حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی حجت‌الاسلام شرفخانی

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر نیاز به باز بودن پرونده اعمال به واسطه اعمالی مانند وقف را برجسته کنیم، آن وقت می‌توانیم مدل خواسته و تقاضای آن را هم به وجود آوریم.

 به گزارش پیام خانواده   به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در همایش مبلغان اعزامی اوقاف در ایام فاطمیه که با عنوان بصیرت فاطمی در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد اظهار کرد: باید دید آیا هر انفاقی وقف است که باید گفت نه اینطور نیست زیرا تفاوت ماهوی در این بین وجود دارد، تفاوت این است که وقف به معنای حسب مال و اموال است یعنی عین مال حفظ می‌شود و از عواید آن یا از مزایای آن در راستای نیت واقف مصرف خواهد شد.
وی با اشاره به برخی از احکام شرعی وقف و فتوای مراجع مختلف تقلید در این زمینه افزود: بسیاری از علما به وقف پول قائل نیستند چون نمی‌توان اصل آن را حفظ کرد و ارزش آن در طول زمان کاهش می‌یابد.
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بر اساس نظر برخی دیگر از مراجع تقلید، بقاء مالیت پول می‌تواند دلیلی بر وقف آن باشد گفت: وقف منفعتی و انتفاعی هم تفاوت‌هایی با هم دارند که باید به آنها توجه داشت.
وی دیگر مسائل شرعی و قانونی وقف را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: همه این مسائل در امر تبلیغ تاثیرگذار است و تداوم حیات تبلیغی و فرهنگی مبلغان و سازمان اوقاف، به مخاطب‌شناسی و به نوعی بازاریابی فرهنگی و وقف بستگی دارد.
شرفخانی ادامه داد: ابتدا باید نیازهای جامعه را شناخت و بر همان اساس مسائل مربوط به وقف را ساماندهی کرد و واقفان را به سمت برطرف کردن این نیازها سوق داد.
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: البته نیازها ممکن است مشابه باشند ولی در مناطق و فرهنگ‌های مختلف، پاسخ‌های گوناگونی برای آنها نیاز باشد.
وی با بیان اینکه نیاز، خواسته و تقاضا در سطح یک جامعه در طول هم قرار می‌گیرند گفت: محدودیت‌هایی بر سر راه خواسته‌ها قرار می‌گیرند که آدمی نمی‌تواند همه آنها را به تقاضا تبدیل کند البته بعضی مواقع هم خواسته‌ها هیجانی هستند و نیاز حقیقی به شمار می‌روند.
شرفخانی اضافه کرد: نیاز به آرامش یکی از نیازهای اساسی بشریت است و گروهی این نیاز را به خواسته و سپس به تقاضا تبدیل می‌کنند و به این ترتیب مفاهیمی مانند انفاق و وقف شکل می‌گیرد زیرا کمک کردن به دیگران موجب آرامش انسان می‌شود.
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مبلغان دینی باید این چرخه را به درستی بشناسند و بتوانند بازاریابی فرهنگی انجام دهند گفت: اینکه می‌بینیم برخی افراد در داخل ایران، در مناسبت‌های خارجی جشن می‌گیرند و سعی می‌کنند خود را شبیه آنها کنند، به خاطر نوع کار فرهنگی آنهاست که نیاز به آن مسئله را ایجاد یا القاء کرده‌اند.
وی تاکید کرد: اگر نیاز به باز بودن پرونده اعمال به واسطه اعمالی مانند وقف را برجسته کنیم، آن وقت می‌توانیم مدل خواسته و تقاضای آن را هم به وجود آوریم.
شرفخانی افزود: وقف فاطمی یکی از مهمترین موضوعاتی است که در جامعه امروز باید به آن توجه شود زیرا تعداد موقوفاتی که با این نیت وجود دارند به میزان کافی نیست بنابراین سوق دادن واقفان به سوی وقف‌هایی با نیت اقامه عزای فاطمی و انجام امور خیر به نام حضرت صدیقه طاهره(س)، باید توسط مبلغان جدی گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =