بیمه سهام

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بیمه سهام که در بسته حمایتی دولت و سازمان بورس در نظر گرفته شده است، جزو اقدامات خوبی تلقی می‌شود که می‌تواند در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران موثر باشد.

به گزارش پیام خانواده «سعید درخشانی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه عدم اطلاع‌رسانی و شناخت ناکافی ابزارهای نوین منجر به بی‌توجهی فعالان بازار سرمایه به طرح‌های جدید و کوچک شمردن اثرات آن‌ها در بازار می‌شود، افزود: این اتفاق باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران به نتیجه بخش بودن این ابزارها امیدواری زیادی نداشته نباشند؛ از این رو لازم است سازمان بورس و دولت در این حوزه برای موفقیت بیشتر طرح بیمه سهام جدیت بیشتری در حوزه تبلیغات و آموزش آن به سرمایه‌گذاران به کار ببندند.

وی با اشاره به عدم مشارکت زیاد بازار در مرحله قبلی اجرای بیمه سهام و انتشار محدود این اوراق گفت: به نظر می‌رسد در این حوزه نه‌تنها فعالان غیرحرفه‌ای بلکه حتی فعالان حرفه‌ای بازار نیز آشنایی کاملی با این طرح نداشته باشند، بنابراین لازم است تا اطلاعات و آموزش‌های مناسب به سهامداران از طریق تلویزیون، روزنامه‌های کثیرالانتشار و دیگر رسانه‌های در دسترس مردم ارائه شود.

بورس از سال ۹۹ بازار دچار حباب شد

درخشانی در پاسخ به این سوال که اقدامات سازمان بورس و دیگر نهادهای تصمیم‌گیرنده در حمایت از بازار تا چه حد لازم و منطقی است، بیان کرد: متاسفانه بورس از سال ۹۹ بازار دچار حباب شد و این اتفاق ناشی از عملکرد دولت قبل بود که تاثیر زیادی را در بروز آن داشت.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: تحت تاثیر چنین اتفاقی ذهنیت سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه بسیار منفی شد، گاهی برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که این بازار را با توجه به تجربیات رخ داده باید به حال خود رها کرد و حمایت از آن لزومی ندارد اما واقعیت امر این است که بازار سرمایه، بازاری بااهمیت است که نقشی مهم در اقتصاد کشور دارد؛ بنابراین حمایت از آن امری ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه فقط بازار ثانویه و سهام نیست، گفت: این بازار، بازار اولیه را در خود جای داده که در آن تشکیل سرمایه رخ می‌دهد، همچنین دارای بازار اوراق است که شرکت‌ها می‌توانند از طریق انتشار اوراق تامین مالی کنند. از این رو برای آنکه این بازار بتواند در اقتصاد عملکرد خوبی داشته باشد نیازمند حمایت، چارچوب گذاری و رصد مداوم است.

درخشان با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم این بازار قالب هیجانات مثبت و منفی از حالت تعادل خود خارج شود، تاکید کرد: وجود این شرایط برای بازار مضر است و اگر هر یک از این ۲ نوع هیجان در بازار رخ بدهد؛ فرایند تشکیل و حرکت سرمایه‌ها به سمت طرح‌های با بازدهی زیاد دچار تزلزل می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برای رسیدن بازار سرمایه به عملکرد مناسب، بهتر است از طرف سازمان بورس، وزارت اقتصاد و همه نهادهای تصمیم‌گیرنده در کشور مورد حمایت قرار بگیرند؛ همان‌طور که در همه دنیا نیز شاهد حمایت دولت‌ها از بازارهای کارا هستیم.

ایجاد نوسان در بازار؛ تحت تاثیر اقدامات معامله گران

وی با تاکید بر اینکه همواره بخشی از نوسانات بازار برخواسته از اقدامات معامله گران است، گفت: در این شرایط لازم است تصمیم گیران اقتصادی به‌موقع وارد عمل شوند.

درخشان در این باره به نگرانی‌هایی که از بابت سقوط بورس پس از شهادت سردار سلیمانی ایجاد شده بود اشاره کرد و گفت: در آن زمان مسئولان بازار سرمایه به سرعت دامنه نوسان را کم کردند، اما پس از چند روز که بازار به حالت عادی بازگشت مجدداً دامنه نوسان را به شرایط قبل برگرداندند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با انجام چنین اقداماتی این اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاران داده شد که به دلیل افزایش ریسک‌های سیستماتیک، اجازه ریزش به بازار داده نمی‌شود.

وی در این خصوص به تجربه بحران بازارهای جهانی اشاره کرد و ادامه داد: در زمان بروز هیجان زیاد در بازار سهام آمریکا، دولت دخالت کرده و با حمایت از بازار نمی‌گذارد این بازار در حالت هیجان باقی بماند، البته این به معنای آن نیست که اگر بازار سزاوار ریزش است جلوی ریزش آن گرفته شود، بلکه تنها در زمان‌هایی که لازم است سعی شود تا جلوی عدم تعادل و خروج بازار از فرایند عقلانیت گرفته شود.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ نیز اگر دولت دخالت نمی‌کرد ممکن بود در بورس ایران شاخص به جای رشد تا کانال ۲ میلیون واحد به کانال ۸ میلیون واحد ورود می‌کرد؛ بنابراین حمایت از بازار و دخالت در زمان‌هایی که ضروری است ازجمله اقدامات مفید دولت‌ها است که می‌تواند به تداوم حکمفرمانی عقلانیت در بازارها کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =