کد خبر: 12988
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
کودکان

اقلام پلاستیکی رایج، خطر پنهانی برای سلامت روده کودکان دارند.

به گزارش پیام خانواده  قبل از اینکه به فکر آب خوردن در بطری پلاستیکی آب و یا خوردن غذا در ظروف بسته‌بندی باشید، اندکی تامل کنید. نتایج تحقیق جدید دانشگاه گرانادا اسپانیا ارتباط تکان‌دهنده‌ای را بین وسایل معمولی پلاستیکی و سلامت روده کودکان نشان داده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه ماده شیمیایی موجود در بسیاری از پلاستیک‌های روزمره می‌تواند بی‌صدا باکتری‌های روده را در کودکان، به‌ویژه آن‌هایی که با چالش چاقی مواجه هستند، مختل کند.

بیسفنول A که معمولاً به اختصار BPA نامیده می‌شود، ماده شیمیایی پرکاربردی است که در بسیاری از اقلام یافت می‌شود و عنصر کلیدی در پلاستیک‌ها و رزین‌هاست که آنها را قوی و شفاف می‌کند.

با این حال، نگرانی‌هایی در مورد ایمنی بیسفنول A وجود دارد و می‌تواند به‌طور بالقوه منجر به عدم تعادل هورمونی شود. این ماده با مشکلات سلامتی مختلفی ازجمله مشکلات تولید مثل، قلب، دیابت و چاقی مرتبط است. در نتیجه، تلاش‌های فزاینده‌ای برای یافتن جایگزین‌های ایمن‌تر برای بیسفنول A وجود دارد. در حالی که برخی از محصولات مدعی هستند که بدون بیسفنول A هستند اما مهم است که به یاد داشته باشید، جایگزین‌ها نیز نگرانی‌های سلامتی مشابهی را ایجاد می‌کنند.

محققان نمونه‌هایی از باکتری‌های روده را از کودکان با سطوح مختلف قرار گرفتن در معرض بیسفنول A جمع‌آوری کردند. هنگامی که فرد در معرض بیسفنول A قرار می‌گیرد، محیط روده باعث رشد و بقای باکتری‌هایی می‌شود که می‌توانند بیسفنول A را تحمل یا تجزیه کنند. این فشار انتخابی منجر به افزایش این جمعیت‌های باکتریایی مقاوم به بیسفنول A خواهد شد.

این تغییر در ترکیب جامعه روده می‌تواند عواقب پیش‌بینی نشده‌ای برای سلامتی ما داشته باشد که شامل برهم زدن تعادل باکتری‌های مفید و مضر، ضعیف‌شدن سیستم ایمنی، افزایش حساسیت به عفونت‌ها و به‌طور بالقوه کمک به ایجاد اختلالات متابولیک مانند چاقی و دیابت شود.

وجودبیسفنول A نه تنها بر تعادل باکتری‌های خاص تأثیر می‌گذارد، بلکه بر تنوع کلی میکروبیوم روده نیز تأثیرگذار است. کارشناسان دریافتند، برخی از گروه‌های باکتریایی در حضور بیسفنول A رشد می‌کنند که نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری بالقوه یا سازگاری با این ماده شیمیایی است. برعکس، سایر گروه‌های باکتریایی مفید از جمله باکتری روده تحت تأثیر منفی قرار گرفتند.

نویسنده ارشد این مقاله پژوهشی اظهار کرد که جامعه میکروبی روده بر اساس شاخص توده بدنی فرد به قرار گرفتن در معرض بیسفنول A واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. کودکان با وزن مناسب جامعه قوی‌تر و متنوع‌تری از باکتری‌های روده داشتند که به آنان کمک کرد در برابر اثرات منفی بیسفنول A مقاومت کنند. این نتایج نشان می‌دهد که میکروبیوم روده سالم می‌تواند به‌عنوان سپری در برابر سموم محیطی مانند بیسفنول A عمل کند.

با این حال، کودکانی که وزن بیشتری داشتند واکنش متفاوتی نشان دادند. هنگامی که در معرض بیسفنول A قرار گرفتند، باکتری‌های مفید بیشتری را در روده خود از دست دادند. از دست‌ دادن تنوع و باکتری‌های مفید می‌تواند مشکلات وزنی کودکان را بدتر و چرخه‌ای ایجاد کند که در آن قرار گرفتن در معرض بیسفنول A کنترل چاقی را حتی سخت‌تر می‌کند.

این تحقیق نه تنها درک ما از چگونگی تأثیر میکروبیوم روده بر سلامت و بیماری را بهبود می‌بخشد، بلکه درهایی را برای مداخلات آینده باز می‌کند.

دانشمندان می‌توانند استفاده از این میکروب‌های تجزیه کننده بیسفنول A را برای کاهش تاثیر بیسفنول A، به ویژه در مورد چاقی، بررسی کنند.

این مقاله در مجله MSystems منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =