نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

از در بخش جنوبی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که وارد می‌شوید خودرهای سواری ون و خودروهای برقی در صفوفی منظم ایستاده تا علاقه‌مندان تازه وارد شده به نمایشگاه را به محل ورودی سالن شبستان مصلی امام (ره) محل برگزاری نمایشگاه منتقل کرده و قبل از ورود به آنان خوش آمد می‌گویند.

به گزارش پیام خانواده  در این میان پس از رانندگان خودروهای ون و غیره اولین چیزی که به استقبال بازدید کنندگان از نمایشگاه می‌آید دود کباب، بوی سرخ کردن فلافل و انواع غذاهای فسفودی ناشی از مغازه و غرفه های مستقر شده محل در ورودی محل شبستان است که در حال پذیرایی از مهمان کتاب و کتابخوانی هستند.

غرفه‌های متنوع با تابلوهای رنگارنگ در اندازه و ابعاد مختلف و از طرفی دود و بوی طبخ انواع غذاها که هر کدام اختصاص به نوعی غذای در حال پخت دارد برای لحظاتی سبب تحریک اشتها شده و همین امر عده‌ای از مراجعه کنندگان سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را ناخدآگاه به سمت این خود هدایت می‌کنند که این عزیزان در این زمان نیز از فروش بسیاری خوبی برخودار هستند.

کباب ترکی و انواع فیله مرغ

کباب ترکی، هپی برگر، انواع فیله مرغ، هات داگ، عدسی، خوراک لوبیا، انواع ساندویچ، آب معدنی، قهوه سنتو، سوسیس بندری و غیره از دیگر عنوان‌های به چاپ رسیده در تابلو و بنرهای این غرفه ها به شمار می رود.

علاوه بر بازدید کنندگان از نمایشگاه کتاب این مکان محل مناسبی برای تناول غذا و محلی موقت برای استراحت کارگران خسته نمایشگاه که با گاری و به صورت حمل دستی اقدام به جابجایی کتاب های خریداری شده مردم می کنند نیز به شمار می رود.

سفره‌های رنگی وجه مشترک بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب

پهن کردن سفره های رنگی توسط برخی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب در چمن فضای بیرونی شبستان با انواع غذاها و نوشیدنی های متفاوت از دیگر نکات دیدنی این دوره از نمایشگاه به شمار می رود که در کنار این سفرها نیز برخی پس از صرف ناهار یا عصرانه لحظاتی را در خواب بسر می برند تا رفع خستگی کرده و مجددا راهی سالن نمایشگاه شده و به دنبال کتاب مورد علاقه خود بگردند.

چمن فضای نمایشگاه تشکی مناسب برای خواب

یکی دیگر از موضوعاتی که چشم هر بازدید کننده ای را پس از ورود به نمایشگاه به خود جلب می کند استراحت و خواب برخی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب و نیز برخی از کارگران خسته از تلاش در جابجایی کتاب های خریداری شده مردم در چمن فضای نمایشگاه است که آن را تبدیل به تشکی نرم و مناسب برای خواب کرده است.

بیشتر بخوانید

از دیگر مسایلی که پیش از ورود هر بازدید کننده‌ای به محل شبستان در فضای بیرونی نمایشگاه ذهن و فکر مراجعه کنندگان را به خود اختصاص داده و در برخی اوقات نیز سبب آزار روحی می شود صدای بلند بیش از انتظار بلندگوهای این فضا است که در برخی اوقات همراه با سوت بسیار بلند نیز همراه شده و آنچنان آزار دهنده می شود که انسان را به یاد غرش برخی هواپیمایی جنگی ناشی از شکستن دیوار صوتی می اندازد.

عکس‌های سلفی مردم برای ثبت لحظه ها

ثبت تصاویر و لحظه های خاطره انگیز توسط بازدیدکنندگان سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که تقریبا یکی از کارهای مرسوم در طول برپایی نمایشگاه های مختلف به شمار می رود که جوانان بیشترین مخاطبان آن هستند در بسیاری اوقاف سبب توقف لحظه ای بازدیدکنندگان در راهرو و سالن های مختلف نمایشگاه می شود.

دیوار آزاد

دیوار آزاد یکی از اقدامات خوب مسئولان برپایی نمایشگاه کتاب به شمار می رود که در این ارتباط در قسمت داخلی شبستان تقریبا نقطه مرکزی این نمایشگاه مسئولان با نصب دو تخته وایت برد برای نگارش مطالب مختلف توسط بازدیدکنندگان سبب جلب و جذب بسیاری به خصوصا نوجوانان و جوانان برای نگارش مطالب کوتاه خود شده اند.

نمایشگاه کتاب از اهمیت خاصی در بین مسئولان نظام برخوردار است

رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش تر در بازدید سه ساعته از نمایشگاه کتاب علاوه بر تورق برخی از کتاب ها و توجه به مسائل به صنعت نشر، توصیه هایی داشتند که چراغ راهی برای مسئولان دولتی و فعالان حوزه کتاب شد.

در زمان بازدید مقام عظمای ولایت حال و هوا نمایشگاه کمی فرق داشت، رفت و آمدها کمی سخت گیرانه تر شده و پروتکل های امنیتی نشان می داد میهمان رده بالایی وارد شبستان شده است که در بین بازدیدکنندگان همه به هم می گفتند: «آقا تشریف آورده اند و در حال بازدید هستند».

بعد از سه سال کرونایی چشم انتظاری ها به سرآمد، پنجمین روز نمایشگاه؛ رهبر معظم انقلاب از همان ابتدای صبح به مصلای امام خمینی (ره) آمدند، غرفه ها را بازدید و با ناشران و نویسندگان درباره کتابهایشان صحبت کردند.

قدردانی وزیر ارشاد از حضور رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند ساعت بعد از بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب در توییتی نوشت: هیچ نقطه ای در دنیا را نمی توان پیدا کرد که بالاترین رکن اش مانند رهبر عزیزمان آشنا به کتاب و در یک کلام ادیبی به تمام معنا باشد. خدا را شاکرم که امروز و پس از چند سال حضور نیافتن رهبر عزیزمان در نمایشگاه کتاب، امسال ما و اصحاب فرهنگ میزبان ولی امرمان بودیم.

بازدید رییس جمهوری از نمایشگاه بین المللی کتاب

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری نیز در بازدید از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تألیف کتاب امر مهمی است اما انتقال و رساندن این کتاب‌ها به دست کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رئیس جمهوری در بازدید کوتاه خود از سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش ناشران کودک و نوجوان حضور پیدا کرد و با برخی از ناشران این بخش به گفت‌وگو پرداخت.

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی

سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور با «شعار آینده خواندنی است» سی‌ و چهار ساله شد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۱۴۰۲ در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران با حضور ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۰۰ ناشر خارجی با مشارکت ناشران و استقبال میلیونی مردم در صدر اخبار فرهنگی کشور قرار گرفته است.

سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =