کد خبر: 8373
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان

سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری جلسه‌ای مشترک میان این وزارت‌خانه، کمیته ملی المپیک و وزارت امور خارجه در راستای حل معضل عدم صدور روادید برای ورزشکاران ایران، از اتخاذ راهبردهایی جهت مقابله با این پدیده شوم خبر داد.

به گزارش پیام خانواده  متعاقب اتفاقات اخیر در مورد صادر نشدن روادید ورزشکاران کشورمان، روز سه‌شنبه(۳ آبان ماه) جلسه‌ای در وزارت ورزش و جوانان با حضور نمایندگانی از وزارت ورزش، وزارت امور خارجه و کمیته ملی المپیک تشکیل شد. در این جلسه ضمن بررسی علل، عوامل و تاثیرات پدیده شوم آپارتاید ورزشی علیه ورزشکاران کشورمان، موارد این نوع آپارتاید از ابتدای سال جاری تاکنون برشمرده و راهبردهایی جهت مقابله با آن اتخاذ شد. در این جلسه مقرر شد تا وزارت ورزش با برگزاری سمپوزیوم‌های دانش‌افزایی برای مسئولان بین‌الملل فدراسیون‌ها، آن‌ها را در جریان آخرین تحولات و تغییرات در پروتکل‌های اتخاذ شده توسط سفارتخانه‌های خارجی قرار دهد.

از سوی دیگر وزارت ورزش و جوانان تمامی اسناد و مدارک متقن و مستدل از فدراسیون‌های متضرر در خصوص عدم دریافت روادید را جمع‌آوری و در اختیار وزارت امور خارجه قرارداد تا در مجامع بین‌المللی، مطرح و پیگیری کرده و بر اساس همین مدارک، به کشورهای متخلف یادداشت اعتراضی رسمی ارسال نماید. در این رابطه مقرر شد ظرفیت سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور بیش از پیش فعال شود.

همچنین تاکید شد تا با هماهنگی رسانه‌های داخلی، به‌خصوص رسانه ملی، همدلی بیش از پیش در جامعه ورزش ایجاد شده و از داخل هم‌صدایی رسایی به گوش جامعه جهانی مخابره شود.

محمدحسن تقی‌زاده سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه روز سه‌شنبه، با تشریح شرایط کنونی کرسی‌های بین‌المللی ورزش ایران تاکید کرد: باید در مورد اخذ کرسی‌های بین‌المللی راهکارهای جدیدی اتخاذ شود. کرسی‌های کنونی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهانی حال و روز خوشی ندارد. یکی از راهبردهای پیشنهادی، کسب کرسی‌های موثر بود.

وی افزود: یکی از مسائل مطرح شده در دو سمپوزیوم اخیر مسئولان امور بین‌الملل فدراسیون‌های ورزشی که به همت دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، کسب کرسی‌های موثر و راهکارهای مربوط به آن بود که طرح‌ها و ایده‌های خوبی در این دو سمپوزیوم مطرح شد. راهبرد دیگری که در این جلسه مطرح شد، افزایش نفوذ ورزشی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی بود. در حال حاضر با بیش از ۶۰ کشور دنیا دارای تفاهم‌نامه ورزشی هستیم. چه در سطح تبادل دانش فنی، چه برگزاری اردوهای مشترک، چه برگزاری دوره‌های آموزشی و برگزاری تورنمنت‌ها و... و باید این ظرفیت ارتقا یابد. معاندین باید بدانند که نمی‌توانند با یک بام و دو هوا با ورزش برخورد کنند؛ از یک سو داعیه پایبندی به منشور المپیک را داشته باشند و از سویی خود به این راحتی آن را زیر پا بگذارند.

سرپرست امور بین‌المللی وزارت ورزش ادامه داد: راهبرد دیگر اعلام تخلف کشورها در اخذ میزبانی و عدم توانایی صدور روادید برای ورزشکاران میهمان به فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک است. در خواست سلب میزبانی از فدراسیونی که مقامات سیاسی‌اش بنا به دلایل واهی سیاسی قادر به صدور روادید ورود برای ورزشکاران مدعو نیستند، از دیگر راهکارهاست. در مورد کانادا شاهد این بودیم که فدراسیون فوتبال کانادا در بیانیه‌ای رسمی دلیل صادر نشدن روادید برای اعضای تیم ملی فوتبال ایران را مسائل سیاسی- جغرافیایی دانست و به‌راحتی دخالت سیاست در ورزش را تایید کرد. همچنین اظهار نظرات تند مقامات سیاسی کانادا دلیل دیگری بر این مدعا بود. بنابراین بایستی هزینه چنین اقداماتی را برای کشورهای متخلف بالا برد. یکی از این راهبردها، درخواست و اجماع جهت سلب میزبانی از کشورهای یاد شده است.

تقی‌زاده با اشاره به راهبردی در خصوص تبیین چرایی عدم صدور روادید برای ورزشکاران ایران برای جامعه جهانی، گفت: در این خصوص مقرر شد جلسات کارشناسی با فدراسیون‌های مرتبط برگزار شود تا دلایل واقعی و فنی این پدیده مذموم تبیین شود. در بسیاری از موارد، مسائل سیاسی، پوششی است برای نیل به اهداف ناجوانمردانه در ورزش که در این مورد می‌توان به عدم صدور ویزا برای تکواندوکاران جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۹ از سوی انگلیس اشاره کرد که به‌صورت کاملا جهت‌دار به بهترین ورزشکاران کشورمان روادید ندادند تا در نهایت بازیکنان خودشان حائز مدال شوند! این در نوع خود پدیده‌ای مشمئزکننده است که متاسفانه در خیلی از موارد با آن روبه‌رو هستیم.

وی با تاکید بر در پیش بودن مسابقات انتخابی المپیک، عنوان کرد: در حال حاضر در فصل کسب سهمیه المپیک هستیم و کشورهای متخاصم تمام عزم خود را جزم کرده‌اند تا ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران از حضور در این رقابت مهم بازمانند اما ما ایرانیان در طول تاریخ ثابت کرده‌ایم که برای رسیدن به اهداف متعالی خود از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و با توکل بر خدای متعال یکی پس از دیگری موانع را پشت سر خواهیم گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =