صادقی

رئیس مؤسسه مطالعات جمعیتی کشور گفت:طلاق در کشور رقم بالایی دارد و نکته مهم‌تر این که زنان بعد از طلاق تمایل بسیار کمی برای ازدواج مجدد دارند که نسبت به کشورهای دیگر رقم پایینی دارد که باید اصلاح شود.

به گزارش پیام خانواده  رسول صادقی در نشست علمی که با موضوع خانواده، جمعیت و فرزندآوری در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزارشد، اظهار داشت: خیلی از زمان‌ها سیاست‌هایی که داریم با تأخیر دنبال و اجرا می‌شود در خصوص جمعیت همواره پویایی بوده و هیچ‌وقت وضعیت جمعیت کشور ثابت نبوده است.

وی ادامه داد: در زمان‌های مختلف نیازمند سیاست‌های پویا هستیم که در برابر تغییرپذیر بودن موضوع جمعیت رفتار خوبی داشته باشیم.

صادقی تاکید کرد: در ابتدای قرن بیستم امید به زندگی ۲۵ سال بوده است، اما در انتهای قرن به ۷۵ سال رسیده است زمانی که امید به زندگی ۲۵ سال بود ۸ درصد مردم پیر می‌شدند اما هم اکنون ۸۰ درصد مردم به سن پیری می‌رسند که نشان می دهد در آینده به سالمندی جمعیت خواهیم رسید.

وی افزود: کاهش باروری در نسبت و حجم جمعیت تأثیر می‌گذارد و در این میان دهه شصتی‌ها با موج سالمندی روبرو خواهند داشت.

استاد دانشگاه تصریح کرد: هم اکنون نیاز به سیاست‌گذاری‌هایی داریم که شکل اجرایی به خود بگیرد تا در یک دهه اخیر بتوانیم به رشد جمعیتی برسیم.

وی ابراز داشت: یکی از عواملی که با آن روبرو هستیم افزایش شدید سن ازدواج است که در برخی از مناطق به ۴۸ درصد می‌رسد.

صادقی تصریح کرد: در برخی از مناطق ما شاهد افزایش مهاجرت مردان هستیم که موجب می‌شود دختران برای ازدواج فرصتی نداشته باشند البته عوامل دیگری مانند بیکاری، گرانی و ... در این زمینه تأثیر فراوانی دارد.

وی ادامه داد: طلاق در کشور رقم بالایی دارد و نکته مهم‌تر این که زنان بعد از طلاق تمایل بسیار کمی برای ازدواج مجدد دارند که نسبت به کشورهای دیگر رقم پایینی دارد که باید اصلاح شود.

کارشناس حوزه خانواده و جمعیت خاطرنشان کرد: در سیاست‌های فرزندآوری تنها به زنان می‌پردازیم درحالی‌که باید به مردان هم توجه کافی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید در سیاست‌های حمایت از خانواده مردها را نیز در نظر بگیریم و این را بدانیم که در برخی زمان‌ها مردها تمایلی به افزایش فرزندان ندارند.

صادقی به سیاست جمعیتی ابلاغی اشاره کرد و گفت: باید ببینیم که به چه میزان از این قانون استقبال می‌شود اما در کل گروه‌های مختلف در این قانون دیده شده است.

وی ابراز داشت: سیاست‌های خانواده باید در زمینه خانواده، اقتصاد، مسکن و ... هم جوابگو باشد.

رئیس مؤسسه مطالعات جمعیتی کشور خاطرنشان کرد: نباید خانواده‌ها را شرطی کنیم مثلاً بگوییم این میزان پول را می‌دهیم تا فرزند بیاورید این موضوع شاید هم امکان اجرایی‌شدن در مدت‌زمان طولانی را نداشته باشد و علاوه‌برآن شأن فرزندان را پایین می‌آورد، بلکه باید به دنبال اجرایی‌شدن حمایت‌های غیرمستقیم باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =