حجت‌الاسلام حسینی قمی

استاد حوزه علمیه گفت: «زیارت» مسئله اختلافی بین شیعه و سنی نیست، بلکه تنها وهابیون آن را شرک می‌دانند و علیه شیعه و سنی دست به جنایت می‌زنند.

به گزارش پیام خانواده  از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام حسینی قمی در آیین سوگواری شب وفاع حضرت موسی مبرقع ابن الجواد(علیهما السلام) که چهارشنبه شب در بقعه متبرکه این امامزاده واجب التعظیم برگزار شد اظهار کرد: بعد از قرآن کریم، معارف دینی خود را از روایات اهل بیت(ع)، مناجات‌های آن بزرگواران و زیارتنامه‌هایشان دریافت می‌کنیم و تفاوتی هم بین آنها نیست.
وی افزود: همانطور که معارف دینی را از کلام ائمه اطهار(ع) می‌آموزیم می‌توانیم معارفی را هم از ادعیه منسوب به آنها دریافت کنیم.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از پُر برکت‌ترین مواردی که شیعه در طول تاریخ از آن استفاده کرده، زیارتنامه‌ها هستند گفت: زیارتنامه‌ها برای امامان و امامزادگان تنظیم شده و معارف بلندی در آنها نهفته است.
وی با اشاره به مفهوم و دلایل مسئله زیارت عنوان کرد: علامه امینی در جلد پنجم «الغدیر» نوشته است «زیارت» در صدر اسلام وجود داشته و مردم به زیارت حضرت محمد(ص) می‌رفتند ولی از قرن هشتم که ابن تیمیه یعنی پدر فکری وهابیت نظراتش را بیان کرد، زیارت به نوعی از شرک تعبیر شد البته او در زمان خودش مخالفان فراوانی داشت و حتی به زندان افتاد و علمای اهل سنت هم با او مبارزه می‌کردند اما 400 سال بعد، محمد بن عبدالوهاب افکار او را در لوای شمشیر آل سعود احیا کرد.
حسینی قمی ادامه داد: در حجاز که علمای فراوانی حضور نداشتند تا با او مبارزه کنند، اندیشه‌های ابن تیمیه گسترش یافت و به وهابیت امروزی رسید.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند در سوره مبارکه نساء آیه 64 و همچنین آیه 97 سوره مبارکه یوسف به مسئله زیارت اشاره کرده است گفت: در آیه نخست می‌خوانیم که «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا» به این معنا که اگر هنگامی که آنان (گروه منافق) بر خود ستم کردند به تو رجوع می‌کردند و از کردار خود به خدا توبه نموده و تو هم برای آنها استغفار می‌کردی و از خدا آمرزش می‌خواستی، در این حال البته خدا را توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند.
وی افزود: در آیه بعدی هم آمده است «قَالُوا یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ» در آن حال برادران یوسف عرضه داشتند: ای پدر بر تقصیراتمان از خدا آمرزش طلب که ما خطای بزرگ مرتکب شده‌ایم که این هم به معنای توسل به کسی است که نزد خداوند آبرو دارد و می‌تواند برای دیگران دعا کند.
حسینی قمی با بیان اینکه «زیارت» و «شفاعت و توسل» اختلاف میان شیعه و اهل سنت نیست گفت: اختلاف نظر اصلی با گروهی وهابی است که زیارت را شرک می‌داند چه اینکه اهل سنت هم به مسئله زیارت اهمیت می‌دهند و به قبور بزرگان خود و همچنین امامان شیعه می‌روند.
این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نشانه وفای ما به عهد با اهل بیت عصمت و طهارت این است که به زیارت قبور مطهر ایشان و همچنین فرزندان و نوادگانشان برویم.
وی با بیان اینکه برکت زندگی در قم به خاطر حضور امامزادگان و آرامگاه مطهر ایشان به خصوص حضرت فاطمه معصومه(س) است گفت: یکی دیگر از این بزرگان، حضرت موسی مبرقع(ع) است که فرزند بلافصل امام جواد(ع) و برادر امام هادی(ع) بوده‌اند.
حسینی قمی با اشاره به زیارت بقعه متبرکه این امامزاده واجب التعظیم و امامزادگان چهل اختران از سوی گروه زیادی از زوار پاکستانی، هندی و دیگر زائران خارجی تصریح کرد: مردم قم مفتخر به میزبانی از ایشان و زندگی در مجاورت آرامگاه مطهر ایشان هستند.
وی ادامه داد: عده‌ای از ری نزد امام صادق(ع) رفتند و ایشان به آنها فرمود «مرحبا باخواننا من قم» و ادامه دادند مردم قم اهل رکوع و سجود و قیام و قعود هستند و اول کسانی هستند که وجوهات شرعیه خود را برای اهل بیت(ع) می‌فرستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =