عزت نفس کودکان

والدین موثرترین افراد در تشکیل و پرورش عزت نفس فرزندانشان هستند. کلام پدر و مادر با بچه ها به مرور زمان به کلام درونی آنها تبدیل می شود. خیلی مهم است که این کلام چه چیز و چگونه باشد.

به گزارش پیام خانواده، خیلی افراد شاید در تعریف اعتماد به نفس و عزت نفس این دو را با هم یکی بدانند و تفاوت قائل نشوند. عزت نفس به معنای دوست داشتن خود و حس ارزشمند بودن، باور به خود و دانستن اینکه می توانند کارهای خوبی انجام دهند، است. عزت نفس در واقع به کودکان اعتماد به نفس می دهد و پایه و اساس روابط کودکان در بزرگسالی می شود.

زمانی که بچه ها کارهای جدید را امتحان و آزمایش می کنند، با چالش هم روبه رو می شوند، گاه اشتباه می کنند و باز به عقب برمیگردند تا یاد بگیرند و رشد کنند، عزت نفس کمک می کند تا مراحل رشد را به خوبی طی کنند. اما والدین در این مراحل نقش مهمی در رشد بچه ها و پرورش عزت نفسشان دارند. اگر والدین مدام به بچه ها بگویند که تو نمی توانی، تو از پس آن بر نمی آیی، تو به اندازه کافی خوب یا زیبا نیستی، پایه و ریشه عزت نفس بچه ها را می خشکانند.

در این گزارش چند جمله و راهکار برای افزایش عزت نفس بچه ها که والدین می بایست رعایت کنند، را مطرح می کنیم. مهمترین نکته این است که برای استفاده از این نکات مکررا از آنها استفاده شود چرا که هدف این است که گفت وگوی ما با فرزندمان روزی تبدیل به گفت وگوی درونی او با خودش شود.

یعنی اگر ما مکررا به فرزندمان بگوییم: «به تو افتخار میکنم» روزی هم می رسد که خودش این را به خودش می گوید.

عزت نفس کودکان چطور پرورش پیدا می کند/اثر والدین بر موفقیت بچه ها

1-چقدر زیبایی!

دقیقا زمان هایی که فرزندتان کار مثبتی انجام داده است و خوشحال است و یا در تمیزترین و مرتب ترین حالت خودش نیست، از زیبایی اش تعریف کنید تا پیام زیبایی درونی را به فرزندتان منتقل کنید.

جملاتی مثل اینکه: «مامان بابا عاشق لبخند قشنگتن، همیشه زیبایی»، «وقتی می خندی و خوشحالی زیباترهم هستی».

این جملات باعث تقویت عزت نفس بچه می شود به طوریکه در بزرگسالی دیگر منتظر تایید زیبایی از سوی غریبه ها و دیگران نمی ماند و این زیبایی خود را به خاطر تکرار مکرر والدینش درونی شده می بیند. البته این به معنای خودشیفتگی نباید باشد.

2-بهت افتخار می کنم!

با دقت، جزئیات را در رفتار فرزندتان ببینید و سپس از این جمله استفاده کنید.

«امروز موقع بازی با دوستت، خیلی با او مهربون بودی، بهت افتخار کردم که این ویژگی را داری».

«عالیه که قبل خواب مسواک زدی. بهت افتخار میکنم که به سلامتیت اهمیت می دی».

بیان کردن این جملات باعث می شود که بچه ها رفتارهای مثبتشان را تقویت کنند و به آنها ادامه دهند. همیشه نباید این تایید کردن و افتخار کردن به خاطر درس بچه ها و نمره بیستشان باشد، در راه و رسم زندگی هم باید این اتفاق بیافتد تا آنها در بزرگسالی بتوانند رفتارهای مثبت زیادی داشته باشند.

گاه انقدر والدین به کارهای بچه هایشان بی توجه هستند و همه چیز را طبیعی و وظیفه می دانند که وقتی بچه ها بزرگتر می شوند و از زبان دیگران می شنوند یا باور نمی کنند یا دچار خشمی پنهان می شوند که چرا پدر و مادرشان اینها را به آنها نگفته است.

عزت نفس کودکان چطور پرورش پیدا می کند/اثر والدین بر موفقیت بچه ها

3-من بهت اعتماد دارم

این جمله تاثیر بسیار خوبی دارد خصوصا زمانی که بچه ها می گویند: «من نمی توانم این کار را انجام دهم»

«من بهت اعتماد دارم که خوب انجامش میدی، اما همیشه یادت باشه منو بابا برای کمک هستیم».

«مشورت همیشه خوبه منم بهت اعتماد دارم که بهترین تصمیم رو میگیری».

اعتماد کردن به بچه ها در سنین مختلف و براساس شرایطشان باعث می شود که آنها قدرت تصمیم گیری و جلو رفتن حتی بعد از اشتباهات را داشته باشند و این را تجربه کنند که اشتباه کردن هم جزئی از زندگی است و باعث پیشرفتشان می شود نه عقب کشیدن!

والدین می بایست در کارهای مختلف بچه ها را آزمون کنند، به آنها زمان برای آزمون و خطا بدهند، حتی اگر اشتباه کنند باز هم به آنها بگویند که بهشان اعتماد دارند تا عزت نفس بچه ها تقویت شود و بالاخره بتوانند کارها را به روش صحیح انجام دهند.

والدینی که مدام به بچه شان سرکوفت میزنند که «تو از پس هیچکاری برنمی آیی» یا بچه شان را با بچه های دیگر فامیل یا همسایه ها مقایسه می کنند، نمی توانند بچه هایی با عزت و اعتماد به نفس در بزرگسالی تربیت کنند که از پس کارهایشان بربیایند اینها همان هایی می شوند که در بزرگسالی می بایست باز هم مورد حمایت پدر و مادر یا دیگران افراد باشند.

4-به کمکت احتیاج دارم

این جمله به کودک این حس را منتقل می کند که حضور و مشارکتش تاثیرگذار است.

«مامان یکم خسته است، می تونی با آب دادن گل ها به من کمک کنی».

«میتونی با آروم تر بازی کردن به مامان کمک کنی، کارشو انجام بده؟، من به همکاریت نیازدارم».

والدین آگاه می توانند با مسئولیت دادن به بچه ها، آنها را قوی تر و محکم تر بار بیایند تا بچه هایی که دست به سیاه و سفید تا بزرگسالی نزده و می خواهند وارد جامعه شوند، مادرها با کارهای خانه و حتی خرید و  پدرها هم با کارهای دیگر بیرون از منزل و حتی گل و گلکاری، ماشین شستن و چیزهای دیگر می توانند به بچه ها مسئولیت بدهند و آنها را با عزت نفس بار بیاورند تا در آینده فقط مصرف کننده صرف نباشند.

عزت نفس کودکان چطور پرورش پیدا می کند/اثر والدین بر موفقیت بچه ها

5-تو دوست داری چیکار کنیم؟

وقتی به بچه ها حق انتخاب می دهیم، این پیام را به آنها می رسانیم که «نظرت اهمیت داره».

«انتخاب ناهار امروز با تو»

«تو دوست داری بریم کجا»

«انتخاب کارتون با تو»

اینها باعث می شود که بچه ها در جمع اظهار نظر کنند، بتوانند تصمیم گیری داشته باشند نه اینکه همیشه نگاه کنند تا بقیه برایشان تصمیم بگیرند و حرفی نزنند.

در نهایت به عنوان نکته آخر یادتان باشد که از جزئیات و خلاقیت در بیان جملات استفاده کنید و دائما جملات کلی یا تکراری نگویید.

«از انتخاب رنگ های نقاشیت لذت بردم».

«خیلی هماهنگ با درس ها و کلاست جلو می روی، کیف کردم».

«چه بازی  جالبی! عاشق خلاقیتت شدم».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =