کد خبر: 12823
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
صنعت AAC

دولت با استفاده از صنعت AAC میتواند گام مهمی در تحقق وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن بردارد.

به گزارش پیام خانواده عضو هیات مدیره انجمن بلوک سبک AAC ایران در ششمین همایش صنفی تولیدکنندگان بتن سبک اتو کلاو شده (AAC) در ایران که به همت شرکت کیمیای بهروسی قم(کیبکس) برگزار شد،در سخنانی اظهار کرد: دولت سیزدهم اعلام کرده ساخت سالی یک میلیون و در چهار سال، چهار میلیون مسکن را در قالب نهضت ملی مسکن و سایر ساختمان‌ سازی‌های بزرگ عملی کند اما طرح به شدت روند کندی دارد زیرا مدیران دولتی و مجریان این طرح‌های بزرگ شناخت درستی از مصالح ساختمانی ندارند.


تحقق وعده رئیس جمهور با استفاده از بلوک AAC
میثم کریمی افزود: در پروژه های نهضت ملی مسکن که دولت بانی این پروژه‌ها هست درصد ناچیزی از بلوک های AAC استفاده می‌شود درصورتی که هم سرعت ساخت و عمر مفید ساختمان را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش می‌دهد و مردم هزینه کمتری در مبحث انرژی پرداخت خواهند کرد و مشکلات اجتماعی مانند تبادل صدا در آپارتمان‌ها و انتقال صدا به واحدهای مجاور و بالا و پایین برطرف می‌شود.
وی با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان مسکن در پروژه‌ها نفوذ می‌کنند و ساختمان‌های نامطلوبی را تحویل می‌دهند، گفت: ما بارها در قالب انجمن با سازندگان بزرگ کشور و مسئولان دولتی و نماینده‌های مجلس نامه ارسال کردیم و جلسه داشتیم اما متاسفانه بازخوردی نداشته وسرمایه ملی کشور درحال هدررفت است.
عضو هیات مدیره انجمن بلوک سبک AAC ایران عنوان کرد: بخش خصوصی با سرمایه گذاری تکنولوژی‌های روز دنیا را به کشور آورده و ۲۲ کارخانه احداث شده اما عدم‌ حمایت برخی را ازچرخه تولید خارج کرد و عزم ملی برای حفظ سرمایه های کشور وجود ندارد.
این فعال با سابقه ۱۰ ساله عرصه ساخت وساز کشور گفت: بزرگترین کارفرمای ساختمانی ایران دولت است باید به پیمانکاران دستورالعمل کند که چه مصالحی را استفاده کنند یا وزارت مسکن بیش از ۱۰ سال است که مبحث شناسنامه فنی ملکی را مطرح کرده اما هنوز نتوانسته آن را اجرا کند.
وی بیان کرد: ما اخیرا شاهد آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی تهران بودیم از یک اتاق آتش کل بیمارستان را سوخت محصولی که چهار تا شش ساعت آتش در آن نفوذ نمی‌کند ساخته می‌شود آتش در همان اتاق آتش خارج نمی‌شود و در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا و اروپا اتحادیه استفاده از بلوک AAC اجبار و در چین توصیه اکید است و ساختمان‌ها دارای شناسنامه فنی هستند.
وی تصریح کرد: بخش خصوصی سرمایه خود را به میدان آورده اما دولت و مجلس قوانینی مانند مبحث ۱۹ ساختمان که تصویب کردند اما در حوزه اجرا تلاشی که باید را انجام ندادند و همچنان ما شاهد هستیم حتی یارانه به کسانی داده می‌شود که خاک کشور را تبدیل به بلوک سفالی می‌کند و داخل ساختمان‌ها قرار می‌دهند.
مدیرعامل شرکت کیمیای بهروزی گفت: اجرایی نشدن مقررات ملی ساختمان جان و مال مردم را به خطر می‌اندازد.
اگر به فکر مقاوم سازی مسکن در برابر زلزله هستیم باید از صنعت AAC استفاده کنیم
مهندس محمود عزیزیان در ششمین همایش صنفی تولیدکنندگان بتن سبک اتو کلاو شده (AAC) در ایران که به همت شرکت کیمیای بهروسی قم(کیبکس) در مجموعه هتل خورشید قم برگزار شد، با اشاره به قدمت این صنعت در جهان در سخنانی اظهار کرد: AAC قدمتی 100 ساله در جهان دارد ولی در کشور ما از 60 سال پیش برای دیوارهای ساختمانی از این صنعت استفاده شده است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل استقبال از این صنعت می توان سبکی و عایق بودن آن برشمرد به طوری که این نوع مصالح تا سه برابر عایق دارد و باعث کاهش آلودگی صوتی خواهد شد و همچنین در برابر زلزله هشت ریشتر مقاوم است؛‌ همچنین آزمایش نفوذ رطوبت هم دارد.
رئیس هیات مدیره انجمن AAC کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صادرات 60 درصدی محصولات تولید شده در داخل کشور به کشور عراق تا سال 96، تصریح کرد: متاسفانه در ساخت مسکن مهر و مسکن ملی از این محصول کم استفاده شده درصورتی که دولت و راه وشهرسازی می بایست برساخت مسکن نظارت عالیه داشته باشند که امنیت آنان تامین شود.
وی با اشاره به استفاده 6 درصد از ساخت و سازهای کشور از محصولات AAC ، اظهار کرد: این در حالی است که علاوه بر مقاومت استفاده از این محصولات بر سرعت ساخت و ساز در کشور نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت به نوعی که به سفارش بنیاد برکت تولیدکنندگان ما توانستند مدرسه ای 22 نفره را با استفاده از این محصول با تمام جانمایی های لازم در عرض چهار روز بسازند و به بهره برداری برسانند که این یک رکورد کم نظیر در ساخت و ساز در کشور محسوب می شود.
صرفه‌جویی۱۰ میلیون مترمکعبی انرژی با استفاده از AAC
عضو هیات مدیره انجمن AAC کشور هم درادامه اظهارداشت: در مبحث ۱۰ برای دیوار یک مقاومت حرارتی تعریف می‌شود بلوک های AAC بالاترین میزان حرارت را در بین تمام مصالح ساختمانی سخت دارند و طبق تست‌هایی که در مرکز تحقیقات انجام شده نسبت به نزدیک‌ترین رقبای خود دو برابر بالاتر است.
رضا محرابی افزود: در کشور ما ۵۲ درصد گاز به مصارف خانگی اختصاص می‌یابد که اگر ۱۰ درصد کاهش پیدا کند ۲۴۰ میلیارد مترمکعب گاز در کشور ذخیره و همچنین کمترین سیمان و آب مصرف می‌شود.
وی گفت: درصورتی که قیمت تمام شده مسکن نسبت به چند سال قبل بیش از دو برابر شده، باید از مصالح باکیفیت استفاده شود که سرمایه کشور به هدر نرود و باید حاکمیت و مردم متوجه مزایای این نوع ساخت وساز شوند.
وی عنوان کرد: استفاده از AAC مانع هدر رفت انرژی می‌شود و بهای تمام شده دیوار شامل مصالح و مواد مصرفی مانند دستمزد بنا و کارگر، مهار دیوار هزینه به سازندگان تحمیل می‌کند را تا یک سوم کاهش می‌دهد.
این تولید کننده فعال کشوری با بیان اینکه متاسفانه در کشورما طبق فناوری‌های روز دنیا پیش نمی‌رویم؛ گفت: ما برای اجباری شدن استفاده از شیشه دوجداره در ساختمان‌ها ۱۳ سال جنگیدیم، دلیل امتناع مسئولان هم فقط گرانی بود سپس پذیرفتند که این اقدام به نوعی سرمایه‌گذاری است و در طولانی مدت با کاهش مصرف انرژی هزینه به مردم و کشور برمی‌گردد.
وی افزود: حتی با استفاده از عایق کوچک AAC، هیچ صدایی به ساختمان مجاور مخابره نمی‌شود و سبب آرامش بیشتر به خصوص در مجتمع‌های آپارتمانی خواهد شد.
وی بیان کرد: تعداد واحد مسکونی ساخته شده در زمان رکود مسکن در کشور ما ۳۵۰ هزار و در زمان رونق ساخت وساز ۸۵۰ هزار عدد بوده که اگر میانگین ۵۰۰ هزار واحد در سال را در نظر بگیریم با استفاده از AAC ،۱۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی می‌شود و مصرف ۱۱ درصد فولاد و ۴۰۰ هزار تن فولاد در کشور کاهش می‌یابد.
محرابی گفت: پتانسیل ما تولید چهار میلیونی است و اگر محقق شود ۴۰ درصد ساخت وساز کشور را پوشش می‌دهیم همانگونه که درحال حاضر هم ساختمان جدید پلاسکو و بزرگترین ساختمان‌های بلندمرتبه را از بلوک AAC می‌سازند.
وی اظهارداشت: از دولت گلایه داریم که چرا در ساخت بیمارستان ها، وزارتخانه‌ها و مسکن‌های انبوه‌سازی و ملی کمتر از فناوری های نوین استفاده می‌کند؟ ما توقع داریم دولت برای آینده کشور و مردم برای اجرای قوانین پای کار باشد.
وی عنوان کرد: ساخت وساز با یک متر مکعب سفال نسبت به یک متر مکعب AAC ،۳۶ درصد تفاوت قیمت دارد که در بازه اطمینان شش ماه تا یکسال هزینه به مردم بازمی‌گردد و مزیت دیگر این است که ۲۲ کارخانه در اقصی نقاط کشور پخش است و هزینه حمل ونقل به مراتب کاهش می‌یابد.
عضو هیات مدیره انجمن AAC کشور افزود: در شرایطی که کشور با بحران انرژی و کمبود مصالحی مانند میلگرد مواجه است این محصول بهترین گزینه می‌باشد.
وی گفت: AAC در دنیا معروف به محصول سبز و موضوع روز است زیرا مواد تشکیل دهنده آن از ضایعات کارخانه تشکیل شده و سازگار با محیط زیست است اما در ایران به‌دلیل پرداخت یارانه در قبال مصرف انرژی، مصالح ساختمانی پیشرفته با اقبال مواجه نمی‌شود؛ به عنوان مثال هزینه پایین بنزین سبب شده خودروهای برقی کمتر تولید و یا وارد شود و رقابت کاهش پیدا می‌کند.
وی بیان کرد: ما کارآفرین هستیم و نیروهای متخصص کشور را جذب کردیم و در راستای کاهش انرژی فعالیت می‌کنیم اما از ما حمایت نمی‌شود از مشاغلی که انرژی را هدر ‌هند و از کارگران غیربومی استفاده می‌کنند مانند کوره‌های آجرپزی حمایت می‌شود و با تصویب نماینده‌های مجلس شورای اسلامی یک چهارم قیمت گاز را می‌پردازند.
وی گفت: مساله دیگر اینکه ۹۰درصد فکر و انرژی مسئولان بر مباحث خودرو است درصورتی که تا ۵۰ درصد انرژی در خانه‌سازی به هدر می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =