کد خبر: 6116
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
چاوشیان

پیام خانواده_ رئیس مؤسسه «خاتم» گفت: زنان به عنوان مربیان تربیتی جامعه می‌توانند در جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی در سطح کشور و حتی بین‌الملل نقش مؤثری داشته ‌باشند و لازم است امکانات لازم برای حضور پررنگ‌ و سالم در اجتماع در اختیار آنها قرارداده شود.

دکتر سید محدحسین چاوشیان در گفتگو با خبرنگار پیام خانواده، اظهار داشت: حضور زنان در جامعه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، به ویژه که ما هرچقدر که جلوتر می‌رویم توانمندی‌های بیشتری از زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی را بعینه مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: در گذشته شاید در یک سری مشاغل خاص شاهد حضور زنان بودیم مثل عرصه‌های پزشکی و آموزشی و تدریس، اما امروزه حضور موفق زنان در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و اقتصادی و سیاسی سبب شده نگاه جامعه به زنان نگاهی مقبول‌تر باشد و تداوم این مسیر نیازمند حمایت مسئولین و تغییر دیدگاه در عرف است که ریشه در ساحت‌ خرده فرهنگ‌های جامعه دارد.

چاوشیان با توجه به حضور زنان در یک جامعه اسلامی، ادامه داد: نگاه سالم و صحیحی که جامعه اسلامی به بانوان دارد مرهون نگاه و افق دید بنیان‌گزار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) است که نگاهی متعالی بوده و ریشه در دیدگاه مکتب تشیع داشته ‌است. در آیات و روایات هم به هیچ وجه مانعی برای حضور مفید زنان در جامعه درج نشده ‌است و به نوعی حتی تشویق به فعالیت در اجتماع نیز شده‌اند.

وی در خصوص ملزومات مورد نیاز برای حضور بانوان در اجتماع، خاطرنشان کرد: استفاده از زنان نباید یک استفاده ابزاری باشد، مثلا در بسیاری پست‌های مدیریتی که به بهانه توجه و بها دادن به بانوان در اختیار آنها قرار داده می‌شود، اما همین مناصب به جهت ارتباط مستقیم با جنسیت این قشر به آنها اعطا شده فرضا مثل مدیر کل کارآفرینی زنان و یا در مشاغلی که بطور مستقیم با آنها در ارتباط نیست، بدون هیچ پشتوانه علمی و تخصصی در اختیارشان قرار داده می‌شود که صدمات و آسیب‌هایی فراتر از بها ندادن به زنان در پی خواهد داشت.

چاوشیان ادامه داد: شاید برخی رویکردهای مطرح شده در جامعه و منتقدینی که از عدم توانایی بانوان صحبت کردند به این خاطر بوده که تنها به خاطر جنسیت آنها صاحب چنین مشاغلی شدند، در حالی که درست است که زنان در جامعه حضور داشته ‌باشند اما باید شایستگی‌های مدیریتی و آموزشی، تحصیلی و تجربی کافی را هم دارا باشند.

رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی« خاتم» با تمسک به آیه شریفه «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً» ۹۷ سوره نحل، اظهار کرد: هیچ تفاوتی در رسیدن به تکامل، نیک‌بختی و سعادت بین زن و مرد وجود ندارد، برخلاف سایر ادیان که محدودیت‌های بسیار شدیدی برای حضور زنان در عرصه اجتماعی دارند و نگاه مادون و پستی نسبت به این قشر در جهان هستی و نظام اجتماعی دارند.

وی افزود: گذشته از امواج دفاع از حقوق زنان که در دو قرن اخیر به نام امواج فمنیستی ایجاد شده و حتی امواجی که در ۱۰ سال اخیر شدت یافته و ریشه در سوشال‌مدیا دارد و بیشتر تمرکزشان بر روی برابری زن و مرد در شبکه‌های اجتماعی است. اما نگاه اسلام ابتدا نگاه حمایتی و برابری بوده و تفاوتی میان حضور زنان در جامعه نبوده که بگوییم نگاهی از جنس نگاه جنس دومی است، بلکه پابه‌پای مردان در اجتماع حضور داشتند. در جمهوری اسلامی نیز  ۱۸ کرسی مستقل در مجلس برای زنان در نظر گرفته‌شده، حتی سفیر زن در کشورهای دیگر فعالیت دارند یا مدیر کل در فعالیت‌های مهم در سطح کشور، فرماندارهای زن و در دوره‌ای نیز شاهد وزیر زن هم بودیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وظیفه مادری زنان، گفت: زنان ویژگی منحصربه فرد و پر اهمیت مادری و همسری را دارا هستند و به تعبیر حضرت امام(ره) مربیان برتر جامعه محسوب می‌شوند، بنابراین هرچقدر حضور زنان پررنگ باشد و مشارکت بیشتری داشته‌ باشند البته به شرط تخصص و علم و تجربه کافی در پست خود، قطعا جامعه بالنده‌تری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امروزه اگر بخواهیم نقش زنان را بیشتر و ملموس‌تر حس کنیم باید به عرصه‌های مختلف نگاهی بیندازیم، حضور زنان در جامعه ایرانی که ادعا می‌کنیم زنان می‌توانند در ساحت‌های مختلف با حفظ ملزومات حضور پیدا کنند، نظر بنده این است که زنان را در سطح بین‌الملل هم سوق دهیم، الحمدلله ورزش این ظرفیت را ایجاد کرد که حضور زنان در مسابقات آسیایی و جهانی و حتی المپیک‌های جهانی که مدال‌دار هم شدیم پررنگ شود و این‌ها امتیازات شایسته‌ای درخور زن ایرانی است.

چاوشیان در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک مسئول در این راستا برای بانوان چه کرده‌اند؟، اظهار کرد: بنده به عنوان یک مسئول باید پاسخگوی این سؤالات باشم که آیا امکانات کافی در اختیار زنان قرار داده‌ایم؟ در قم ظرفیت و پتانسیل ورزشی بانوان بسیار زیاد است برای مثال گروه ورزشی هندبال بانوان قم که حتی پنج بازیکن آنها در حد تیم ملی بودند، اما بخاطر عدم توجه به آنها یا ورزش را کنار گذاشتند و یا در تیم شهرهای دیگر مشغول فعالیت شدند، لذا باید امکانات و سازوکارهای مناسبی در جواب نیاز آنها داشته‌باشیم و زمینه به تمام معنا برای حضور زنان در جامعه مهیا کنیم.

وی ادامه داد: در بحث فرهنگ و هنر و سیما نیز بانوان فرهیخته‌ای داریم که نقش‌آفرینی داشتند، حتی در بحث نقاشی و کارآفرینی زنان که در سطح کشور نیز حجم وسیعی از آنها به چشم می‌خورد که شرکت‌های زیادی را هم ثبت کردند در زمینه صادرات و واردات و بیزینس‌های مختلفی را راه‌اندازی کردند و یک اشتغال آفرینی وسیعی برای بانوان ایجاد شد، اینها موضوعات ارزشمندی است که نیاز به حمایت جدی‌تری دارد تا استعداد آنها شکوفاتر شود.

این فعال اجتماعی گفت: در بسیاری موارد زنان از مردان پیشی گرفتند و این اتفاق مبارکی است که باید به فال نیک گرفت. مشکل جدی ما این است که هنوز نتوانسیم بانوی شایسته ایران اسلامی را به جهان معرفی کنیم، جدای از بانوان ورزشی که زمینه حضورشان در سطح جهانی بواسطه مسابقات فراهم شده اما باوجود فرهیختگان فراوانی که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، کارآفرینی و سیاسی و اقتصادی داریم در این راستا موفق نبودیم.

وی ادامه داد: ما باید بانوی مسلمان متشخص ایرانی را با تمام افتخارات و شایستگی‌هایش به جامعه جهانی و عرصه بین‌الملل معرفی کنیم، بنده خودم در سفرهای بین‌المللی که داشتم، درحدود ۲۰ سفرم به خارج از ایران و شرکت در کنفرانس‌های متعدد بطور معدود بانوانی از کشور ایران در برنامه‌ها و مراسمات بین‌المللی شرکت‌کننده بودند و این سوال و ابهامی در سطح جهان ایجاد می‌کند که فکر می‌کنند زنان ایرانی محدودیت حضور دارند و تحصیل کرده و فرهیخته نیستند که ریشه در تبلیغات سیاسی و امواج اسلام‌هراسی ایران در رسانه‌های مختلف دارد که باید با حضور زنان در جامعه جهانی جبران این مافات کنیم.

چاوشیان افزود: عرصه بین‌المللی که شامل حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی مثل حضور در کنفرانس‌ها و سمینارهای مختلف و برنامه‌های علمی مختلف است و بانوان می‌توانند حتی کرسی‌های تدریس را در دست بگیرند و بعنوان نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران جامعه ایران را به جهان معرفی کنند و ما در این زمینه خلأ جدی داریم و متاسفانه تصویر نامناسبی از زنان توانمند ایرانی در جامعه جهانی وجود دارد که بخاطر عدم حضور ما در عرصه بین‌المللی است.

این فعال امور بانوان نقش رسانه‌ها را در معرفی توانمندی زنان بسیار پررنگ دانست و اظهار کرد: رسانه فقط صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه شامل سوشال مدیا و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌ها و خبرگزاری ها نیز می‌شود که طرفداران خاص خود را دارند.

وی خاطرنشان کرد: حضور بانوان باعث می‌شود که انگیزه‌مندی مناسبی برای سایر بانوان و دختران سرزمینمان به وجود آید و این اعتماد به نفس و حس خودباوری را به آنها القا کند که می‌توانند پابه‌پای مردان و حتی فراتر از آنها فعالیت کنند به شرطی که حمایت ما حمایتی سنجیده و منطقی و نه فقط بخاطر جنسیت وی باشد.

پژوهشگر مطالعات خانواده در عرصه بین الملل بیان کرد: مسئله‌ حائز اهمیت آن که زنان تحصیل‌کرده و دارای مدرک علمی و دانشگاهی ما که آماری فراتر از تعداد مردان هستند، اما استفاده درست و مناسبی از آنها نمی‌شود و اولین آسیب آن سلامت روحی زنان است که عدم استفاده از ظرفیت‌های زنان در جامعه ایجاد می‌کند، حتی عدم استفاده از مدرک وی سلامت معنوی و جسمی آنها را خدشه‌دار می‌کند و زنی که به عنوان همسر و مادر کارکرد اساسی در منزل و خانواده به عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی جامعه دارد و جامعه‌سازی و انسجام‌سازی در جامعه را ایجاد می‌کند و در رشد و پویایی خانواده نقش دارند، حال اگر زن آسیب ببیند جامعه هم آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به اثر دوم آسیب زنان، افزود: این عدم حضور در جامعه سرزنش و خودخوری در زنان را نیز باعث می‌شود و یاس و ناامیدی در وجود وی نهادینه می‌شود و ضرر آنبه اجتماع برمی‌گردد، لذا ما نباید بگوییم که زنان به خاطر عدم استفاده از آنها در آینده تحصیل نکنند، بلکه بگوییم زنان تحصیلات عالیه داشته‌باشند و ما هم امکانات لازم را به حسب شرایط فیزیکی و سازمانی و محیطی در اختیارشان قرار دهیم تا از پتانسیل وجودی آنها استفاده کنیم.

چاوشیان در پایان گفت: ما با حضور زنان می‌توانیم آثار مثبت آن را هم در اجتماع شاهد باشیم و به تعبیر حضرت امام(ره) حضور زنان باعث جامعه‌سازی می‌شود و بعنوان مربیان تربیتی که در ذات زنان نهادینه شده هم فرهنگ‌ساز می‌شوند و هم جریان‌سازی را در جامعه پررنگ می‌کنند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =