وام ازدواج

پیام خانواده- وقوع نزدیک به نیمی از طلاق ها در پنج سال نخست زندگی مشترک، دولت را بر آن داشت تا آیین نامه «مشاوره نوهمسران در پنج سال اول زندگی مشترک» را تدوین، تصویب و ابلاغ نماید که در گام نخست در استان های قم و سمنان اجرایی می شود.

به گزارش پیام خانواده؛ هیات وزیران پانزدهم آذرماه امسال به پیشنهاد معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند (ج) ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۳ آیین نامه تشکیل ستاد ملی زن و خانواده آیین نامه اجرایی مشاوره نوهمسران در پنج سال اول زندگی مشترک را تصویب کرد.

در این آیین نامه که در سال نخست در استان های قم و سمنان و از سال دوم به بعد در دیگر استان‌های کشور اجرایی می شود، نوهمسران به زوجینی گفته می شود که از تاریخ ثبت ازدواج دائم آنها کمتر از پنج سال گذشته باشد.

این آیین نامه با هدف تحکیم بنیان خانواده و ارتقای مهارت‌های زندگی مطابق با الگوی ایرانی - اسلامی تنظیم شده است تا نوهمسران از خدمات مشاوره خانواده مطابق این آیین نامه برخوردار شوند و سازمان امور اجتماعی کشور مکلف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی کشور، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و سایر دستگاههای اجرایی ذی ربط، احکام این آیین نامه را از محل اعتبارات مصوب مربوط اجرایی نماید.

همچنین سازمان امور اجتماعی کشور مکلف است با بهره گیری از خدمات بخش غیردولتی و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط نسبت به راه اندازی زیرسامانه مربوطه تحت سامانه پایگاه رفاه ایرانیان اقدام و به نحوی برنامه‌ریزی نماید.

قرار است تمامی مراحل فرآیند مشاوره از قبیل ثبت و تبادل اطلاعات اختصاص مشاور، آموزش زوجین ارائه مشاوره نظر سنجی از مراجعان پایش و رصد عملکرد مشاوران و نظارت کلی بر اجرای فرآیند یادشده از طریق این زیرسامانه انجام شود.

بر اساس مصوبه هیات دولت، در مواردی که به تشخیص مشاور انجام مشاوره به صورت حضوری ضرورت داشته باشد، مشاوره در مراکز مشاوره مورد تأیید در زیرسامانه به انتخاب زوجین توسط خواهد بود.

در ماده دیگری سازمان امور اجتماعی کشور مکلف شده است در چهارچوب تفاهم نامه همکاری مشاوران ذی صلاح انجام می‌گردد و مشاور و سوابق و نتایج مشاوره در زیرسامانه برای این اجرا از همکاری دستگاهها و نهادهای دارای ظرفیت مشاوره برای اجرای این آیین نامه استفاده نماید.

همچنین مشاوران و مراکز مشاوره متقاضی مشارکت در اجرای این آیین نامه در صورت داشتن پروانه فعالیت معتبر از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران تقاضای خود را از طریق زیرسامانه ثبت می کنند؛ سازمان امور اجتماعی کشور پس از تأیید صلاحیت عمومی و تخصصی، متقاضیان برای هریک از واجدان ،صلاحیت دسترسی لازم به زیرسامانه را ایجاد می‌کند.

سازمان امور اجتماعی کشور مکلف است با رعایت ضوابط تشخیص صلاحیت عمومی و تخصصی مشاوران همکار موضوع شیوه نامه اجرایی موضوع ماده (۱۳) این آیین نامه تمهیدات لازم جهت بهره مندی از خدمات گروههای تبلیغی و جهادی نیروهای داوطلب مردمی سازمانهای مردم نهاد سازمان تبلیغات اسلامی و مساجد برای ارائه خدمات موضوع این آیین نامه را اتخاذ نماید.

در ماده دیگری سازمان ثبت احوال کشور مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه اطلاعات مربوط به زوجینی که کمتر از پنج سال از ثبت ازدواج آنان گذشته است تا زمان ابلاغ آیین نامه را در اختیار سازمان امور اجتماعی کشور قرار دهد؛ این سازمان علاوه بر ارائه خدمات مشاوره اختصاصی به زوجین دوره های آموزشی در زمینه بهبود روابط زوجین را با استفاده از ظرفیت مشاوران همکار در بستر زیرسامانه برگزار نماید.

همچنین در ماده دیگری مقرر شده است دوره های به روزرسانی دانش و مهارت و بازآموزی مشاوران همکار با استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاهها و اساتید حوزه علمیه توسط سازمان امور اجتماعی کشور در بستر زیرسامانه برگزار شود.

در ماده دیگری نظارت بر نحوه تدوین محتواهای آموزشی تدوین دستورالعملهای راهنمایی و مشاوره و ارزیابی ،زوجین نظارت بر نحوه ارائه خدمات توسط مشاوران همکار، نحوه بازآموزی مشاوران و نیز ارزیابی اثر بخشی احکام این آیین نامه بر عهده شورای اجتماعی کشور است که از طریق کارگروه تخصصی مربوط انجام می پذیرد.

با تصمیم هیات وزیران هزینه خدمات مشاوره ارائه شده در سال اول ازدواج، از محل اعتبارات تخصیص داده شده تأمین میگردد و هیچ گونه وجهی از مراجعین دریافت نمی‌گردد و در سالهای دوم تا پنجم ازدواج برای نوهمسران دهکهای یک تا هفت رایگان باشد.

در این آیین نامه مقرر شده است منابع مالی لازم برای اجرای این آیین نامه در سال ۱۴۰۲، از محل اعتبارات بودجه امسال تخصیص یابد و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است اعتبارات لازم برای اجرای این آیین نامه را همه ساله در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید.

هیات وزیران به سازمان امور اجتماعی کشور اجازه داده است برای تأمین منابع مالی لازم برای اجرای طرح در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از کمکهای غیر دولتی نظیر اعتبارات شهرداریها نیز استفاده نماید.

طبق این آیین نامه شیوه نامه اجرایی این آیین نامه شامل ضوابط تشخیص صلاحیت عمومی و تخصصی مشاوران همکار و نحوه اولویت بندی زوجین بر اساس ویژگیها و درخواستها و ترتیبات ارائه مشاوره در بستر زیر سامانه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه در چهارچوب قوانین توسط سازمان امور اجتماعی کشور تهیه میشود و به تصویب شورای اجتماعی کشور می رسد. ماده ۱۴ مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده است.

متن کامل آیین نامه را در اینجا بخوانید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =