کد خبر: 8516
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶
جواد شعبان زاده

رئیس انجمن کفش ماشینی قم گفت: ایران ۱۱۵ میلیون دلار ارز آوری در صنعت کفش ماشینی دارد که ۷۰ درصد آن سهم استان قم است و به نوعی استان قم ترمینال صادراتی صنعت کفش است.

به گزارش پیام خانواده جواد شعبان زاده، رئیس انجمن کفش ماشینی قم با اشاره به اینکه صنعت کفش قم قدمتی ۶۰ ساله دارد و از تولید گالش و دمپایی از میدان تره بار قم (میدان کهنه) آغاز شده است، عنوان کرد: انجمن کفش قم ۲۷ سال قبل با هدف رسیدگی به امور اعضا تحت پوشش آن تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه ایران دوازدهمین تولید کننده کفش در جهان است که حدود هفتاد درصد آن در استان قم صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: ایران ۱۱۵ میلیون دلار ارز آوری در صنعت کفش ماشینی دارد که ۷۰ درصد آن سهم استان قم است و به نوعی استان قم ترمینال صادراتی صنعت کفش است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه ۳۲۰ واحد کفش‌های ماشینی فعال در قم داریم و بسیاری از آن‌ها صنایع وابسته را نیز تأمین می‌کنند، گفت: میزان اشتغال زایی صنایع کفش ماشینی قم بالغ بر ۳۵ هزار نفر است و حدود ۱۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲۵ هزار نفر اشتغال خانگی دارند.

رئیس انجمن کفش ماشینی قم با بیان این که بسیاری از دوخت‌ها و تزئینات کفش‌ها به صورت خانگی انجام می‌شود، اضافه کرد: بخش عمده این دوخت‌ها در روستای اطراف قم و بخشی هم در خارج استان مثل اسلام‌شهر، رباط کریم و... انجام می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به بازارهای صادراتی موجود و جامعه ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای اطراف ایران که اغلب مصرف گرا هم هستند ما سهمی ۵ درصدی داریم در حالی که استقبال از کفش ایران بسیار زیاد است به همین خاطر برنامه‌ای ۵ ساله برای افزایش این سهم تدوین شده است.

شعبان زاده با تأکید بر اینکه صنعت کفش قم صنعتی پویا و جوان است که حدود ۲۱۰ واحد آن متولدین ۶۰ به بالا هستند، بیان کرد: با توجه به پتانسیل بالا این صنعت توافق شده است رشته مهندسی صنایع کفش در دانشگاه صنعتی قم وارد شود و انجمن نیز درصدد بورسیه برخی از این افراد است همچنین برنامه‌هایی برای آموزش همکاران در حوزه قالب سازی، شناخت بازارهای هدف، دیجیتال مارکتینگ فروش و... و. تدوین شده است.

وی با تأکید بر اینکه کفش، صنعتی پاک، کم آب‌بر، اشتغال زا و فعال در اشتغال خانگی است، بیان کرد: کفش، فرش و مبلمان صنعت‌های بومی قم هستند و باید تلاش کنیم این سه صنعت تقویت شود در همین راستا مجمع همبستگی بین این سه صنعت در حال شکل گیری است تا هم‌پوشانی صورت بگیرد و برخی از مشکلات تبادل ارزی در صادرات و واردات کاهش یابد.

رئیس انجمن کفش ماشینی قم با اشاره به اینکه در تلاش هستیم در زمینه کفش کارگاه‌های محله محور و مشاغل محلی ایجاد کنیم، ادامه داد: صنایع کوچک صنعت کفش و پوشاک در دنیا به عنوان اولین صنعت اشتغال زا معرفی شدند و رهبر معظم انقلاب نیز در روز کارگر، به و آن اشاره کردند و گفتند، تولید تنها خودرو نیست، بلکه در کشور کفش و پوشاک نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه مسئولین استانی دید مثبت به این صنعت دارند، بیان کرد: هدف گذاری که برای این صنعت داریم توسعه‌ای و نوآوری است تا بتوانیم تقاضای مشتریان را فراهم کنیم؛ زیرا تولید کفش‌های ماشینی فراوانی زیادی دارد و انواع کفش راحتی، پیاده روی، نظامی، بهداشتی، دمپایی‌های پلاستیکی و صندل‌های طبی را شامل می‌شود.

شعبان زاده اضافه کرد: با توجه به امکانات موجود امروزه خرید برای مشتریان خارجی آسان‌تر از مشتریان داخلی است به همین خاطر روزی نیست که کمتر از ۱۰ تاجر خارجی به منظور تبادل و دیدار از تولیدی های کفش ماشینی در قم نباشند.

رئیس انجمن کفش ماشینی قم با بیان این که بخشی از صنایع وابسته این صنعت مثل PVC , EVA, PU وارداتی هستند، گفت: ۹۰ درصد از EVA و ۷۰ درصد از مواد PU وارد می‌شوند اما پی وی سی ۱۰۰ درصد در داخل تولید می‌شود اما متاسفانه در پی وی سی همیشه با مشکل مواجه هستیم و با توجه به عرضه نامناسب بورس و نظام سهمیه بندی غلطی که وجود دارد همیشه از قیمت جهانی بالاتر هستیم و گاهی تا صد درصد تفاوت قیمت داریم.

نمایشگاه بین‌المللی صنایع کفش ماشینی استان قم برگزار می‌شود

محسن سلیمانی، دبیر ستاد نمایشگاه بین‌المللی صنایع کفش ماشینی استان قم، نیز در این نشست عنوان کرد: ششمین نمایشگاه تخصصی بین المللی صنعت کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم از چهارم تا هفتم بهمن ماه سال جاری در قم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این نمایشگاه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در شهر نمایشگاهی قم واقع در کیلومتر یک آزادراه قم تهران در مساحتی حدود ۲۰ هزار مترمربع برپا می‌شود.

سلیمانی با اشاره به اینکه این نمایشگاه با هدف افزایش صادرات برگزار می‌شود، اضافه کرد: با توجه به تخصصی بودن این نمایشگاه امکان حضور و بازدید برای عموم مردم وجود ندارد و بازدیدکنندگان قبل از حضور باید ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بیش از ۴۰۰ تاجر خارجی در این نمایشگاه حضور پیدا کنند، افزود: از تجار بیش از ۳۰ کشور دعوت حضوری به عمل آمده است همچنین متناسب با فرهنگ و علائق هر کشور برای آنان دعوت نامه ای متناسب طراحی شده است.

وی گفت: قم شهری جذاب برای تاجران خارجی است و امروزه تاجران بسیاری از کشورها به راحتی در قم حضور می یابند و اجناس خود را سفارش می دهند و به راحتی در کشور خود تحویل می گیرند. در واقع روزی نیست که چندین تاجر خارجی کفش در قم حضور نداشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =