تاب آوری

پیام خانواده - در مشکلات و سختی ها هیچ قدرت پیشگویی کننده وجود ندارد، بلکه این خود ما هستیم که برای مشکلات قدرت قائل می شویم.

به گزارش پیام خانواده، کارگاه آنلاین مدیریت خویشتن با موضوع تاب آوری فرزندان و تاثیر آن در کاهش مشکلات رفتاری فرزندان در فرهنگسرای خانواده با مشارکت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی سعیده بیداد دبیر انجمن روان شناسان و مشاوران «ارم» به معنای تاب آوری اشاره کرد و افزود: آیا درهنگام طوفان، درختان را دیده اید، آنگاه که به خود می پیچند وخم می شوند برف ها به روی شاخه هایشان سنگینی می کند تا بدانجا که شاخه هایشان در مقابل زمین سر تعظیم فرودمی آورند اما به ندرت می شکنند و به محض فروکش کردن طوفان وآب شدن برف ها بتدریج استوارتر از گذشته برمی خیزند؟

وی همچنین گفت: آیا فردی را سراغ دارید که با وجود رشد در یک محیط نه چندان مناسب (مثلا در خانواده های آشفته، مدارس شلوغ و کم امکانات، جوامعی با میزان بیکاری بالا و فرصت های شغلی اندک و …) به موفقیت های بزرگی در زندگی خود دست یافته باشد؟ یا برعکس، افرادی که با وجود در اختیار داشتن امکانات مناسب و برخورداری از شرایط ایده آل، موفقیت های کمی را در زندگی تجربه کرده اند؟

این درمانگر و کارشناس روان شناسی همچنین به سوالاتی در خصوص اینکه چرا برخی افراد در برخورد با عوامل استرس زا انعطاف پذیری خاصی دارند و خم به ابرو نمی آورند ولی بعضی های دیگر برای مقابله با چنین عواملی مشکل دارند پرداخت و ویژگیهای این افراد را که آموختنی هستند یا ارثی برشمرد.

بیداد افزود: بد نیست بدانید که برای مشکلات و سختی هایی که ممکن است در زندگی همه ما وجود داشته باشد، قدرت پیشگویی کننده ای وجود ندارد؛ بلکه این خودمان هستیم که این قدرت را برای آنان قائل می شویم.

وی گفت: در واقع این قدرت از درون خود ما سرچشمه می گیرد و با یکی از ویژگی های مهم روانی به نام «تاب آوری» ارتباط پیدا می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =