کد خبر: 4027
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
ایت الله

پیام خانواده- حجت‌الاسلام علی‌پناه گفت:امام صادق(ع) می‌فرماید: مومنی که ظاهرالصلاح باشد، اما نسبت به اطرافیان خود حساس نیست و نسبت به دین پسرخاله، دخترخاله و ... حساس نیست، مومن بی‌دین است.

به گزارش پیام خانواده از فارس حجت‌الاسلام میثم علی‌پناه، سخنران مذهبی در فصل پنجم این برنامه با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» به سخنرانی می‌پردازد که در قسمت بیست‌ و پنجم اظهار داشت: همواره یک معلم، مربی یا باغبان نسبت به افت کردن شاگردانش و گل‌های باغ خود توجه دارد. اگر یک معلم ببیند شاگردانش افت کرده‌اند و یا باغبانی ببیند که گل‌های باغش خشک می‌شود، ناراحت می‌شود. پیامبر مهربان‌ترین معلم بشریت است که قرآن در خصوص ایشان می‌فرماید: «عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ».

وی ادامه داد: پیامبر(ص) نسبت به مومنین توجه ویژه داشتند و اگر انحرافی می‌دیدند، تذکر می‌دادند و با آن‌ها صحبت می‌کردند. اواخر عمر پیامبر(ص)، ایشان نسبت به آینده مسلمین حساس و نگران بودند و در فرصت‌های مقتضی با مسلمانان از نگرانی‌ها صحبت کردند. یکی از نگرانی‌هایی که پیامبر(ص) داشت، تعطیل شدن امر به معروف و نهی از منکر بود. ایشان فرمودند: «اذا لَم یَأمُروا بِمَعروفٍ وَلَم یَنهَوا عَن مُنکَرٍ وَلَم یَتَّبِعوا الأخیارَ مِن أهلِ بَیتی، سَلَّطَ اللّه‏ُ عَلَیهِم شِرارَهُم، فَیَدعوا عِندَ ذلِکَ خِیارُهُم فَلا تُستَجابُ لَهُم؛ هرگاه (مردم) امر به معروف و نهی از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروی ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند، امّا دعایشان مستجاب نشود.» یعنی اگر امر به معروف تعطیل شود و مردم نسبت به گناه بی‌حس شوند، بدترین خلق خدا بر آن‌ها مسلط می‌شود؛ تا جایی که عرصه به جان مردم تنگ می‌شود و خوبان هم که دعا کنند، مستجاب نخواهد شد.

علی‌پناه با بیان اینکه در روایت داریم خدا از مومن بی‌دین بدش می‌آید، گفت: امام صادق(ع) فرمود: مومنی که ظاهرالصلاح باشد، اما نسبت به اطرافیان خود حساس نیست و نسبت به دین پسرخاله، دخترخاله و ... حساس نیست، مومن بی‌دین است. امر به معروف به معنای گوش پیچاندن و برسر افراد زدن نیست بلکه در روایت داریم یکی از مصادیق صله رحم این است که اگر فامیلی از ما به دلیل کثرت گناه در قیامت جهنمی شود، از ما که فرد متدین و موعظه‌گری در دنیا بودیم در محضر خدا گلایه خواهد کرد که چرا مرا را موعظه نکرد و راه راست را به من نشان نداد. او هم در گناه من شریک است.

این سخنران مذهبی افزود: ائمه جماعت مساجد نباید تنها ۲۰۰ یا ۵۰۰ متر فضا را مسجد بدانند، بلکه چند کیلومتر مربع اطراف در محله را مسجد بدانند. امام جماعت اگر به پشت سر خود نگاه نکند تا ببیند که آیا جوانان برای اقامه نماز به مسجد می‌آیند یا نه، به رسالت خود عمل نکرده است. من به عنوان یک منبری در ماه رمضان جلسه دارم، چند جوان پای منبر من می‌آید. چقدر حرف دین خدا را به مردم ارائه کرده‌ام و چقدر افراد گرفتار را از خطر انحراف نجات داده‌ام.

وی گفت: خداوند در سوره مائده می‌فرماید: «مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» یک نفر به دست ما بیدار شود، گویی همه را بیدار کرده‌ایم. بار خود را بستیم و دنیا و آخرت خود را آباد کردیم. تا به حال شده به هیأت می‌رویم، دست کسی را بگیریم و با خود به هیأت ببریم تا از این حلوای محبت اهل بیت به دیگران هم بچشانیم؟

علی پناه افزود: سیدمهدی قوام به زنی که آلوده گناه بود، گفت: این پاکت را بگیر. ۱۰ شب برای مادرم حضرت زهرا (س) روضه خوانده‌ام. فقط قول بده تا زمانی که پول این پاکت تمام نشده، سراغ گناه نروی. تمام شد. آن زن برگشت. «آه از آن نرگس جادو که چه بازی انگیخت/ آه از آن مست که با مردم هشیار چه کرد/ برقی از منزل لیلی بدرخشید سحر/ وه که با خرمن مجنون دل افکار چه کرد»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =