کد خبر: 9721
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
مهارت زوجین

بنیان خانواده بر عشق و مهربانی و عواطف عمیق انسانی و معنوی بنا شده است

به گزارش پیام خانواده  بر اساس ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند. لوازم حسن معاشرت عبارت است از:
۱- اسکان مشترک: بنابر این زن و شوهر باید با یکدیگر و در یک محل مشترک زندگی کنند. همسران باید به اهمیت بستر مشترک و نقش آن در ایجاد مودت و رحمت بین هم و تاثیر همبستری در ایجاد آرامش رو حی توجه داشته از آن استقبال کنند.
۲- روابط جنسی متعارف: داشتن روابط جنسی متعارف نیز مصداقی از حسن معاشرت است. بنابر این بی اعتنایی غیر موجه به این نیاز بر خلاف حسن معاشرت است.
در صورتی که زن نسبت به این موضوع تمکین نکند ناشزه می شود و مستحق نفقه نخواهد بود.
بر اساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی چنانچه شوهر دچار سوء معاشرت شود به گونه ای که ادامه زندگی خانوادگی قابل تحمل نباشد زن حق طلاق دارد.
۳- خوش رفتاری: اساس زندگی مشترک خوش رفتاری همسران با یکدیگر است. خوش رفتاری شامل ارتباطات کلامی و غیرکلامی می شود.
یکی از رفتارهایی که با حقوق مشترک همسران منافات دارد توهین و بدزبانی نسبت به یکدیگر است.
یکی از مصادیق سوء معاشرت ضرب و شتم است. رسول خدا در این باره می فرماید: 《هر مردی به صورت همسرش سیلی بزند خداوند به مالک دوزخ فرمان می دهد در جهنم به وی هفتاد سیلی بزند》 مستدرک الوسایل ج۱۴ ص۲


حقوق و تکالیف همسران


بنیان خانواده بر عشق و مهربانی و عواطف عمیق انسانی و معنوی بنا شده است. اما آگاهی از حقوق و تکالیف نیز برای طرفین مفید است زیرا گاه ممکن است به دلایلی مشکلی بین زوجین پیش بیاید که مسؤلیت پذیری و عشق و ایثار کارساز نباشد و تعارضات آنان به جایی برسد که رجوع به قوانین به تحکیم خانواده کمک کند. از این رو به برخی از حقوق و تکالیف همسران اشاره می کنیم. در قسمت اول به یکی از حقوق مشترک یعنی حسن معاشرت اشاره کردیم. در این قسمت به وظیفه همسران در تحکیم خانواده می پردازیم.
بر اساس ماده 1104 قانون مدنی زوجین باید در تشیید (تحکیم) مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیدگر معاضدت نمایند که لازمه آن عبارت است از: 1- همکاری در امور خانواده: در اسلام تأکید شده است که زن و شوهر با یکدیگر همکاری کنند که این امر موجب عمیق شدن محبت بین آنان می شود. 2- وفاداری همسران و تخصیص روابط جنسی به حریم خانواده از مهمترین عوامل تحکیم خانواده است. (منشور حقوق و مسئولیت های زن در نظام اسلامی فصل 2 بند 9) بی تردید مقررات جزائی و تعیین مجازات برای روابط جنسی خارج از حریم زوجیت در شرع مقدس از اهمیت تأمین این نیاز در حریم خانواده حکایت دارد.
لزوم وفاداری همسران نسبت به یکدیگر هم از آیه 1 سوره مائده به دست می آید که می فرماید: «اوفوا بالعقود» و هم از این که قرآن کریم آیه 21 سوره نساء از ازدواج به «میثاق غلیظ» تعبیر می کند.
3- گذشت از خطای همسر: روشن است که انسان از خطا مصون نیست و طبیعی است که در خانواده ممکن است اتفاقاتی بیفتد که باعث رنجش خاطر دیگر شود. از این رو بخشیدن طرف مقابل وسیله ای برای تداوم زندکی مشترک است.. این موضوع در خانواده هایی که دارای فرزند هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است.
نکته ای که باید در باره عفو همسر به آن توجه شود این است که صبر بر خطای دیگری را نباید با ظلم پذیری یکی دانست. بله این ناشی از اخلاق حسنه و مصادیق صبر است و در موارد بسیاری راهگشاست.

حجت الاسلام و المسلمین حجت الله بیات کارشناس بخش مشاوره‌های قرآن بنیان سی امین نمایشگاه قرآن کریم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =