هواداران گرگانی

جدال دو تیم شهرداری گرگان و الریاضی لبنان در نخستین دیدار سری فینال غرب آسیا در شرایطی با شکست نماینده ایران همراه بود که در این بازی هواداران گرگانی برای دقایقی جو محل برگزاری را متشنج و صحنه‌های زشتی از ورزش را به نمایش گذاشتند.

به گزارش پیام خانواده  همانطور که پیش‌بینی می‌شد جدال دو تیم شهرداری گرگان و الریاضی لبنان با حضور هواداران پرشور و البته متعصب این تیم در تالار بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی تهران آغاز شد. رقابتی حساس و نزدیک که با توجه به حضور چند بازیکن خوب و با کیفیت خارجی در تیم الریاضی از همان ابتدا هم معلوم بود کفه ترازو به سود شاگردان مهران حاتمی نیست و آنها کار سختی در تهران دارند.

تقابل نابرابر، بازی سخت و جرقه‌ای که سوزاند

الریاضی لبنان تنها برای جذب دو بازیکن خود رقمی بالغ بر ۹۰ هزار دلار را پرداخت کرده تا آنها را به خدمت بگیرد، رقمی که نشان می‌دهد آنها چه سرمایه‌گذاری وسیعی برای رشد و توسعه بسکتبال خود انجام داده‌اند.

در ابتدای بازی و با اختلافی که ایجاد شد معلوم بود تقابل دو تیم در فضایی نابرابر انجام می‌شود هر چند شاگردان مهران حاتمی برای دقایقی کوتاه از حریف پیش افتادند اما یکی از بازیکن الریاضی به تنهایی ۳۵ امتیاز کسب کرد تا نشان بدهد همین یک بازیکن چه نقش موثری در برد تیم خود داشته است.

این بازی تا لحظات پایانی خود با حساسیت بالایی دنبال شد اما در دقایق پایانی از سوی هواداران گرگانی اتفاقاتی رقم خورد که همه زیبایی‌های ورزش را زیر سئوال برد و در دیداری که سطح آسیا بود اعتبار و شان ورزش ایران را خدشه‌دار کرد. حال سوال اینجاست چه کسی مقصر است و چرا برای جلوگیری از این اتفاق تمهیدات لازم در نظر گرفته نشده بود؟

از پرش یک هوادار از طبقه دوم تا آتش زیرخاکستری که دیده نشد

اولین جرقه این اتفاقات در جریان بازی زده شد، جایی که یکی از هواداران گرگانی از طبقه دوم به پائین پرید تا به زعم خودش در جریان یک درگیری لفظی کم نیاورد. شاید این مساله در آن لحظه چندان جدی تلقی نمی‌شد اما آتش زیرخاکستری بود که در دقایق بعدی شعله‌ور شد و متاسفانه در یک دیدار آسیایی شاهد صحنه‌هایی بودیم که فرهنگ و شان ورزش ایران را زیر سوال برد، آن هم از سویی افرادی که خود را هوادار یک تیم ورزشی قلمداد کرده و قرار است حامی و پشتیبان آنها باشند.

سقوط یک هوادار

تلخ‌ترین صحنه این بازی به سقوط یک هوادار گرگانی از طبقه بالای تالار بسکتبال آزادی باز می‌گردد. او که به دلیل پوشش متفاوت خود در سالن به خوبی به چشم می‌آمد بارها در لبه بالایی این سالن در حرکت بود و متاسفانه در لحظات پایانی به دلایلی که برای ما نامعلوم است سقوط کرد و به پایین افتاد.

حضور به موقع نیروهای حراست وزارت ورزش و نیروهای امدادی در محل سالن مسابقات باعث شد او به سرعت به بیمارستان منتقل شود اما پس از این اتفاق جو سالن به شدت متشنج شد تا جایی که برخی از هواداران شهرداری با ورود به زمین بازی و ایجاد تنش به دنبال درگیری و برهم زدن نظم مسابقه بودند که با وجود حضور هواداران کم‌ سن‌وسال در سالن می‌توانست عواقب به مراتب بدتری را به همراه داشته باشد.

تلاش حراست وزارت ورزش برای حفظ آرامش

با ورود هواداران خشمگین و ناراحت شهرداری گرگان نظم سالن از دست برگزار کنندگان خارج شد، عوامل حراست وزارت ورزش با ورود به ماجرا سعی در آرام کردن این قائله داشتند اما برخی از هواداران گرگانی نه تنها آرام نشده بلکه با به کار بردن الفاظ نامناسب و رفتارهای ناپسند تصویری زشت و سیاه از ورزش ایران در یک بازی آسیایی را به نمایش گذاشتند که باید در برابر این رفتارها و حرکات به شدت ایستاد و با مسببان آن برخورد شدید کرد.

اینکه یک هوادار به خود اجازه می‌دهد نظم یک بازی را به هم زده، سایرین را تهدید و آبروی یک ورزش یک کشور را سخره بگیرد، جای مماشات ندارد چراکه در بازی دو تیم، هم نتیجه را باختیم و هم اخلاق را و متاسفانه این تصاویر به سرعت در بیرون از مرزهای ایران نیز بازتاب وسیعی داشت. آن هم در سرزمینی که ورزش آن به پوریای ولی شهرت دارد و با نام‌هایی مانند مرحوم تختی و پرویز دهداری عجین است.

سابقه‌ای که دیده نشد

مردم گرگان فهیم و ورزش دوست هستند اما همانطور که همه جا خوب و بد دارد باید قبول کنیم که برخی از هواداران یا افرادی که خود را هوادار این تیم می‌دانند با رفتارها و کردار خود تصویر زیبایی از ورزش گرگان را به نمایش نگذاشته و بازخورد خوبی از تلاش‌ها و خدمات مسوولان ورزش این منطقه از کشور را نمایش نمی‌گذارند. اینکه آنها چرا و به چه دلیل چنین رفتاری را از خود نشان می‌دهند بحث طولانی می‌طلبد که باید از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد اما به یک جمله بسنده می‌کنیم و آن این است که برخی از تیم‌های لیگ برتری پیش از این نیز از رفتارهای صورت گرفته از سوی آن دسته خاص از هواداران گرگانی شکایت و گله داشتند و همین چند وقت اخیر بود که چند هوادار این تیم در جریان رقابت‌های لیگ برتری یک تیم را با چاقو تهدید کردند که با حضور مسوولان این تیم و درایتی که به خرج دادند مساله ختم به خیر شد.

آیا این سابقه کفایت نمی‌کرد تا مسوولان برگزاری امنیت بیشتری را در سالن مهیا کرده و آماده بروز هر گونه تنش و بی‌نظمی باشند؟

آشوب و تنش در یک دیدار آسیایی

از سقوط آن هوادار گرگانی گرفته تا مشکل قلبی که برای یک تماشاگر دیگر این بازی رخ داد که بگذریم ( با تاکید بر اینکه امیدواریم هر دو عزیز در سلامت باشند)‌ یک نکته مهم و قابل توجه است و آن به برخورد شدید با مسببان این اتفاق ناگوار باز می‌گردد.

بدون شک اگر این اتفاقات در جریان یک رقابت داخلی رخ می‌داد بازتاب به مراتب کمتری داشت اما وقتی در فضایی یک بازی آسیایی رخ می‌دهد حکایت دیگری است و باید امیدوار بود جریمه‌ای برای بسکتبال ما به همراه نداشته باشد.

% buffered00:00
00:00

حضو به موقع دو ملی‌پوش شهرداری و آتشی که خاموش شد

با توجه به تنش ایجاد شده و نارضایتی هواداران از اتفاقات این دیدار، حضور به موقع محمد جمشیدی و بهنام یخچالی در بین علاقه‌مندان به تیم شهرداری گرگان باعث شد تا آنها آرام شده و محل برگزاری رویداد را با آرامش ترک کنند.

جمشیدی که برای آرام کردن هواداران تیم خود در بیرون از سالن آزادی با آنها گفت‌وگو می‌کرد از شرایط بازی، تفاوت کیفی دو تیم و مسایلی از این دست سخن گفت و سعی کرد آنها را به آرامش دعوت کند. در سویی دیگر بهنام یخچالی نیز با بیان اینکه در یک رویداد ورزشی برد و باخت وجود دارد و باید با آرامش و تمرکز راه را ادامه داد از هواداران خواست تا در کنار تیم باشند و اجازه دهند تا مسیر موفقیت خود را طی کند.

بدون شک این حضور کمک زیادی به حفظ آرامش در اطراف سالن آزادی کرد تا جایی که همین هواداران معترض با تشویق دو ملی‌پوش بسکتبال شهرداری گرگان آنها را بدرقه کردند و باید دید در روزهای آینده این اتفاقات با چه واکنش‌هایی همراه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =