کد خبر: 12112
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
حضرت فاطمه

پیام خانواده- از مهم ترین شیوه های تعلیم و تربیت، روش الگوگیری است. اسلام هم برای تربیت و تعالی انسان ها، بر این اصل مهم تأکید نمود؛ زیرا شخصیت الگو، به عنوان یک نقطه ی کانونی در محور رشد و هدایت های اخلاقی تربیتی قرار می گیرد و در شکل گیری رفتار تربیت شونده، آثار زیادی بر جای می گذارد.

به گزارش پیام خانواده؛ مرضیه محمدی روانشناش و پژوهشگر حوزه خانواده چینین می نویسد:

در این یادداشت بر آن شدم تا کمی از جایگاه و نقش کلیدی فاطمه(س) در تبیین درست جایگاه زن در خانواده بنویسم.

از مهم ترین شیوه های تعلیم و تربیت، روش الگوگیری است. اسلام هم برای تربیت و تعالی انسان ها، بر این اصل مهم تأکید نمود؛ زیرا شخصیت الگو، به عنوان یک نقطه ی کانونی در محور رشد و هدایت های اخلاقی تربیتی قرار می گیرد و در شکل گیری رفتار تربیت شونده، آثار زیادی بر جای می گذارد.. از سوی دیگر نیاز به الگو، از نیازهای طبیعی بشر است و انسان را وا می دارد تا با در نظر داشتن الگوی مورد نظر، تلاشی هدف دار و آگاهانه برای رسیدن به ویژگی های رفتاری و اخلاقی الگو در پیش گیرد.
در این الگوگیری فرقی میان زن و مرد نیست، اما به دلیل خُلق و خوی و مسئولیت های خاص زنانه، لازم است زنان از جنس خود هم، الگویی داشته باشند تا از نظر پذیرش الگو و روشن شدن مصادیق اسوه پذیری، به راه و رسم و سیره ی اخلاقی و خانوادگی او اقتدا کنند.

فاطمه(س)، ادامه ی راه و سیره ی رسول خدا(ص) در همه ی زمینه هاست.

اگر سیره فاطمه(س) در خانواده را مطالعه کنیم جز زیبایی در این الگو و نگاهی روشنگرانه و قابل پیروی پیدا نخواهیم کرد. فاطمه(س) زنی که نقشی محوری و کلیدی در خانواده دارد و نه تنها تکیه گاه علی(ع) در درون خانواده است؛ بلکه در بیرون خانواده هم نقشی فعال در گسترش هدف های والای خانواده خود ایفا میکند.

او در عین اینکه همسری وفادار و قابل اتکاست، مادری مهربان و دقیق در تربیت فرزندان و فعالی بلامنازع در عرصه فعالیت های اجتماعی است

فاطمه بودن

این گویاترین عبارتی ست که می توان برای توصیف یک فرا قهرمان زن به کار برد در عین حال مبهم است چرا که فاطمه بودن یک خاصیت منحصر به فرد است. اما وقتی این خاصیت شناسانده شود روح تمام زنان و مادران رنگی دیگر می گیرد. رنگ انسانیت، حق جویی، مهر و همه خوبی‌هایی که می‌توان در وجود اشرف مخلوات الهی یافت.

بیان این نکته در مورد ایشان حایز اهمیت است که زهرا (س) در محیطی دیده به جهان گشود که زن از جایگاه و اهمیتی برخوردار نبود اما ایشان با چنان ظرافت و درایتی جایگاه زن را برای جامعه فعلی خود تبیین میکند که این جایگاه تاکنون برای تمامی زنان الگو و سرمشقی اثرگذار برای زن در خانواده و جامعه است.

فاطمه (س) در سه جایگاه فرزندی، همسری و مادری نقش مراقبتی ویژه ای ایفا میکند.

از آنجا که نظام خانواده، ساختاری است که نیازمند نقش آفرینی متفاوت هریک از اعضای خود است. در این میان زن دارای نقشی بسیار اساسی است. نقش مراقبتی نیز از جمله نقش هایی است که با توجه به ایفای درست آن توسط زن موجب تقویت نظام خانواده شده و شادابی هرچه بیشتر اعضای خانواده را به همراه دارد و فاطمه (س) الگوی تمام اعیار ایفای چنین نقش بزرگی در خانواده است. او که محرم اسرار علی(َع) است، محبت او دنیای علی(َع) را پر کرده، در عشق ورزی و آرامش همسری است کامل برای علی (ع) همچنین مادری است حامی که در نقش مراقبتی خود چنان احترامی به فرزندان خود میگذارد و با تعامل محترمانه به انها اموزش می دهد که احترام مهم ترین و پایه ای ترین مولفه ی ارتباطی است زیرا فرزندی که احترام را می آموزد و به او احترام میشود متقابلا در میابد او نیز موظف به احترام گذاشتن به دیگران است. نظام تربیتی او جای تامل و مطالعه بسیار دارد.

همچنین فاطمه (س) دختری است نیکو برای پدر

شخصیت حضرت زهرا علیرغم تمامی دیدگاه ها نشان میدهد که زن علاوه بر حوزه ی مسئلولیت های حساس و مهم خود میتواند به اندازه ی بسیار قابل توجهی تأثیرگذار هم باشد. از طرفی دیگر نقشهای مراقبتی برای زن حوزهای خاصی محدود نیست و صرفاً یک موقعیت خاص (مثالً فرزندی) را در بر نمیگیرد و چنان چه اشاره شد در جایگاه های اجتماعی نیز نقش پر رنگ و اثرگذاری دارد.

اینجاست که باید گفت اگر فاطمه فاطمه شد مسیری است پر فراز و نشیب که از کوشش های مداوم این بانو در مسیر تعالی خانواده و جامعه می گذرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =