چاوشیان

پیام خانواده - پژوهشگر حوزه خانواده گفت: حمایت از فرزندآوری یا تحکیم و تعالی خانواده همچنان بر زمین‌مانده و به‌خوبی اجرا نشده است.

سید محمدحسین چاوشیان در گفت‌وگو با خبرنگار پیام خانواده، با اشاره به رشد بسیار کم‌جمعیت در کشورمان اظهار داشت: کاهش فرزندآوری و عدم ازدواج برخی از جوانان رشد جمعیت در کشور را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه وضعیت معیشتی ساختار جمعیتی و خانوادگی جامعه ما را تحت‌الشعاع قرار داده است. یکی از مشکلات جامعه ما فرزندآوری است که با درصد منفی پیش می‌رود.

چاوشیان بیان داشت: علی‌رغم اینکه طی دو دهه گذشته شاهد افزایش فرزندآوری در کشور بودیم، در حال حاضر تمایلی به فرزندآوری وجود ندارد و خانواده‌های ما فرزندی ندارند یا حداکثر با یک فرزند زندگی می‌کنند.

وی تأکید کرد: دلیل اصلی آن نیز مشکلات معیشتی است و پدران و مادران نمی‌توانند از پس هزینه‌های فرزندان در مراحل مختلف زندگی برآیند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: زمانی که خانواده‌ها در تأمین حداقل‌های زندگی خود با سختی مواجه می‌شوند و پاسخگوی نیازهای زندگی خود نیستند، چگونه می‌توانند به ازدیاد نسل و مسائل تربیتی فرزندان که متأثر از فضای معیشتی و اقتصادی است، فکر کنند؟

وی ابراز داشت: متأسفانه مشکلات معیشتی جایگاه و نقش بانوان را نیز تحت تأثیر قرار داده است و بانوان نیز باید وارد محیط کار شوند. این مسئله باعث می‌شود که بانوان از وظایف اصلی خود همچون فرزندآوری و مادری دور شوند و در نهایت این امر بر بنیان خانواده تأثیر می‌گذارد.

رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم تصریح کرد: مجموعه این عوامل باعث مواجهه ما با تغییرات فراوانی در حوزه نقش و جایگاه افراد و در نهایت رویکردهای خانواده می‌شود. البته با توجه به وجود مشکلات فراوان در حوزه سیاست‌گذاری خانواده، برنامه‌ها و اقدامات خوبی در نظر گرفته شده است، اما در اجرای آنها با مشکل مواجهیم. قوانینی مانند حمایت از فرزندآوری یا تحکیم و تعالی خانواده همچنان بر زمین‌مانده و به‌خوبی اجرا نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =