کد خبر: 8118
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
سفارت فرانسه

در واکنش به بیانیه مداخله جویانه وزارت خارجه فرانسه، شرکت سه نفر از وزرای مشاور دولت این کشور در اعتراضاتی در پاریس و اقدام سخیف نشریه شارلی ابدو، کاردار سفارت فرانسه در تهران در نبود سفیر این کشور به وزارت خارجه احضار شد.

به گزارش پیام خانواده در واکنش به بیانیه مداخله جویانه وزارت امور خارجه فرانسه، شرکت سه نفر از وزرای مشاور دولت فرانسه در اعتراضاتی در پاریس و اقدام سخیف نشریه «شارلی ابدو» کاردار سفارت فرانسه در نبود سفیر این کشور دیروز (چهارشنبه) ششم مهر ماه، توسط رئیس اداره دوم اروپای غربی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

گفتنی است ماموریت سفیر فرانسه در تهران چندی پیش پایان یافته و هنوز سفیر جدیدی جایگزین نشده است.

در احضار کاردار سفارت فرانسه به وی اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران دخالت وزارت خارجه فرانسه و برخی مقامات فرانسوی در امور داخلی ایران با استفاده از تعبیرهای جعلی را مردود خوانده و قویا محکوم می‌کند.

به کاردار سفارت فرانسه همچنین گفته شد بیانیه وزارت خارجه فرانسه درصدد است اغتشاشگرانی که هدفی جز تخریب اموال عمومی و جان و مال مردم نداشته‌اند، را تطهیر کند.

به گزارش فارس، اتحادیه اروپا که در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران سکوت پیشه کرده، این روزها با نقض اصل حاکمیت ملی ایران، با صدور بیانیه‌های مداخله‌جویانه درباره اوضاع داخلی ایران نظر می‌دهد و تهران را تهدید هم می‌کند.

لازم به ذکر است، هفته‌نامه فرانسوی شارلی ابدو که به انتشار کاریکاتورهای ضد اسلامی و توهین آمیز به ادیان الهی مشهور است، اخیرا در اقدامی موهن کاریکاتوری را علیه آیت‌الله رئیسی منتشر کرد.

رئیس اداره دوم اروپای غربی به کاردار فرانسه گفت: مقامات فرانسوی بازی دوگانه‌ای را دنبال می‌کنند، زیرا از سویی میزبان گروهک‌هایی هستند که طی سال‌ها و نیز در ایجاد اغتشاشات اخیر در ایران مستقیما دست دارند و از سوی دیگر نیروهای انتظامی ایران را برای برخورد با همین آشوبگران محکوم می‌کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در این دیدار خاطرنشان کرد: شاید مقامات فرانسوی نحوه مقابله شدید نیروهای پلیس این کشور با جلیقه زردها را که نظم و امنیت در این کشور را مختل کرده بودند، فراموش کرده‌اند.

رئیس اداره دوم اروپای غربی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بخشی از بیانیه طرف فرانسوی مبنی بر اینکه این کشور، اتحادیه اروپا و سایر شرکا، تمامی گزینه‌های ممکن را در واکنش به تحولات اخیر مد نظر قرار خواهند داد، تصریح کرد:.جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی دخالت در امور داخلی خود را تحمل نکرده و با رصد دقیق مواضع و تحرکات بیگانگان، اقدام بهنگام و مقتضی را در دستورکار خواهد داشت.

به گزارش فارس، در روزهای اخیر نیز سفرای انگلیس و نروژ و کاردار سفارت سوئد به وزارت خارجه ایرلن احضار شدند و اعتراض ایران به دولت بلژیک نیز در پی تعرض به سفارت ایران به وزارت خارجه بلژیک ابلاغ شد. در پی فضاسازی‌های خصمانه رسانه‌های فارسی زبان در لندن، سفیر انگلیس دوم مهر ماه در تهران به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.

کاردار سوئد نیز در غیاب سفیر این کشور در پی تعرض به سفارت ایران در استکهلم به وزارت خارجه ایران احضار شد. سفیر نروژ نیز به دلیل اطهارات مداخله جویانه رئیس پارلمان این کشور درباره مسائل داخلی ایران به وزارت خارجه ایران فراخوانده شد.

به گزارش فارس،«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه شب (سوم مهر ماه) در اظهاراتی مداخله جویانه تهدید کرد این اتحادیه علیه تدابیر قانونی ایران برای حفظ نظم و امنیت عمومی جامعه، اقدام می‌کند و افزود: «اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای پاسخ دادن به رویدادهای ایران است».

بورل همچنین بیان کرد: «در آستانه نشست شورای وزیران خارجه، اتحادیه اروپا به بررسی همه گزینه‌های در اختیار خود برای پاسخ به مرگ مهسا امینی و همچنین نحوه واکنش نیروهای امنیتی ایران به اعتراضات پس از آن ادامه خواهد داد». وی افزود: «اتحادیه اروپا بر این باور است که استفاده نامتناسب از قوه قهریه توسط نیروهای امنیتی باعث تلفات در بین تظاهرکنندگان شده است».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =