سخنگوی دولت آلمان

خبرنگار رویترز به نقل از سخنگوی دولت آلمان گزارش داد این کشور وضعیت ایران را تحت نظر دارد اما آن را در زمره خیزش‌های عمومی طبقه‌بندی نمی‌کند.

به گزارش پیام خانواده  خبرنگار رویترز در قدس اشغالی در توییتی به نقل از سخنگوی دولت آلمان نوشت این کشور وضعیت را در ایران تحت نظر دارد اما آن را در زمره خیزش‌ عمومی طبقه‌بندی نمی‌کند.

به گزارش رویترز، سخنگوی دولت آلمان همچنین در ادامه حمایت کشورهای غربی از اغتشاشات اخیر در ایران، گفت برلین آنچه وی «سرکوب خشونت‌آمیز توسط نیروهای امنیتی ایران علیه معترضان و سرکوب دولتی خبرنگاران» خواند را به شدیدترین شکل محکوم می‌کند.

او در ادامه موضع مداخله‌جویانه دولتش بدون اشاره به زمانبندی، گفت آلمان از تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه ایران استقبال کرده و برلین در حال بررسی اقدامات بیشتر است.

پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داد برلین در واکنش به اقدام متقابل تهران، سفیر ایران را احضار کرده است. احضار سفیر آلمان بعد از آن انجام شد که «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه این کشور اعلام کرد برلین محدودیت‌های ورود به آلمان برای ایرانی‌ها را فراتر از بسته تحریمی اتحادیه اروپا تشدید می‌کند.

وزیر خارجه آلمان همچنین در رشته توییتی ضمن طرح ادعاهای بی‌اساس ضد ایرانی، در ادامه حمایت مقامات غربی از اغتشاشات اخیر در ایران مدعی شد نمی‌توان روابط را به روال معمول با ایران ادامه داد و از محدودیت‌های بیشتر و تطبیق آن با آنچه وضعیت کنونی خواند، خبر داد.

بائربوک در این خصوص اعلام کرد: ما در حال آماده‌سازی تحریم‌های بیشتر حقوق بشر اتحادیه اروپا و بررسی فهرست بستگان افراد مسئول (نقض ادعایی حقوق بشر) هستیم. در سطح ملی، روادید را برای دارندگان گذرنامه‌های رسمی محدود خواهیم کرد و و ورود را برای اعضای سازمان‌های فهرست شده در اتحادیه اروپا دشوارتر خواهیم کرد.

بعد از اعلام تصمیمات ضد ایرانی دولت آلمان، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح پنجشنبه پنجم آبان «هانس ادو موتسل» سفیر آلمان در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد و اظهارات برخی مقامات آلمانی در تحریک اغتشاش و قانون‌شکنی در ایران را «غیرمسئولانه» و «مغایر با قواعد و اصول حقوق بین‌الملل و ناسازگار با سنت روابط طولانی دو کشور» توصیف کرد.

باقری اهتمام جمهوری اسلامی ایران نسبت به رعایت حقوق بشر از جمله حق اجتماع مسالمت آمیز را مورد تأکید قرار داد و در عین حال مداخله غیرقانونی برخی کشورهای غربی را عاملی در به خشونت کشاندن اجتماعات مسالمت آمیز خواند و تصریح کرد: خشونت و قانون شکنی نه تنها با حق اجتماع مسالمت آمیز در تعارض است، بلکه نظم عمومی و امنیت تک تک شهروندان را هم مخدوش می‌کند.

اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس و کانادا اخیراً تحریم‌هایی را به بهانه اغتشاشات اخیر در ایران علیه مقامات و نهادهای ایرانی اعمال کردند. در واکنش به این اقدامات ضد ایرانی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه چهارم آبان در بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه برخی اشخاص و نهادها در حوزه اتحادیه اروپا خبر داد.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصوبات مراجع ذیربط و در چارچوب قواعد مرتبط وسازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، نهادها و اشخاصی در حوزه اتحادیه اروپا را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم و خشونت و نفرت پراکنی که موجب اغتشاش، خشونت، اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر علیه ملت ایران گردیده، تحت تحریم قرار می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =