کد خبر: 12254
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
مبارز

پیام خانواده- اولین همایش «خانواده مبارز» با هدف معرفی و تقدیر از الگوی خانواده محور گروه جهادی شهید رمضانی و حاج خانم زبیده رمضانی در روز تکریم همسران و مادران شهدا، توسط موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم با همکاری مجمع ملی خانواده در مسجد الزهرا شهرک شهید محلاتی برگزار شد.

به گزارش پیام خانواده؛ اولین همایش خانواده مبارز روز چهارشنبه 6 دی ماه سالجاری با حضور دکتر محسن ولیئی؛ معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، سید احمد عبودتیان؛ دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت، دکتر فروغ نیلچی زاده؛ استاد حوزه و دانشگاه، محمدجعفر دوستدار؛ معاون بنیاد خاتم الاوصیاء و همچنین محسن اردستانی؛ کارگردان مستند اشک شوق و زبیده رمضانی؛ مسئول گروه جهادی شهید رمضانی در مسجد الزهرا شهرک شهید محلاتی با هدف معرفی و تقدیر از الگوی خانواده محور گروه جهادی شهید رمضانی و اکران مستند اشک شوق برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر فروغ نیلچی‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه در سخنانی گفت: خداوند در قاعده عالم هستی، انسان را در خانواده تعریف می‌کند و می فرماید مومنان عضو یک خانواده و یار و یاور یکدیگر هستند و همدیگر را امر به معروف کرده و نهی از منکر می‌کنند. همچنین خداوند می فرماید باید مراقب بود چراکه مومنان می‌توانند خود را در خانواده‌ای نابسامان و شیطانی ببینند. یک توفیق ویژه در این مجموعه وجود دارد و آن حضورعزیزانی است که دغدغه آن‌ها رفع نیاز از نیازمندان حقیقی است.

دکتر نیلچی‌زاده ادامه داد: ده سال است که با خانم رمضانی آشنا هستم. در ابتدای آشنایی، ایشان بنده را به روستای خود دعوت کردند که در آن مقطع مراسم سالگرد شهادت برادرشان برگزار می‌شد. از آن زمان به بعد، هر زمانی متوجه می‌شوم فردی قصد انجام کار خیر را دارد، من مجموعه خانم رمضانی را به آن‌ها معرفی می کنم. مردان و زنان اهل تقوا در مجموعه ایشان همدل و همراه هستند. امانم صادق می فرماید قدم برداشتن برای رفع نیاز مومن مانند حج است. و راوی می گوید امام صادق تا ده بار به حج اشاره داشتند. یک بانوی مومن در خانواده خود مسئولیت‌های بسیاری بر عهده دارد اما اینکه افق دید او همه نیازمندان باشد، توفقی خاص و ناب را به وجود می آورد. هنگام انتخابات باید به دنبال افرادی بود که دغدغه آن‌ها، رفع نیاز مردم باشد. همه ما باید بتوانیم با عشق، قدرت کمک به دیگران را در خود پرورش دهیم و به دنبال رفع نیاز حاجتمندان باشیم.

وی خاطر نشان کرد: باید تفکر حضرت زهرا را سرلوحه قرار دهیم تا امت اسلامی سربلند شود. شهید سید رضی موسوی که فرد دوم بعد از حاج قاسم در کشور سوریه بودند، پس از مرگ برای اولین بار به زیارت کربلا مشرف شدند. بنده توفیق داشتم در سوریه به واسطه اینکه امنیت پروازها به دست ایشان بود، با او و خانواده بزرگوارش دیدار داشته باشم. شهید سید رضی چنان اهل تقوا بود که زیارت امام حسین را از راه دور انجام می دادند تا بیشتر بتوانند به انجام امور مربوط به مردم بپردازند. بسیاری از اوقات در مسائل معنوی به حال خوب دل اشاره می کنیم اما متوجه شرک خفی نیستیم. نباید اجازه دهیم در قلب ما، خدا با غیر خدا قابل تفکیک نباشد و این مسئله به اشتباه درک شود. پر بودن دست مومن در روز قیامت، به واسطه اعمالی است که به صورت کامل در راه خدا انجام داده است. تمام عمر و زندگی ما تمرین مداوم برای آن است که لحظاتی از زندگی ما در راه خدا باشد. اگر کسی از شما پرسید این انقلاب برای ما چه کرده سوالی ساده را طرح کنید و از او بپرسید تو برای انقلاب چه کردی؟ فردی که بیشترین خدمت را کرده است، داشته‌های خود را اندک می‌بیند و خود را مدیون انقلاب می‌داند.

دکتر نیلچی زاده در ادامه گفت: امروز روز تکریم مادران شهدا است. مادری که دامن او باغ بهشت است و فرزندانی را تربیت می‌کند که از جان خود می‌گذرند. امروز برای اولین بار طی دوران رهبری حضرت آقا در این روز مقدس توفیق داشتیم نزد ایشان حاضر شویم. دنیای امروز در بهت فرو رفته است چراکه جهانیان مردم غزه را می‌بینند. آن‌ها وقتی عزیزان خود را از دست می‌دهند، خداوند را شکر می‌کنند. قرآن این قدرت را دارد که انسان‌ها را از اسارت تن آزاد کند و به آزادگی در مسیر خداوند برساند. دشمن به دنبال ایجاد دشمنی میان شیعه و سنی است. اما امروز حماس تشکر ویژه از سید رضی می‌کند و جبهه مقاومت را مدیون ایشان می‌داند. بهارعربی زمین گیر شد، چراکه اهل تسنن برای امر جهاد کردن، امام برحقی ندارند که دل در گروی او داشته باشند. اما رهبر حماس آشکارا به آموختن از سخن حضرت علی اشاره می کند. صهیونیست امروز در مقبله با حماس که دارای محدودیت‌های فراوانی است نتوانسته هیچگونه پیروزی چشمگیری داشته باشد و به همین دلیل، به شهادت عزیزان ما روی می‌آورد تا به اصطلاح خود جبران کرده باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حاج قاسم به سید رضی وعده شهادتش را داده بود، افزود: قاعده تکریم خانواده شهید با این ویژگی است که اگر فردی در مسیر اهدا جان خود قرار می‌گیرد، اول باید بتواند از مال خود بگذرد و برای آن، باید نیاز خود را کم کرده باشد. امروزه در فضای مجازی، عده‌ای از مسابقه جهنمی اشرافیت و تجمل تصاویری را متنتشر می‌کنند. این‌ها افراد فقیری هستند. فراموش نکنید که عزت در جهاد است و به همین دلیل امروز مردم غزه به دلیل ایستادگی خود عزیز هستند.

در ادامه این همایش، محسن اردستانی کارگردان مستند «اشک شوق» گفت: در مستند «اشک شوق»، نوع روایت به گونه‌ای است که نشان می‌دهد افراد مختلفی در سطح جامعه وجود دارند که هر یک به نوعی دچار مشکل می‌شوند. البته مسئله‌ای که سوژه فیلم من با آن رو به رو بود، مشکلی مقدس بوده و در ادامه و توسط فردی به او کمک می‌شود و همین موضوع، مقدمه‌ای برای کارهای خیر بعدی او شده و مسیری تازه را آغاز می‌کند. خانم رمضانی همچنان فعال هستند و مشغول به کار می‌باشند. به سوژه این فیلم علاقه خاصی داشتم و هر کسی می‌تواند روایت خود را از این سوژه داشته باشد و امیدوارم این مستند، سرآغازی برای ادامه مسیر خانم رمضانی شود. در عالم هنر نیز نیت پاک به کیفیت یک اثر کمک می‌کند که نمونه آن، مرحوم سلحشور بودند.

در ادامه محمد جعفر دوستدار، معاون بنیاد خاتم الاوصیاء در سخنانی گفت: خداوند را سپاس می گویم که حیات ما را در دوران حاکمیت دین خود قرار داد و امشب این توفیق را دارم تا در جمع مردم دین دار حاضر باشم. امشب برای یک امر مهم، کار بزرگ و معرفی یک الگوی جهادی و خانواده مبارز دور هم جمع شده‌ایم. در دنیایی که خانواده اصالتی ندارد، در مساجد و محله‌های کشور ما چراغ تقویت نهاد خانواده روشن است. خانواده یک اصل مهم است و بنای تمدن نوین اسلامی بر اصالت خانواده استوار است. به همین دلیل، دشمن به دنبال نابودی این کانون است. دوستانی که مراسم امروز را تدارک دیده اند هدفی چون معرفی یک خانواده مجاهد و مبارز داشتند که به عنوان الگو مطرح است. از بزرگوارانی که زمینه برگزاری این جلسه و نشست را فراهم کرده‌اند تشکر می‌کنم. خداوند در قرآن می‌فرماید با رکوع کنندگان رکوع کنید. بنابراین به نماز جماعت تاکید شده است و چقدر اتفاق مثبتی است که در مسجد گرد هم جمع شده‌ایم و این برنامه در چنین مکان معنوی برگزار می‌شود. در زمان پیامبر همه امور در مسجد انجام می‌شد. اگر می‌خواهیم مسجد به جایگاه اصلی خود بازگردد، باید تلاش کنیم این مکان از ویژگی های طراز اسلامی برخوردار شود.
وی خاطر نشان کرد: امروزه جذابیت‌های کاذبی طراحی شده و باید بتوانیم در مسجد امور تربیتی را پی بگیریم. باید در مساجد مراکز مشاوره برای تربیت فرزند و مهارت‌های دیگر به وجود بیاید. امیدوارم با تلاش‌هایی که آقای چاوشیان صورت می‌دهند بتوانیم قدم‌های بزرگی در راستای جایگاه و ارزش نهاد خانواده برداریم.

در ادامه همایش «خانواده مبارز» دکتر محسن ولیئی، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در سخنانی گفت: امروز برای ما روز بسیار مهم و خوبی است، چراکه همگی در مسجد که محل عبادت و فعالیت‌های خیر می‌باشد حاضر شده‌ایم. همچنین توفیق داریم تا در کنار خانواده شهید بوده و با فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام دادند آشنا شویم. از دکترسیدمحمدحسین چاوشیان تهیه کننده و محسن اردستانی کارگردان این اثرمستند تشکر می‌کنم. همچنین از تلاشی که در جهت تجلیل از مقام شهید و این خواهر بزرگوار در راستای فعالیت‌های اجتماعی صورت گرفته است، سپاس‌گزاری می‌کنم. این فیلم بهترین اثر در چند وقت اخیر بود. اگر کسی کار خیر انجام می‌دهد، در وهله اول به خود خدمت می‌کند و خانم رمضانی نیز همین گونه هستند. اصولاً عبادت جز کار خیر نیست. توفیق داریم که سی سال در کار خیر حضور داریم و اگر گرفتاری را آزاد کرده یا جهیزیه فراهم کرده یا بیماری را معالجه می‌کنیم، ثمره آن اول به خودمان بازمی‌گردد.
دکتر ولیئی با بیان اینکه خانواده شهدا در بعد اجتماعی توانسته‌اند اثر گذار باشند و فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای انجام دهند، افزود: چندی پیش یکی از فرزندان شهدا چکی به مبلغ دو میلیارد را از طرف خیری بی نام آورد تا زندانیان غیر عمد آزاد شوند و با همان چک ،۲۱ زندانی آزاد شدند. خوشا به سعادت این افراد که خداوند این توفیق را نصیب آن‌ها می‌کند که می‌توانند دستی از نیازمندان بگیرند و در کاهش آلام آنان بکوشند. امری که از وصیت‌های حضرت علی است. من به سهم خود از همه بزرگواران از جمله دکترسیدمحمدحسین چاوشیان و دکتر فاطمه السادات رزاقی تشکر می‌کنم و امیدوارم چنین فعالیت‌هایی هر چه بیشتر در جامعه جاری شود.

در پایان نیز سید احمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت در همایش «خانواده مبارز» گفت: مسجد به نام حضرت صدیقه است و این افتخار را داریم تا در این مکان مقدس، در جلسه تکریم از مجاهدین حضور داشته باشیم. در ابتدا لازم است تا از حاج قاسم سلیمانی و سردار شهید سید رضی موسوی یاد کنم.
عبودتیان ادامه داد: جای چنین جلساتی در مساجد خالی است. امثال افرادی همچون حاج خانم رمضانی به برکت انقلاب اسلامی در کشور فراوان یافت می‌شوند. پیش از انقلاب، چنین فضایی وجود نداشت اما به برکت دفاع مقدس و نفس قدسی امام، امروزه افرادی همچون خانم رمضانی در کشور ما به فعالیت‌های مجاهدانه مشغول هستند. ما در دوران کرونا با فعالیت‌های خانم رمضانی آشنا شدیم. دلیل اصلی اینکه افرادی در اتفاقات و اغتشاشات سال گذشته شعار دادند، این است که با چنین افرادی بیگانه‌اند. سال گذشته دختر نوجوانی که کشف حجاب کرده و در مراسم اعتکاف شرکت کرده بود، بعد از بحثی طولانی نزد من آمد و گفت پدر و مادرم از یکدیگر جدا شده‌اند و سال‌هاست که پدرم را ندیده‌ام و ناپدری‌ام با نگاهش من را آزار می‌دهد. او همچنین گفت امسال همکلاسی‌های من امسال عازم کربلا شدند اما من به دلیل اینکه به اجازه پدرم نیاز داشتم، نتوانستم عازم عراق شوم‌. ایکاش ما، رسانه و مساجد کاری صورت دهیم تا این افراد با امثال حاج خانم رمضانی آشنا شوند.
عبودتیان در بخش پایانی صحبت‌های خود در همایش «خانواده مبارز» خاطر نشان کرد: در گام دوم انقلاب، رهبری عنوان کردند که اگر قرار است به قله رسیده و صاحب تمدن شویم، باید یک حرکت عمومی اتفاق بیفتد و لازم است تا گروه‌های پیشگامی وجود داشته باشند و مردم را دعوت به خیر کنند. در کشور ما افراد زیادی علاقه دارند تا در امور خیرخواهانه مشارکت داشته باشند، اما راه ورود به آن را نمی‌دانند. ایشان الگو و راهکار را در «حلقه میانی» دانستند و عنوان داشتند، این گروه از افراد هستند که می‌توانند به مردم علاقه‌مند به امور مجاهدانه راهکار ارائه دهند.

در پایان این مراسم، از مجاهدت‌های خانم رمضانی، به عنوان نمونه بارز یک زن مجاهد خانواده محور، تجلیل شد و تقدیر به عمل آمد.

همایش خانواده مبارز برگزار شد

زهرا ابراهیمی آزاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =