کد خبر: 5416
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
بن فرحان

پیام خانواده- «فیصل بن فرهان بن عبدالله آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با یک رسانه غربی، از پیشرفت در مذاکرات ریاض با تهران و آمادگی کشورش برای دور جدید مذاکرات خبر داد.

به گزارش پیام خانواده، وزیر خارجه عربستان سعودی از امیدواری  و آمادگی این کشور برای دور جدید مذاکرات با ایران به منظور برقراری روابط عادی بین دو کشور تاکید کرد.

در ابتدای مصاحبه شبکه فرانسوی «فرانس ۲۴»، مجری این رسانه از وزیر خارجه عربستان سعودی درباره تنش‌های اخیر در روابط ریاض با بیروت بر سر اظهارات «جورج قرداحی» وزیر ارتباطات لبنان سوال کرد اما این مقام ارشد ریاض با اتهام زنی علیه حزب‌الله لبنان به این سوال جواب داد.

بن فرحان: «هیچ بحرانی (بین عربستان سعودی) با لبنان وجود ندارد (بلکه) یک بحران در (داخل خود) لبنان وجود دارد، در لبنان به طور خاص این بحران توسط حزب‌الله تسهیل شده است، (حزب‌الله) با توسل به نیروهای نظامی خود اراده خودش را به دولت و مردم لبنان تحمیل می‌کند، این واقعا یک واقعیت موجود بسیار تاسف برانگیز و تاسف‌بار است و نگرانی پادشاهی عربستان سعودی درباره این موضوع ادامه دارد. ما فکر می‌‎کنیم که طبقات (گروه‌های) سیاسی پا پیش بگذارند و اقدامات لازم برای آزادسازی لبنان از تسلط حزب‌الله را انجام دهند و (به تسلط) ایران از طریق حزب‌الله (پایان دهند). خود (سید حسن) نصرالله در اظهارات قبلی خود گفته بود که او همه کمک‌های مالی خودش را از طریق ایران به دست می‌آورد. این موضوع برای ما به شدت مایه نگرانی است البته ما امیدواریم که لبنان بتواند راهی برای یک آینده باثبات‌تر پیدا کند اما این بسیار به رهبری سیاسی لبنان و مردم لبنان بستگی دارد. ما بسیار علاقه‌مند به این هستیم که شاهد باشیم لبنان به سمت یک آینده بهتر حرکت کند.

فرانس ۲۴: وقتی (سید حسن) نصرالله می‌گوید واکنش شما بسیار بسیار مبالغه و غلوآمیز بوده است، آیا نکته‌ای در حرف اوست؟

بن فرحان: ما هیچ واکنش غلوآمیزی نداشتیم، ما فقط سفیرمان را خارج کرده‌ایم. این کار بر این اصل استوار است که ما هیچ فایده‌ای ثمربخشی از تعامل با دولت کنونی لبنان نمی‌بینیم. موضوع درباره این وزیر (جورج قرداحی) نیست. اظهارات این وزیر نشانه و عارضه مشکل موجود است، مشکل لبنان این است که طبقات سیاسی لبنان از اتخاذ هر گونه اقدام جدی برای انجام اصلاحات هم اصلاحات سیاسی و هم اصلاحات اقتصادی اجتناب کرده‌اند. یکی از نگرانی‌های اصلی که ما با لبنان داریم، همه‌گیری فساد است. برای مثال ما این موضوع را در قبال فعالیت‌های اخیر در انفجار در بندر دیدیم، ما داریم می‌بینیم که تلاش‌های برای ممانعت از انجام تحقیقات درباره این انفجار بسیار بزرگ که کشته و تخریب زیادی بر جای گذاشت، ادامه دارد برای همین، همه‌گیری فساد سیاسی و اقتصادی در لبنان ادامه دارد و به همین دلیل ما در حال حاضر فایده‌ای برای حضور سفیرمان در لبنان نمی‌بینیم.

فرانس ۲۴: آیا هیچ امیدواری به برگرداندن سفیر (عربستان سعودی) به لبنان در اینده نزدیک وجود ندارد؟

بن فرحان: ما امیدواریم که شرایط تغییر کند به نحوی که به ما اجازه تعامل مجدد با لبنان را بدهد، تغییر مثبت. همانطور که گفتم ما امیدواریم که لبنان بتواند ما امیدواریم که لبنان بتواند راهی برای یک آینده بهتر پیدا کند و ما اعتقاد داریم که این مسیر وجود دارد».

فرانس ۲۴: جنگ در یمن، آیا نکته‌ای در اظهارات وزیر (جورج قرداحی) درباره بیهوده بودن جنگ در یمن وجود دارد؟ اینکه این جنگ به هیچ جایی نمی‌رسد. این حرف، نه فقط موضع او است بلکه بسیاری از ناظران هم به این حرف معتقد هستند. سال‌های زیادی (از جنگ یمن گذشته)، بسیاری کشته شدند، قحطی و گرسنگی (مردم یمن) و دورنمایی برای پایان جنگ نیست.

بن فرحان: ما همیشه گفته‌ایم، ما پادشاهی عربستان سعودی و ائتلاف کشورهای حامی دولت مشروع و قانونی یمن گفته‌ایم که خواهان یافتن راهی برای پایان دادن به این منازعه هستیم ما همین ماه مارس پیشنهادی برای یک آتش بس فراگیر و مسیری به سمت راه‌حل سیاسی ارائه دادیم بنابراین ما به پایان دادن درگیری بسیار متعهدیم اما البته چالش این است که شبه نظامیان حوثی (انصارالله یمن) همچنان هرگونه تعامل مثبت در قبال پیشنهاد آتش‌بس را رد کرده است، راستی این را بگویم که (انصارالله یمن) تحت آموزش حزب‌الله قرار داشته و توسط حزب‌الله تجهیز شده‌اند

فرانس ۲۴: وقتی که من به حرف‌های شما گوش می‌دهم، یک بن بست را می‌بینم (بن بست) از منظر نظامی و دیپلماتیک و جنگ (در یمن) ادامه خواهد یافت. هیچ دورنمایی برای پایان (جنگ) وجود ندارد  هیچ تمدیدی در افق نیست

بن فرحان: ما فقط می‌توانیم به مسیر یک آتش‌بس فراگیر و گفت‌گوهای سیاسی حرکت کنیم و این به ما امید می‌دهد، این واقعیت که پیشنهاداتی جدی برای پایان دادن به درگیری وجود دارد، در این صورت هر دو طرف (جنگ یمن) حق نظر دادن خواهد داشت. ما امیدواریم که شبه نظامیان حوثی (انصارالله یمن) منافع مردم یکن را بر منافع محدود جنبش خودشان اولویت بدهند.

فرانس ۲۴: این (گفت‌وگوها درباره یمن) می‌تواند یکی از موضوعات گفت‌وگوها بین عربستان سعودی و ایران باشد. فکر می‌کنم که چهار دور گفت‌وگوها انجام شده باشد. اینطور به نظر می‌رسد که بین هر دو طرف گفت‌وگوهای دیگری هم در راه باشد. اینها چطور پیش می‌رود؟

وزیر خارجه سعودی: در مذاکرات با ایران شاهد پیشرفت بودیم

بن فرحان: ماهیت گفت‌وگوها (بین عربستان سعودی و ایران) مقدماتی و آزمایشی بوده است این گفت‎‌وگوها عادی بوده اما ریشه‌ای نبوده است. ما به گفت‌وگوها به ایران برای پرداختن به نگرانی‌هایی که ما و کشورهای منطقه درباره ایران داریم، متعهد هستیم این به ما اجازه خواهد داد که به سمت داشتن روابط عادی با همسایگانمان و ایران برویم. ما فکر می‌کنیم همسویی منافع، ممکن است اما (تحقق) این موضوع به پرداختن به نگرانی‌هایی که همه داریم، نیاز دارد تاکنون ما هنوز به هیچ نتیجه‌گیری اساسی  نرسیده‌ایم اما به اندازه کافی به پیشرفتی رسیده‎ ایم که به ما اجازه دهد به سمت جلو پیش برویم

فرانس ۲۴: این یعنی که دور جدیدی از مذاکرات (بین عربستان سعودی و ایران) انجام خواهد شد به زودی؟

بن فرحان: «ما امیدواریم (که به زودی دور جدید از مذاکرات با ایران برگزار شود) هنوز برنامه زمانی آن چیده نشده اما ما برای این کار آمادگی داریم.

فرانس ۲۴: آیا در عراق یا در جای دیگر؟

بن فرحان: این موضوع هنوز مورد بحث قرار نگرفته است

فرانس ۲۴:  آیا امکان اقدامات از روی حسن نیت وجود دارد؟ حرف‌هایی درباره احتمال بازگشایی کنسولگری ایران در جده و کنسولگری سعودی در مشهد مطرح شده بود. ایا این چیزی است که در میز مذاکرات وجود داشته باشد؟ آیا احتمال اقدامات عینی برای نشان دادن این موضوع که مذاکرات در حال پیش رفتن است اگر چه با سرعتی پایین؟

بن فرحان: قطعا ما مایل به بررسی همه موضوعات پیشنهادی هستیم اگر این پیشنهادات جدی باشند و به پیشرفت اساسی (در مذاکرات) پیوند داشته باشند.

فرانس ۲۴: امکان تحقق این موضوع (بازگشایی کنسولگری در جده و مشهد) وجود دارد؟»

بن فرهان: امکانش وجود دارد اما هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است

خبرنگار این شبکه فرانسوی در ادامه این مصاحبه از وزیر خارجه عربستان سعودی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران سوال کرد و بن فرهان در پاسخ به سوال او، ادعاهای قبلی ریاض درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

فرانس ۲۴: ما می‌دانیم که عربستان سعودی بسیار منتقد توافق قبلی (برجام) بوده است. ایا شما هنوز درباره اینکه این مذاکرا به چه سمتی در حال حرکت است، تردید دارید؟

بن فرحان: ما تردید زیادی داریم و متاسفانه این تردید در ماه‌ها و هفته‌های اخیر با توجه به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران تشدید شده است، بخش اعظم این فعالیت‌ها قابل توجیه برای یک برنامه هسته‌ای صلح آمیز نیستند، سطح غنی سازی (اورانیومی) که ما شاهد هستیم، بسیار فراتر از هر گونه نیازمندی به هرگونه برنامه هسته‌ای صلح آمیز است و این موضوع، قطعا نگران کننده است و همچنین این موضوع نشاندهنده ناکارآمدی توافق اولیه (برجام) است. ما امیدواریم که این مذاکرات (احیای برجام) به جلو پیش برود، ما امیدواریم که به صورت مثبت پیش برود. ما امیدواریم که ایران وارد توافقی شود که به ما به عنوان همسایگان اجازه دهد، اطمینان داشته باشیم که برنامه هسته‌ای اش تنها برای مقاصد صلح آمیز است چرا که تهدید برنامه هسته‌ای نظامی (ایران) در درجه اول متوجه ما در منطقه است و هچ توجیهی برای ایجاد این نوع از توانمندی‌ها وجود ندارد و این بسیار خطرناک است. خطرناک‌ترین نوع خطر در حال حاضر، فقدان دسترسی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محدودیت‌های اعمالی روی آن است، موضعی که نه تنها با برجام بلکه با تعهدات ایران در معاهده عدم اشعه (ان‌پی‌تی) سازگار نیست، این برای ما بسیار نگران کننده است چرا که ما به شفاف سازی در برنامه هسته‌ای نیاز داریم.

وزیر خارجه سعودی: در مذاکرات با ایران شاهد پیشرفت بودیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =