پیروس دیماس

پرافتخارترین المپین رشته وزنه‌برداری از مشکلات پیش این رشته و همچنین احتمال افزایش سهمیه‌های المپیک در آیند پرده برداشت.

به گزارش پیام خانواده  پیروس دیماس در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص مسابقات جهانی جوانان در مکزیک اظهار داشت: رقابت‌های بسیار خوبی بود و استعدادها در اینگونه پیکارها حضور در یک تورنمنت بین‌المللی را تجربه خواهند کرد تا بتوانند در آینده بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند. نتیجه و مدال برای جوانان بسیار مهم است اما در شرایط مسابقه قرار گرفتن نیز می‌تواند یک ورزشکار جوان را برای آوردگاه‌های بزرگ آماده کند.

دارنده ۶ مدال طلای جهان و المپیک در خصوص کاهش سهمیه‌های این رشته در المپیک اظهار داشت: دوپینگ مشکلات زیادی را برای رشته وزنه‌برداری ایجاد کرد و باید بگویم که این رشته از دوپینگ ورزشکاران و مثبت شدن تست آنان در رقابت‌های جهانی و المپیک آسیب زیادی دید. مدال شمار زیادی از ورزشکاران گرفته شد. مثبت شدن نمونه‌های زیاد در رشته وزنه‌برداری موجب شد تا این رشته در آستانه حذف از المپیک قرار گیرد در حالی که وزنه‌برداری یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های المپیکی است.

اعجوبه یونانی رشته وزنه‌برداری در خصوص احتمال افزایش سهمیه‌های این رشته برای المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس عنوان کرد: زمانی هر کشور می‌توانست ۶ سهمیه در المپیک داشته باشد اما اکنون شمار این سهمیه‌ها به عدد سه در بخش مردان و سه سهمیه در بخش زنان رسیده است. در المپیک قبلی (توکیو) شمار سهمیه‌ها چهار بود اما اکنون به سه سهمیه کاهش پیدا کرده است و این برای رشته جذاب وزنه‌برداری خوب نیست.

پیروس دیماس این را هم افزود: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا سهمیه‌ها به مانند گذشته به عدد پنج یا ۶ برسد. افزایش سهمیه‌های وزنه‌برداری می‌تواند هیجان را به این رشته برگرداند. امیدوارم بتوانیم این کار را انجام دهیم تا انگیزه‌ای برای پولادمردان این رشته باشد.

دانده سه طلا و یک برنز بازی‌های المپیک که به عنوان مربی تیم وزنه‌برداری آمریکا در مکزیک حضور داشت در پاسخ به سئوالی در خصوص شاهین نصیری‌نیا فقط به گفتن همین جمله که «او را می‌شناسم و به یاد دارم» اکتفا کرد.

به طور حتم پیروس دیماس که شخصی شناخته شده در وزنه‌برداری جهان و البته ایران است خیلی خوب نصیری‌نیا را به یاد دارد. حوادث و اتفاقات بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و اتفاقاتی که برای شاهین نصیری‌نیا در آن بازی‌ها به عنوان رقیب جدی دیماس رخ داد بعد از گذشت ۲۳ سال هنوز برای همگان شفاف‌سازی نشده در حالی که نصیری‌نیا اعتقاد دارد طلای مسلم را از او گرفتند.

مصدومیتی که برای نصیری‌نیا در سیدنی به وجود آمد و باعث شد دیماس بتواند به سومین طلای المپیکی خود دست یابد.

نصیری‌نیا در پیکارهای جهانی ۱۹۹۹ آتن بعد از سال‌ها تیم ملی کشورمان را در پیکارهای جهانی صاحب مدال طلا کرد. دیماس در آن سال نقره گرفت. یک سال بعد در المپیک اتفاقی عجیب رخ داد. در حالی که همه چیز برای طلا المپیکی نصیری‌نیا آماده بود، اما او دچار مصدومیت شد و به طور کلی مدال المپیک را از دست داد.

او در مصاحبه‌ای که با خبرنگار ایرنا در ۳۰ اردیبهشت سال ۹۴ داشت، گفته بود: صبوری خود را در ۱۴ سال گذشته ثابت کردم اما می‌خواهم بپرسم که مدال المپیک من را به چه قیمتی فروختند و چه کسانی پست و امتیاز گرفتند؟ بعد از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی به خاطر مملکت و کشورم سکوت کردم اما اکنون حرف‌ها و صحبت‌های غیر واقعی مطرح می‌شود که سبب شده است که صحبت کنم.

نصیری‌نیا بدون اشاره به نام فردی خاص و ماجرای المپیک سیدنی ادامه داد: در زمان ریاست قبلی فدراسیون وزنه‌برداری که خود من به مدیریت او انتقاد داشتم، افرادی که امروز بر راس فدراسیون وزنه‌برداری هستند از حسین رضازاده انتقاد می‌کردند، حتی در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز با وجود کسب چهار مدال، از وی (رضازاده) انتقاد و از نام من و برخی قهرمانان نیز فقط استفاده ابزاری کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =