بهرام عین اللهی

پیام خانواده-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تاثیر مقوله «سلامت» بر تمام مولفه‌های زندگی، برنامه «سلامت خانواده» را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد که تا پایان دولت سیزدهم تمام شهرستان‌های کشور تحت پوشش این برنامه قرار گیرند.

به گزارش پیام خانواده؛ دکتر بهرام عین اللهی در نشست خبری «همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده» که صبح امروز - یکشنبه ۱۳ اسفند ماه در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: حضور پررنگ مردم در انتخابات مجلس علیرغم کارشکنی‌های بیگانگان را تبریک می‌گویم و حوزه سلامت حضور پررنگی در جریان انتخابات داشت.

وی با بیان اینکه سلامت جزو مولفه‌های مهم جوامع به حساب می‌آید، گفت: شاید افراد پیش از دوران پاندمی کرونا به صورت فعلی با سلامت ارتباط نداشتند؛ تجربه کرونا نشان داد اگر سلامت وجود نداشته باشد، تمام مولفه‌های زندگی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک طی روزهای پانزدهم و شانزدهم اسفند ماه در مرکز همایش‌های جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، افزود: وزرای بهداشت ۲۰ کشور در این همایش بین‌المللی حضور دارند. برگزاری همایش بین‌المللی سلامت خانواده جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید؛ چراکه در زمینه برگزاری همایش سلامت خانواده پیش‌قدم شده است.

عین‌اللهی درباره چگونگی اجرای برنامه سلامت خانواده در کشور نیز گفت: برنامه سلامت خانواده طی سال جاری ابتدا در ۵۷ شهرستان اجرا شد. سپس این برنامه در ۹۷ شهرستان اجرا شد و در حال حاضر تعداد شهرستان‌هایی که برنامه سلامت خانواده در آن اجرا می‌شود معادل ۱۹۵ شهر است. امیدواریم که تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم تمام شهرستان‌های کشور را تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار دهیم.

وی با بیان اینکه سلامت جزو نیازهای اصلی جوامع بشری به حساب می‌آید، اظهار کرد: از ابتدای شروع انقلاب اسلامی تا به امروز، موضوع سلامت مردم در کانون توجه قرار گرفته است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دو دیدگاه در ارتباط با سلامت وجود دارد، افزود: دو دیدگاه «درمان محور» و «پیشگیری محور» در حوزه سلامت مطرح می‌شود. نگرش دانش بشری در حوزه سلامت و درمان دگرگون شده؛ به نحوی که از «سلامت درمان‌محور» به سمت «سلامت پیشگیری‌محور» گام برداشته است.

وی با اشاره به اجرای پویش‌های حوزه سلامت گفت: پویش‌های متعددی در کشور اجرا شده است؛ حدود ۴۶ میلیون نفر در آخرین پویش حوزه سلامت (غربالگری دیابت و فشارخون) شرکت کردند و نتایج این پویش بیانگر این است که برخی از مردم دچار مشکلاتی در حوزه سلامت هستند، اما نسبت به این مشکلات آگاه نیستند.

عین‌اللهی با بیان اینکه خودمراقبتی در حوزه سلامت اهمیت فراوانی دارد، افزود: تمام افراد باید به خود مراقبتی و شناخت خود در حوزه سلامت توجه کنیم و اصلاح سبک زندگی در امر پیشگیری بسیار دخیل است. کم‌تحرکی از آفت‌های مهم نظام سلامت به حساب می‌آید و این موضوع در جوامع شهری بسیار مشهود است. بیماری‌هایی مانند فشار خون و دیابت ناشی از کم‌تحرکی و سبک زندگی نادرست است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای خانواده دوست به حساب می‌آید، افزود: اگر بخواهیم جامعه درستی داشته باشیم، باید خانواده درست داشته باشیم. خانواده، محور اصلی جامعه است و سلامت خانواده را در کانون توجه قرار داده‌ایم.

عین‌اللهی با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده جزو ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید، افزود: طرح ابتکاری سلامت خانواده را اجرا کرده‌ایم. ما باید بدانیم که بزرگان خانواده‌ها نقش محوری در هر خانواده دارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت با اجرای برنامه سلامت خانواده در نظر دارد که برای هر ایرانی و هر کد ملی، یک پرونده سلامت ایجاد کند. اقدامات وزارت بهداشت محدود به تشکیل پرونده سلامت نمی‌شود، بلکه برای هر ایرانی که دارای کد ملی است یک مراقب سلامت در نظر گرفته‌ایم.

عین‌اللهی افزود: هنگامی که مراقبان سلامت یک خانواده را تحت نظر قرار می‌دهند، مشکلات موجود در خانواده تحت نظر خود را تشخیص می‌دهند. عواملی مانند عادات رفتاری، عادات غذایی، ژنتیک و ... می‌توانند عامل بیماری باشند که مراقبین سلامت می‌توانند تاثیر این مولفه‌ها در بروز بیماری را برای خانواده‌ها تشریح کنند. هنگامی که خانواده‌ها با این مسائل آشنا می‌شوند، می‌توانند نسبت به مسائل پیشگیرانه اقدام کنند؛ چرا که بهترین پزشک می‌تواند خود شخص باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =