انسیه خزعلی

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: این معاونت برای حمایت ویژه از بانوان، برنامه‌های عملیاتی از جمله تدوین طرح ایجاد کسب و کار پایدار خانواده محور را برنامه‌ریزی کرده که اکنون در ۱۵ استان کشور در حال اجرا است.

به گزارش پیام خانواده  انسیه خزعلی در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا اظهار داشت: از آنجا که دولت سیزدهم برای حمایت ویژه از زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار تلاش‌های جدی انجام داده است، اجرای طرح‌های مهم و اثرگذار در این حوزه مانند ایجاد کسب و کار پایدار به طور یقین می‌تواند برای توانمندسازی بانوان در کشور بسیار موثر باشد.

وی تصریح کرد: اکنون در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، طرح ایجاد کسب و کار پایدار خانواده محور تدوین شده و تاکنون در ۱۵ استان در حال اجرا است تا از این طریق، بتوان برای اشتغال بانوان اقدامات اساسی با همکاری دیگر نهادهای متولی در سطح کشور انجام داد.

خزعلی ادامه داد: راه‌اندازی و فعال‌سازی طرح کسب و کار پایدار بانوان و خانواده از راهبردهای اصلی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت سیزدهم است زیرا تاکنون شرایط برای عملیاتی شدن بسیاری از توانمندی‌های بانوان فراهم نبوده و ایجاد تغییر در این زمینه از اهداف در دست پیگیری این معاونت است.

وی خاطرنشان کرد: مهارت آموزی، پشتیبانی و ایجاد شرایط اشتغالزایی برای بانوان از جمله اهداف و برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است و با اجرای طرح کسب و کارهای پایدار خانواده محور، زمینه اشتغال و بستر نظارت و پشتیبانی طرح‌های تولیدی حداقل تا پنج سال فراهم می‌شود.

مهمترین مشکل بانوان اشتغال است

خزعلی با بیان اینکه مهمترین مشکل بانوان اکنون وضعیت اشتغال آنان است، اظهار داشت: بیشترین مشکلات بانوان که در قالب سفرهای استانی به گوش مسئولان می‌رسد مربوط به مسائل معیشتی و مرتبط با وضعیت اشتغال بانوان است که عمدتا در این سفرها این موضوع از سوی بسیار از بانوان مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: به همین منظور معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با همکاری دیگر نهادها برای ایجاد اشتغال بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار تلاش‌های زیادی انجام داده است تا با ایجاد کسب و کار خانواده محور، تدوین سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و اجرای برنامه‌های جامع برای بانوان بخشی از مشکلات آنان حل شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: اشتغال یکی از مطالبات جدی بانوان به ویژه در جریان سفرهای استانی است که در این زمینه دولت سیزدهم نگاه مثبتی برای حل مشکلات بانوان در این زمینه دارد.

تدوین طرح ملی شبکه کسب و کار پایدار خانواده محور و اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی و زمینه‌سازی برای حضور و نقش‌آفرینی موثر زنان در حوزه‌های دارای مزیت از طریق توانمندسازی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار و کارآفرین از جمله اقدامات این معاونت در دولت سیزدهم بوده است

خزعلی اظهار داشت: طرح ملی شبکه کسب و کار پایدار خانواده محور و انعقاد ۱۲ موافقت‌نامه در سال ۱۴۰۰ برای توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار نیز از دیگر برنامه‌های عملیاتی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت سیزدهم به شمار می‌رود که این اقدامات به نوعی در بهبود وضعیت کسب و کار بانوان نقش جدی خواهد داشت.

وی به حمایت از زنان کارآفرین در ۱۲ استان کشور نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه، حمایت از ۳۸۷ کارآفرین و یک هزار و ۶۰۰ زن سرپرست خانوار در ۶۲ حرفه در همه بخش‌های کشاورزی و ایجاد ۲۰۰ سایت تولید محصول و حمایت از ۱۰۰ شرکت تعاونی زنان بخشی از حمایت های معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری از فعالیت‌های حوزه زنان و خانواده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه کرد: البته موضوعات خاص حوزه بانوان مانند موضوعات مرتبط با سلامت، آسیب‌های اجتماعی، اشتغال و بیکاری مدنظر بانوان به صورت جدی از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پیگیری و دنبال می‌شود.

اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به دو اقدام مهم این معاونت برای زنان سرپرست خانوار نیز اشاره کرد و گفت: تاسیس صندوق ضمانت برای زنان سرپرست خانوار و تدوین برنامه جامع برای حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از جمله این طرح‌های مهم به شمار می‌رود.

وی به موضوع تاسیس صندوق ضمانت تسهیلات ویژه زنان سرپرست خانوار و حمایت دولت برای ضمانت وام این بانوان اشاره کرد و گفت: بسیاری از بانوان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات موردنیاز اشتغال خود با مشکلات جدی مواجه بودند که با ایجاد این صندوق از این پس دولت به عنوان ضامن این بانوان ورود می‌کند.

خزعلی اظهار داشت: با تاسیس و بهره‌برداری از صندوق ضمانت اشتغال خرد زنان سرپرست‌خانوار برای صدور ضمانت‌نامه به دهک‌های یک تا پنج درآمدی تا سقف یک میلیارد ریال بدون نیاز به معرفی ضامن امکان دریافت از محل اعتبارات صندوق و بانک رفاه تسهیلات اشتغالزایی وجود دارد.

وی درباره اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نیز تصریح کرد: این طرح در راستای اجرای بند «ت» ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه زمینه اجرایی پیدا کرده است که اهداف موردانتظار این طرح شامل تدوین، نظارت و ارزیابی بر اجرای الگوی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، حقوق و اقتصادی براساس آمایش سرزمین تغییر رویکرد از نگاه آسیبی حمایتی به توانمندسازی و توان‌افزایی است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: تهیه مستندات و تدوین لایحه طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به عنوان یک تکلیف قانونی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مبتنی بر بند «ت» ماده ۸۰ قانون ششم توسعه است که در دولت گذشته مراحل قانونی لازم را طی کرده است. این طرح در چهار بخش مشاوره، آموزش، اشتغال و امور حمایتی تنظیم شده است و به کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی هیات دولت ارسال شده است.

آمار غیررسمی حاکی از آن است که نزدیک به ۶ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد؛ این در حالیست که پیشتر و اوایل برنامه ششم این بانوان سه میلیون نفر بوده‌اند و در این مدت برخی زنان خود سرپرست هم به این افراد اضافه شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =