کد خبر: 9726
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
تحصیل

ارائه خدمات مشاوره تحصیلی به ویژه انجام اقداماتی در خصوص شناخت و رفع اشکالات درس و تحصیلی ، کاهش نقاط ضعف افراد و کسب موفقیت در تحصیل نیازمند توجه به چند عامل مهم است.

به گزارش پیام خانواده    ارائه خدمات مشاوره تحصیلی به ویژه انجام اقداماتی در خصوص شناخت و رفع اشکالات درس و تحصیلی ، کاهش نقاط ضعف افراد و کسب موفقیت در تحصیل نیازمند توجه به چند عامل مهم است.
هوش و استعداد ، انگیزش و رغبت، روشها وعادات یادگیری و مطالعه ، وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نمونه‌هایی از این موارد است. نقش و تاثیر این عوامل بر روی وضعیت تحصیلی به حدی است که مشاوران باید آنها را به دقت تحت بررسی و تحلیل قرار دهند تا بتوان رهنمودهای مناسبی ارائه داد.


گاهی عدم بکارگیری توانایی ها و استعدادها به سبب کمی انگیزه و عدم تقویت های بیرونی و درونی است. کودکی که از سوی معلم تحقیر شده یا توسط والدین به تحصیل ترغیب نشود ممکن است در چنین وضعیتی قرار گیرد .در این صورت تشکیل جلساتی با معلم به اولیا و ترتیب برنامه هایی جهت مواجهه با موقعیت های خوشایند تحصیلی میتواند مشکل را برطرف کند.
بسیارند افرادی که کمتر از هوش و استعداد خود فعالیت می کنند بنابراین رابطه چندانی بین نمرات امتحانات درسی آنها با نمرات حاصله از آزمونهای هوش و مشاهدات محیطی دیده نمی شود و یا برعکس هستند. افرادی که بیش از حد توانایی خود فعالیت می‌کنند و هدف های بالاتر از توان ذهنی یا جسمی خود دارند. هر کدام از این افراد در تحصیل با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهند شد..

راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‌ای.
یکی از نیازهای اساسی انسان کسب شغل است. شغلی که بتواند نیازهای معیشتی را تامین کرده و رضایت خاطر ایجاد کند .حتی امروزه یکی از عوامل سلامت روانی را اشتغال در حرفه ای مناسب با فرد می دانند (سوانسون ۱۳۸۱)،
کار علاوه بر رفع نیاز های مادی احساس رضایت خاطر و اعتماد به نفس را افزایش می دهد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های روان را میکاهد .
بعنوان مثال یکی از عوامل عمده افسردگی فقدان فعالیت و فقدان برخورداری از تجارب لذت‌بخش است( لانگ ۲۰۰۰ )

کار ،تلاش و تغییر جوهره انسانی است انسان شاغل می تواند به تعداد زیادی از نیازهای خود پاسخ گوید و در رفع نیازهای جامعه سهیم باشد. در مقابل بیکاری احساس خودپنداره ، رضایت خاطر و عزت نفس را به شدت کاهش می دهد. اما مشغول به هر کاری شدن تمام مشکلات بیکاری را حل نمیکند.انتخاب شغل واشتغال در آن چنانچه از روی حادثه واتفاقی صورت پذیرد احتمال موفقیت درشغل وادامه شغل را کاهش داده وممکن است عواقبی همچون استعفا. اتلاف وقت، سرخوردگی وافسردگی را بهمراه آورد.

همانطور که تأخیر در انتخاب شغل جایز نیست تعجیل موجب روی آوردن به شغلی می شود که نقاط مشترک چندانی با فرد ندارد. در این صورت پس از گذشت مدتی فرد شاغل احساس افسردگی، اتلاف وقت و سرخوردگی می کند. اجتناب از تعجیل وظیفه دیگر مشاوره شغلی است. پس از ایجاد آگاهی نسبت به اهمیت انتخاب شغل ، مشاور به سنجش و ارزیابی توانایی های عمومی و توانایی های اختصاصی مراجع اقدام می‌کند تا بر اساس نتایج به دست آمده در مراحل بعدی پیشنها داتی ارائه شود.


عبدالله ملائی کارشناس بخش مشاوره‌های قرآن بنیان سی امین نمایشگاه قرآن کریم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =