خود را به عنوان مدافع و نه مهاجم نشان داده و موضوع ویرانی غزه را به لزوم دفاع در برابر دشمنان خارجی تغییر دهد.

هدف دیگر، افزایش دادن احتمال دخالت مستقیم آمریکا در درگیری با ایران است. اگر چنین شود، جنگ در خاورمیانه فقط به عنوان حمله اسرائیل به فلسطینیان دیده نخواهد شد و پای ابرقدرت حامی این رژیم نیز به میان خواهد آمد.

از ۲ طریق می توان آمریکا را وارد درگیری اسرائیل و ایران کرد. یکی درخواست ‌های سیاستمداران آمریکایی برای اقدام مستقیم‌ واشنگتن در دفاع از هم پیمانش در برابر حمله ایران و دیگری کشیده شدن اقدام های تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل به اهداف آمریکایی.

جنگ با ایران به دلایل بسیاری برای آمریکا خسارت بار خواهد بود که از جمله آنها می توان به هزینه‌ های جانی و مالی مستقیم، اختلال در فعالیت ‌های اقتصادی ای که با معیشت آمریکایی ‌ها در ارتباط است، نابودی دیپلماسی و انحراف توجه و منابع از دیگر نگرانی های مبرم سیاست خارجی آمریکا اشاره کرد.

اجتناب از چنین جنگی نه تنها به سیاست ورزی ماهرانه در رسیدگی به بحران‌ ها، بلکه به فاصله ‌گیری راهبردی از روابط عجیب با اسرائیل که آمریکا را وارد وضعیت دشوار و خطرناک کنونی کرده، نیاز دارد. آمریکا باید از تصورات فرسوده در مورد اینکه چه کسی متحد و چه کسی دشمن است فاصله گرفته و به این نکته توجه کند که چه کسی متجاوز است و چه کسی نیست.

این گزارش تاکید دارد: علیرغم اشاره مکرر به "جنگ سایه" بین ایران و اسرائیل، مجموعه ای از وقایع نشان می دهد که اسرائیل در جنگی نامتقارن، آغاز کننده درگیری ها بوده و ایران تنها پاسخ می دهد. فاصله گرفتن آمریکا از این وضعیت نه تنها به نفع این کشور بلکه به نفع صلح و امنیت منطقه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =