کد خبر: 8363
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
جام جهانی ۱۹۶۶

فینال جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس ذهنیت چندگانه‌ای از یک کمک داور آذربایجانی ساخت. توفیق بعد از این بازی به عنوان نماد ورزش در باکو شناخته شد اما در سوی دیگر مرد منفور ژرمن‌ها لقب گرفت.

به گزارش پیام خانواده  جام جهانی ۱۹۶۶ پر از اتفاقاتی است که برخی از آن‌ها به اختلاف بین ۲ کشور تبدیل و تا کنون نیز باقی مانده است. نمونه این حاشیه‌ها اختلاف آلمان و انگلیس بر سر یکی از گل‌های فینال جام جهانی است که توفیق بهراموف کمک داور آذربایجانی آن را درست اعلام کرد. همچنین پیش از برگزاری این این دوره از مسابقات، کاپ جام جهانی از موزه‌ای در انگلیس به سرقت رفت و توسط یک سگ به نام پیکلز پیدا شد.

در جام جهانی ۱۹۶۶ تیم برزیل قهرمان ۲ دوره جام جهانی ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ در مرحله گروهی حذف شد و تیم فرانسه نیز نتوانست جواز حوز در مرحله حذفی را پیدا کند. در جام جهانی انگلیس ستاره‌هایی مانند فرانس بکن باوئر به دنیای فوتبال معرفی شدند و آنتونیو کارباخال مکزیکی به نخستین بازیکنی در جهان تبدیل شد که پنج جام جهانی متوالی را تجربه کرده است.

در مرحله نیمه نهایی مسابقات دیدار تیم‌های انگلیس و آرژانتین به خشونت کشیده شد و تکل خشن دروازه‌بان این تیم موجب اخراج وی از بازی شد. در این دوره از جام جهانی همچنین برای نخستین از نماد استفاده شد؛ نماد این دوره از بازی‌ها یک شیر بود.

تاریخ‌نگاری جام جهانی ۱۹۶۶؛ «توفیق» قهرمانی در ومبلی

اما تمام حواشی این جام تحت تاثیر یک اتفاق بسیار مهم در فینال رقابت‌ها قرار گرفت. فینالی که تا دقیقه ۹۰ با نتیجه ۲ بر ۲ به پایان رسید و بازی به وقت اضافه رفت. در دقیقه ۱۱ دیدار انگلیس و آلمان شوت جف هُرست با برخورد به تیر روی خط فرود آمد، اما توفیق بهرام‌اُف (کمک‌داور) اعلام کرد آن ضربه از خط رد شده و گل است. آلمانی‌ها به‌شدت معترض بودند اما داور وسط نظر کمک خود را پذیرفت. انگلیس بعد از این گل یک بار دیگر دروازه ژرمن‌ها را باز کرد تا اولین و آخرین قهرمانی خود را تا کنون جشن بگیرد.

جشن قهرمانی در ومبلی هر چند پایان کار سه‌شیرها در جام جهانی بود اما آغاز حاشیه‌ها توفیق بهرام‌اف آذربایجان بود که در آن سال‌ها با نام خط نگه‌دار روس معروف بود. البته این حاشیه‌ها هیچگاه موجب کناره‌گیری وی از داوری نشد و حتی در جام جهانی ۱۹۷۰ نیز قضاوت کرد. البته لئویاشین اسطوره فوتبال شوروی نیز از این این داور برای دیدار خداحافظی خود دعوت کرد. هراموف که در خاطرات می‌نویسد: آن گل درست بود که دلیل آن نیز تکان خوردن تور دروازه بعد از ضربه بود.

تاریخ‌نگاری جام جهانی ۱۹۶۶؛ «توفیق» قهرمانی در ومبلی

بهرام‌اُف هر چند که بعدها به عنوان مربی و در نهایت رییس فدراسیون فوتبال آذربایجان شد اما نام وی با فینال ومبلی گره خورد است. وی هر چند که در سال ۱۹۹۳ درگذشت اما یکی از نمادهای ورزشی کشور آذربایجان به شمار می‌رود و مجسمه وی نیز در این کشور نصب شده است.

مراسم رونمایی از این مجسمه در اکتبر ۲۰۰۴ قبل از دیدار انگلیس و جمهوری آذربایجان با حضور هرست، میشل پلاتینی و سپ بلاتر، رئیس وقت فیفا، برگزار شد. در آن سال هواداران انگلیس نیز با در جریان سفر تیم ملی این کشور با پوشیدن پیراهن بهرام‌اُف ۶۶ به این پیشکسوت داوری ادای احترام کردند.

در کنار رونمایی از مجسمه توفیق در باکو، مسوولان ورزش آذربایجان نام استادیوم لنین را به توفیق بهرام‌اُف تغییر دادند و شجاعت این داور نیز مورد تحسین قرار گرفت.

بهرام بهرام‌اُف پسر داور فقید آذربایجانی سال ۲۰۰۶ اعلام کرد:پدرم همیشه معتقد بود که تصمیم درستی گرفته است. البته این یک گل بسیار بحث برانگیز بود، اما او فقط با تکان دادن سرش حکم داد که گل است. این واقعیت که او از تغییر نظر خودداری کرد بسیار چشمگیر بود.

تاریخ‌نگاری جام جهانی ۱۹۶۶؛ «توفیق» قهرمانی در ومبلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =