کد خبر: 9732
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
نوجوان

انسان هر قدر بزرگتر می شود، تقاضاهای محیطی از او بیش تر و بیش تر و تشویق ها و دلگرمی هایی که دریافت می کند کمتر و کمتر می شود.

به گزارش پیام خانواده  بهترین راه تشویق نوجوان به رفتارهای درست، توجه کردن به رفتارهای خوب و مثبت اوست. انسان از بدو تولد، به توجه و تشویق اطرافیان نیاز دارد و بسیاری از توانایی های بالقوه به شرطی در وجود او شکل می گیرد و پیشرفت می کند که مورد توجه باشد و احساس دلگرمی کند. مهارتهای مثل راه رفتن، حرف زدن، نحوۀ برقراری ارتباط، رفتارهای فردی و اجتماعی و نیز انواع مهارتهای آموزشی، هنری و فنی که در سال های بعد کسب می شوند، در صورتی به حد کمال می رسند که فرد مورد تشویق قرار بگیرد.

انسان هر قدر بزرگتر می شود، تقاضاهای محیطی از او بیش تر و بیش تر و تشویق ها و دلگرمی هایی که دریافت می کند کمتر و کمتر می شود. در سنین نوجوانی تکالیف بسیار سنگین است: تطابق با تغییرات بسیار جدی در خود، ضرورت تنظیم مجدد ارتباط با اطرافیان، تکالیف سنگین آموزشی، کوشش برای دستیابی به هویت، کنجکاوی نسبت به جنس مخالف، علایق و هیجانات جدیدتر و .... در واقع نوجوانی دورۀ طوفانی دست پنجه نرم کردن با نیروهایی است که همۀ جسم، عاطفه، ارتباطات، علایق و ارزشهای فرد را به شدت درگیر خود می کنند.

بسیاری از نوجوان ها به رغم بی تجربگی و خام دستی و عجول بودن، در این سن بسیار خلاق اند و توانایی های چشمگیری دارند، آرمان گرا هستند، به ارزش های والا فکر می کنند، در صدد تغییر دنیا و برانداختن ظلم و بی عدالتی هستند و ممکن است جذب فعالیتهای اجتماعی و داوطلبانه شوند و نسبت به رنج های اطرافیان توجه و حساسیت نشان دهند؛ در چنین مواقعی لازم است والدین بجای سرکوب افکار، هیجانات و رفتارهای نوجوان‌شان، به آنها توجه مثبت کنند؛ و با استفاده از تکنیکهای اصولی و کاربردی همراه با محبت و همدلی از مهربانی و تمایل نوجوان به موثر بودن، پلی بزنند تا نوجوانشان را به بهترین وجه، جهت دهی، راهنمایی و مدیریت کنند تا از این دوره سنی با موفقیت گذر دهند.

سجاد شهبازی کارشناس بخش مشاوره‌های قرآن بنیان سی امین نمایشگاه قرآن کریم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =