پیشگیری از آسیب اجتماعی

پیام خانواده - سومین رویداد ملی "استارتاپی کارآفرینی اجتماعی" با محور "پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و طلاق" ۱۲ تا ۱۶ تیر امسال در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش پیام خانواده، دبیر اجرایی سومین رویداد ملی استارتاپی کارآفرینی اجتماعی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان افزود: این رویداد با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با حضور ۴۰ تیم استارتاپ(نوپا) و صاحب ایده از سراسر کشور در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

ابراهیم رضایی افزود: محورهای این رویداد "مهارت‌های اجتماعی فرهنگی قبل و بعد از ازدواج"، "مهارت‌های کنترل خشم و تاثیر آن بر طلاق"، "تاثیر اعتیاد و مواد مخدر صنعتی بر طلاق"، "طلاق و تکدی‌گری، حاشیه‌نشینی و کودکان کار" و "ماهواره، فضای مجازی، بازی رایانه‌ای و طلاق " است.

وی با بیان‌اینکه در این رویداد علاوه بر ارائه ایده‌های نو در باره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و طلاق، چند کارگاه نیز برگزار می‌شود، افزود: هفت کارگاه آموزشی تخصصی بصورت مجازی از ۲۳ خرداد تا ششم تیر و چهار کارگاه آموزشی استارتاپی با موضوع‌های کار تیمی، آموزش بوم ایده، ارائه به سرمایه‌گذار و کارآفرینی اجتماعی از ۱۲ تا ۱۵ تیر بصورت حضوری برگزار می‌شود.

وی به برگزاری سه کارگاه انتقال تجربه در این رویداد ملی نیز اشاره و اضافه کرد: هدف از برگزاری رویداد ملی استارتاپی کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه‌ها، ایجاد بستر مناسب به‌منظور ارائه ایده‌های نو برای حل آسیب‌های اجتماعی و معرفی این ایده‌ها به نهادهای مرتبط و سرمایه‌گذاران برای کاربردی کردن آنهاست.

رضایی با دعوت از همه نهادهای مرتبط و تشکل‌های مردم نهاد فعال در مسائل فرهنگی و اجتماعی خواست تا با حضور در این رویداد، ایده‌های جدید برتر را جذب و آنها را به محصول تبدیل کنند.

وی با اشاره به همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت کشور برای برگزاری این رویداد گفت: آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که وضعیت ازدواج و طلاق در جامعه چندان رضایت‌بخش نیست بنابراین ارائه ایده‌های جدید برای آسیب‌شناسی این موضوع و رفع آن به عنوان بازوی اجرایی می‌تواند به نهادهای مرتبط کمک کند.

رضایی بدون اشاره به آمار ازدواج و طلاق دانشجویی خاطرنشان کرد: سن ازدواج دانشجویی نسبت به گذشته، افزایش و میزان ازدواج کاهش و طلاق، افزایش یافته است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در باره سومین رویداد ملی استارتاپی کارآفرینی اجتماعی گفت: این رویداد با هماهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دانشگاه اصفهان با هدف حضور حداکثری دانشجویان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق برگزار می‌شود.

محمدمهدی عسکری که بصورت مجازی در این نشست حضور داشت، افزود: یکی از سیاست‌های وزارت علوم، تقویت نیروهای خلاق و دانشجویان است تا پس از دانش‌آموختگی، بهتر بتوانند امور و وظایفی که به آنها محول شده است را انجام دهند.

وی با بیان‌اینکه دانشگاه‌ها بدنبال توانمندسازی دانشجویان در ابعاد مختلف هستند، تاکید کرد: اگر زمینه توانمندسازی دانشجویان فراهم شود، بطور قطع ضریب اشتغال‌پذیری آنها پس از دانش‌آموختگی افزایش می‌یابد و مسائلی مانند بیکاری، کنترل می‌شود.

عسکری با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی، عامل مُخل توسعه پایدار است، گفت: بنابراین در مسیر دستیابی به توسعه پایدار لازم است که به سمت برنامه‌هایی حرکت کنیم که کُنشگران فعال از جمله دانشجویان برای رفع آسیب‌های اجتماعی فعال شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: امروزه با توجه به توسعه جوامع در زمینه‌های مختلف لازم است که با این مسیر همسو و اهل تعامل باشیم.

حجت‌الاسلام جعفر شانظری، کارآفرینی در مباحث اجتماعی را یکی از مباحث نو در جوامع توسعه یافته دانست و افزود: رویداد ملی استارتاپی کارآفرینی اجتماعی با هدف تقویت این رویکرد و تشویق دانشجویان به فعالیت در این زمینه برگزار می‌شود.

وی با بیان‌اینکه گروه‌های مشاوره، علوم تربیتی و جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان تحقیقاتی در باره مباحث ازدواج دانشجویی و طلاق انجام می‌دهند، اظهار داشت: در این تحقیقات باید آسیب‌های موجود و عوامل آن شناسایی و سپس اولویت‌بندی و تاثیرگذاری آنها مشخص شود.

شانظری با تاکید بر اینکه رسالت دانشگاه‌ها در زمینه آسیب‌های اجتماعی، شناسایی و بررسی علمی آنهاست، تصریح کرد: مدیران اجرایی باید با استفاده از نتایج تحقیقات دانشگاهی به رفع آسیب‌های موجود بپردازند و رویداد استارتاپی کارآفرینی اجتماعی، محفل مناسبی برای دریافت ایده‌های نو در این زمینه است.

دانشگاه اصفهان بزرگترین دانشگاه جامع در مرکز ایران با ۶۶۰ عضو هیات علمی و ۱۶ هزار دانشجو در ۷۱ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۱۸۵ رشته کارشناسی ارشد و ۱۱۹ رشته دکتراست.

طلاق رویدادی است که فروپاشی مهمترین نهاد جامعه یعنی خانواده را به همراه دارد؛ امروزه در مقایسه با گذشته تعداد بیشتری از خانواده‌ها طلاق را تجربه می‌کنند بطوریکه بر اساس آمار موجود از سال ۹۳ تا ۹۷ با کاهش تعداد ازدواج‌ و افزایش طلاق‌ در کشور روبه‌رو بودیم کمااینکه تعداد ۷۲۴ هزار و ۳۲۴ فقره ازدواج در سال ۹۳ به ۵۴۹ هزار و ۸۶۱ فقره در سال ۹۷ کاهش یافت.

در مقابل کاهش ازدواج، کشور با افزایش تعداد طلاق نیز روبه‌روست بطوریکه ۱۶۳ هزار و ۵۶۹ فقره طلاق در سال ۹۳ به ۱۷۴ هزار و ۶۹۸ فقره در سال ۹۷ رسیده و همچنین نسبت طلاق به ازدواج نشان می‌دهد که در سال ۹۳ در برابر هر یکصد ازدواج ۲۳ فقره طلاق وجود داشته در حالی که در سال ۹۷ در برابر هر یکصد فقره ازدواج ۳۲ طلاق رُخ داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =