کد خبر: 6701
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
کودکان

فوق تخصص اطفال با تأکید براینکه ۱۰۰۰ روز اول زندگی را دوران طلایی زندگی نامگذاری کردند، اظهار کرد: شیوه درست زندگی می‌تواند حتی بیماری‌های ژنتیکی را خاموش کرده و یا به تأخیر بیندازد.

به گزارش پیام خانواده منصور بهرامی،متخصص کودکان با حضور در برنامه «طبیب» با تأکید براینکه ۱۰۰۰ روز اول زندگی را دوران طلایی زندگی نامگذاری کردند، اظهار کرد: شیوه درست زندگی می‌تواند حتی بیماری‌های ژنتیکی را خاموش کرده و یا به تأخیر بیندازد.

وی با اشاره به اینکه طوری زندگی کنید که پیری کم عارضه‌ای داشته باشید، یادآور شد: هدف از زندگی این است که طوری زندگی کنید که پیری سلامتی داشته باشید، می‌توان زندگی را با سلامت طی کرد و چه خوب است که این برای همه وجود داشته باشد. در طب اطفال نیز پیشگیری ارجح است، چون پزشکی امروز دنیا روی سلامت محوری است.

این فوق متخصص اطفال عنوان کرد: در گروه سنی اطفال نیز در درجه اول باید بارداری‌های مادران با سلامت جسم و روان سالم اتفاق بیفتد و تعداد بارداری‌ها متناسب با سلامتی بانوان باشد. در دوران بارداری، مادر باید تحت نظر باشد تا بچه سالم به دنیا بیاید، چون مشکلات در دوران جنینی برای تمام عمر فرد را درگیر می‌کند

بهرامی ابراز کرد:‌مهم‌تر اینکه ۱۰۰۰ روز اول زندگی را جدی بگیرید، این ایام را ۱۰۰۰ روز طلایی زندگی نامگذاری کردند، این ۱۰۰۰ روز از روز نخست بارداری آغاز می‌شود تا دو سالگی کودک و بیشترین رشد داخلی نیز در این سن اتفاق می‌افتد، مثلا ۸۰ درصد مغز کودک تا دو سالگی رشد می‌کند و ریشه بسیاری از بیماری‌ها نیز در این دو سال گذاشته می‌شود.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه اگر طفل در این مدت با شیر مادر تغذیه شد اندوخته غذایی تمام عمر خود را جمع‌آوری کرده است، گفت: تغذیه فاکتور دیگر و مهم در پیشگیری است و منش و رفتار تغذیه‌ای و آداب سلامتی را غیر از آداب رفتاری بچه در همین مدت از خانواده می‌آموزد، اگر شیوه زندگی خانواده خوب باشد کودک نیز همان را فرا می‌گیرد، ذائقه آموختنی است و ما هستیم که کودکان را به شیرینی و شوری عادت می‌دهیم.  

وی همچنین تأکید کرد: مشکل عمده کشور ما بیماری‌های غیرواگیر است که ریشه اغلب آن هم در کودکی است، الان یک بحثی در ژنتیک پیش آمده در مورد مواردی که فوق ژنتیک هستند، یعنی اگر من در ژنتیکم دیابت دارم می‌توانم با شیوه زندگی مناسب دیابتی که پدرم از ۳۰ سالگی گرفته یا اصلا نگیرم و یا ابتلای آن را عقب بیندازم، یعنی شیوه زندگی می‌تواند این کلید ژنتیک را هم خاموش کند و راه‌حل آن در شیوه زندگی در کودکی است. 

این فوق تخصص اطفال در ادامه تصریح کرد: مورد دیگر این است که  پزشکی شخص محور است یعنی نوع بدن من، واکنش به بیماری‌ها و داروها تنها متعلق به بدن خود من است، لذا برای همه نمی‌توان یک نسخه تجویز کرد و هرکس درمان خاص خود را دارد.

بهرامی گفت:‌پیش‌بینی می‌کنند تا ۲۰ سال آینده فایل خصوصیات بدنی هر فردی در دستش است که با مراجعه به هر پزشکی باید آن را ارائه کند. حتی در برخی سرطان‌ها این کار قبل از شیمی‌درمانی انجام می‌شود تا شیوه درمان و تجویز داروها مشخص شود.

وی  با تأکید براینکه موضوع دیگر نقش مهم پدر در سلامت جامعه و به ویژه کودکان است، یادآور شد: پدران باید از دوران اول کودکی نقش فعالی در تربیت داشته باشند چون این امر سلامت روان و جسم کودک تا پایان عمر را تضمین خواهد کرد.

این فوق تخصص اطفال افزود:‌باید ماه به ماه ویزیت و غربالگری شوند، سن هوشی و سن تقویمی بررسی شود تا اختلالات تکاملی از همان ابتدا شناسایی و درمان شود، ضمن اینکه باید بدانیم حادثه مهمترین دشمن بچه‌هاست و در هر سنی حادثه‌ای در کمین بوده و وظیفه والدین مراقبت و پیشگیری از این حوادث است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =