کد خبر: 12130
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
کمال گرایی

پیام خانواده-یک روانشناس گفت: کمالگرایی یکی از مشکلاتی است که خیلی افراد با آن درگیر هستند.

به گزارش پیام خانواده؛ فروغ نیلچی زاده، روانشناس طی گفتگویی اظهار کرد: کمالگرایی یکی از مشکلاتی است که خیلی افراد با آن درگیر هستند، البته کمال گرایی سالم نیز وجود دارد که تعریف آن این است که تمام تلاش خود را در محدوده منطقی انجام دهید و زمانی که اشتباه می کنید، بیاموزید و دوباره تلاش کنید. کمال گرایی تلاش برای کامل بودن در هر کاری است که شامل داشتن استانداردهای بالا و استفاده از روش‌های دقیق برای رسیدن به آن استانداردها است. افرادی که کمال گرا هستند اغلب موفق هستند، اما می توانند به دلیل سخت گیری و کنترل بیش از حد، مورد انتقاد قرار گیرند. یک دوراهی دارد؛ که کمال گرا بودن بسته به موقعیت می تواند هم مفید و هم مضر باشد.

وی گفت: کمال گرایی به معنای شکاف بین آن چیزی است که مردم واقعاً هستند و آنچه از خود انتظار دارند. اکثر کمال گرایان اغلب خود را با نسخه ایده آل خود مقایسه می کنند. هرچه بیشتر بر روی انتظارات خود پافشاری کنید. مراقبت از کمال گرایی و پذیرش واقعیت برایشان سختتر می شود، مخصوصا زمانی که اشتباه می کنند یا کارها طبق برنامه پیش نمی رود. این روش تفکر به انواع ناسالم کمال گرایی باعث اضطراب، ناامنی و عادت به سرزنش خود خواهد شد.

این روانشناس ادامه داد: برخی افراد درگیر کمال گرایی می شوند. یکی از دلایل اصلی، نحوه تربیت آنهاست. اگر والدین بسیار انتقادی و سخت گیر باشند، احتمال کمال گرایی کودکان بیشتر می شود. گاهی اوقات این اتفاق به این دلیل است که والدین با آن‌ها رفتار خوبی ندارند، والدین انتظارات زیادی از آن‌ها دارند. داشتن پیوند قوی با والدین می تواند در برابر اثرات منفی فرزندپروری سخت گیرانه محافظت ایجاد کند. اما اگر این پیوند قوی نباشد، کودکان ممکن است فکر کنند که کامل بودن تنها راه برای جلب محبت و تایید والدینشان است.

وی مطرح کرد: وقنی که کودکان در موقعیت‌های بدی قرار میگیرند، ممکن است چیزهای منفی در مورد خود را باور کنند. کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، فکر می کنند بد هستند و دوستداشتنی نیستند. این باورهای منفی آن‌ها را از شکست و طرد شدن می ترساند.

نیلچی زاده گفت: کمال گرا فردی است که همیشه میخواهد همه چیز خوب باشد. او امتیازهای بسیار بالایی برای خود و دیگران دارد و اگر کارها دقیقاً آنطور که تصور میکرد انجام نشود ناامید و ناراحت میشود. یک فرد کمال گرا ممکن است حتی زمان زیادی را صرف کار خود کند تا از بی عیب و نقص بودن آن اطمینان حاصل کند. معمولا کمال گرا بودن در بیشتر مواقع باعث استرس یا اضطراب می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =