کد خبر: 6755
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
یوزپلنگ

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت دستاورد علمی بزرگی بود و اگر قصوری در آن رخ داده باشد را هم می پذیریم.

به گزارش پیام خانواده علی سلاجقه روز یکشنبه در همایش روز جهانی تنوع زیستی ( اول خرداد) افزود: سازمان محیط‌زیست در روند تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت از تمام ظرفیت‌های علمی کشور استفاده کرد و تمام تلاش خود را برای بهترین نتیجه به کار گرفت. 

وی اظهار داشت: وقتی که گونه گیاهی یا جانوری در معرض انقراض قرار می گیرد برای حفظ آن حتما باید در محدوده محصوری نگهداری شود تا کارهای علمی و تحقیقاتی روی آنها صورت گیرد این یک فضای آزمایشگاهی است و قطعا آزمون و خطاهایی دارد اما تمام تلاش در راستای بهبود وضعیت گونه ها است. 

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: کمیته حقیقت یاب در زمینه تکثیر یوزپلنگ ها تشکیل شده و در حال بررسی ابعاد موضوع است و اگر قصوری صورت گیرد حتما برخورد می شود. 

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: اما این دستاورد علمی بزرگی است که تمام دنیا به آن چشم دوخته بودند بنابراین نباید تمام زحمات را تحت‌الشعاع قرار دهیم بیاییم منصفانه قضاوت کنیم ، هر بخش این فرایند قابلیت تولید مقاله دارد و امیدواریم توله سوم حفظ شود.

سلاجقه افزود: به نظر نمی رسد در این فرایند قصوری صورت گرفته باشد ، در تمام مراحل از ظرفیت های داخلی و خارجی استفاده کردیم و تمام مراحل توسط متخصصان داخلی و به صورت آنلاین پایش می شد. 

وی تاکید کرد : هر کار بزرگی نقاط ضعف و قوت دارد و ما هم در این فرایند انتقادات را می پذیریم اما خوب است منصفانه باشد و منتظر گزارش کمیته حقیقت یاب هستیم . 

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: برای حفظ تنوع زیستی باید از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم و دولت هم همواره پشتیبان ما در حفظ محیط‌زیست است. 

وی افزود: تنوع زیستی در معرض خطر قرار گرفته و سازمان مسوول حفظ  آن هم سازمان محیط‌زیست است اما دبیرخانه تنوع زیستی در وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که به دولت پیشینهاد دادیم به محیط‌زیست برگردد . 

سلاجقه اظهارداشت: اینکه دبیر خانه تنوع زیستی در وزارت جهاد است خلاف است گاهی به اهداف دستگاهی فکر می کنیم نه منافع ملی بنابراین دبیر خانه نباید در جایی که خودش کاربر است باشد. 
درست است که خوب کار می کنند اما می خواهیم به دستگاه اصلی خودش برگردد و با تمام توان برای برگشت آن به محیط‌زیست تلاش می کنیم. 

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهارداشت: ما کشوی هستیم که از تمام گونه های تنوع زیستی بهره‌مند هستیم و باید از تمام این ظرفیت استفاده کنیم و در حفاظت از انها بکوشیم. این می طلبد که منطبق با قوانین کنوانسیون‌های جهانی پیش رویم . 

سلاجقه تاکید کرد : باید تنوع زیستی خود را قیمت گذاری کنیم اینکه چه داریم و چه چیزهایی را از دست دادیم و توسعه در کنار آن قرار گیرد. 

وی گفت: امسال سال دانش بنیان است و برای حفاظت از تنوع زیستی از تمام ظرفیت‌ دانش بنیان ها استفاده می کنیم. 

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به آیاتی از قرآن مجید گفت: در کتاب آسمانی ما همواره بر حفظ محیط‌زیست تاکید شده است اما ما به طبیعت ظلم کردیم و این بی تقوایی است و امروز پاسخ آنرا گرفته ایم، ما آبادانی و زیبایی را به آهن و عناصر زمخت تبدیل کرده ایم و اگر ادامه یابد امنیت حیاتی با مشکل مواجه می شود و در این صورت امنیت غذایی و آبی هم دچار اختلال خواهیم شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =