کد خبر: 9760
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
روان سنجی

علم روان سنجی به معنی سنجش و اندازه گیری جنبه های معینی از خصایص مانند استعداد،توانایی و پیشرفت آدمی و کمیّت بخشیدن به آن هاست.

به گزارش پیام خانواده "اگر بتوانید آنچه را که درباره اش صحبت می کنید،اندازه بگیرید و آن را به صورت کمّی بیان کنید،می توانید مدعی باشید که درباره آن چیزی می دانید وگرنه دانش شما درباره آن اندک و نارسا است"(لرد کلوین)
علم روان سنجی به معنی سنجش و اندازه گیری جنبه های معینی از خصایص مانند استعداد،توانایی و پیشرفت آدمی و کمیّت بخشیدن به آنهاست و همچنین روان سنجی و روان آزمایی به عنوان فنونی برای ساختن ابزارهای سنجش پدیده های روانی و اندازه گیری آنها به کار می رود.
سنجش و ارزشیابی در حوزه روانشناسی که با استفاده از آزمون های روانی صورت می گیرد،به دلیل اینکه در جهت شناخت و کشف نقاط قوت و ضعف، توانایی ها،استعدادها و تفاوت های فردی و به منظور مشاوره، شناخت مشکلات و اختلالات روانی،انتخاب،راهنمایی و تعیین شغل مورد استفاده قرار می‌گیرد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
آزمون های روانی به عنوان وسیله ای عینی و استاندارد شده،به گونه گسترده‌ای در مدارس، کلینیک های روانی، صنعت و سازمان های دولتی و نظامی به کار بسته می شوند.
انواع طبقه بندی برای آزمون های روانی و بر حسب ملاک های متفاوتی صورت گرفته است که به عنوان نمونه می توان به آزمون های شخصیت،هوش،استعداد های خاص، پیشرفت تحصیلی،گروهی،فردی،کلامی،عملی و وابسته به فرهنگ اشاره کرد.
آزمون های روانی در موقعیت های آموزشی، راهنمایی تحصیلی و شغلی و در موقعیت های بالینی و کلینیک ها،توسط معلمان، مشاوران،روان شناسان بالینی و سایر متخصصان برای هدف های مختلف از جمله پیش بینی،گزینش،طبقه بندی و ارزشیابی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


فاطمه صادقی کارشناس بخش مشاوره‌های قرآن بنیان سی امین نمایشگاه قرآن کریم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =