کد خبر: 7719
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
خانواده

ظهیری در رادیو گفت وگو عنوان کرد: اگر توجه به فرهنگ ازدواج و جایگاه زن در خانواده به عنوان کسی که عهده دار آرامش در این کانون است بالا رود ایجاد رغبت به ازدواج بیشتر می‌شود.

به گزارش پیام خانواده دکتر حسین ابراهیمی مقدم(استاد دانشگاه، پژوهشگر و معلم و عضو تیم تخصصی انجمن ازدواج و خانواده کشور)، دکتر جواد درویش(استاد دانشگاه) و دکتر معصومه ظهیری(مدرس حوزه و دانشگاه) با برنامه«ترنج» در مورد تجرد گرایی زنان، علل و پیامدها، گفتگو کردند.

ترنج: خانواده چه نقشی در تجرد گرایی دختران دارد؟

ابراهیمی مقدم: سبک تربیتی خانواده‌ها تغییر کرده است و به دلایل مختلف این قضیه را پذیرفته‌اند. سطح تحصیل فرزندان نسبت به والدین بالاتر است و توقعات‌شان تغییر کرده است.

ترنج: چرا دختران جوان بیشتر تمایل به تجرد گرایی پیدا کرده‌اند؟

درویش: با توجه به شرایط فعلی جامعه و فشار رسانه‌ها و ورود خرده فرهنگ‌های جدید نگاه و نگرش جوانان تقریباً نوین گرایی است و این برداشت اشتباه در ذهن آنها ایجاد می‌شود که تجرد گرایی نوعی نوین گرایی است. بهانه‌های دیگری مانند کار، ماشین و غیره وجود دارد که همگی را بررسی می‌کنند و از طرفی الگوبرداری‌هایی که از طریق رسانه‌ها اتفاق می‌افتد و فرهنگ‌های غلطی که وارد می‌شود همگی تاثیر می‌گذارد تا نگرش جوانان را تغییر دهد. ما دستخوش تغییرات نگرشی در جامعه شده‌ایم و خانواده به عنوان یک ناظر عالی هنوز نتوانسته نظارت خود را به درستی انجام دهد چون شرایط اجتماعی جدید قوی تر از ویژگی‌های فرهنگی ریشه‌ای در خانواده عمل می‌کند.

ترنج: پیامدهای تجرد گرایی چیست؟

ظهیری: متاسفانه عدم تشکیل خانواده قبح خود را از دست داده و یکی از مهمترین عوامل این است که ازدواج را برای دختران در سن به هنگام پسندیده قرار ندادیم و آثار اولیه آن گذر از سن ازدواج به هنگام است؛ بنابراین اگر توجه به فرهنگ ازدواج و جایگاه زن در خانواده به عنوان کسی که عهده دار آرامش در این کانون است بالا رود ایجاد رغبت به ازدواج بیشتر می‌شود.

ترنج: تجرد چه آسیب‌های روانی در دختران به وجود می‌آورد؟

ابراهیمی مقدم: در حال حاضر ازدواج آسان نیست امکانات وجود ندارد و توقعات بالا رفته و خیلی از این موارد باعث می‌شود دختران ما به ارزش‌های دیگری مثل ادامه تحصیل، شغل و غیره بپردازند و این باعث می‌شود اعتماد به نفس‌شان بالا رود و به تجرد گرایی روی بیاورند؛ لذا بحث آگاهی دادن و روشنگری کردن در کنار کمک‌هایی که حتماً باید دولت انجام دهد مهم است.

ترنج: چگونه آزادی عمل مجردها منجر به تجرد گرایی می‌شود؟

ظهیری: برخی از این میل‌ها و آزادی عمل‌ها کاذب است یعنی خداوند همه را زوج آفریده است و میل به زوجیت و تشکیل خانواده و تولید نسل در طبیعت و غریزه و فطرت انسان نهادینه شده و هر چیزی غیر آن یا فطرت رنگ گرفته و یا تغییر طبیعت و غریزه است پس این میل فردگرایانه استقلال طلبانه کاذب، یا به دلیل عوامل اجتماعی آسیب زا ایجاد شده یا آن میل فردی انسان‌ها به دلایلی دچار تغییر شده است.

ترنج: چگونه باید ترس از ازدواج را مدیریت کرد؟

ابراهیمی مقدم: باید احساس امنیت به وجود بیاید و جوانان از نظر شغلی و اقتصادی احساس امنیت داشته باشند و توانایی‌ها و مهارت‌های فردی هم مقداری موثر است.

ترنج: آیا توقعات بالا و مشکلات اقتصادی دلیلی برای تجرد گرایی است؟

درویش: حتماً این مسائل مولفه‌هایی هستند که در تصمیم گیری افراد تاثیر گذارند ولی شرایط آدم‌ها فرق می‌کند. خانواده باید روی جوانان به درستی کار کند چون شاکله ذهنی برخی از جوانان طوری شکل گرفته که ازدواج برای آنها چیزی جز آسیب نیست. جوان باید بپذیرد اگر ازدواج نکند پنج سال دیگر موقعیت تغییر می‌کند و شرایط سال‌های آینده را باید برایش شفاف سازی کرد.

ترنج: دختری که مسئولیت خانواده خود را برعهده دارد چگونه ازدواج کند؟

ظهیری: بحث پذیرش مسئولیت‌ها شرایط خاص خود را دارد و در هر برهه از زندگی اولویت‌ها باید مد نظر باشند، گاهی باید جمع دو مسئولیت را برنامه ریزی کرد و این هنر انسان است. باید به آینده امید داشت و در زندگی گام درست برداشت به امید اینکه راه‌های خروج از معضلات را فراهم کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =