لیلا مجدانی

پیام خانواده- جامعه‌شناس و کارشناس خانواده گفت: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به‌تنهایی می‌تواند نقشه راه کامل و جامعی برای دستیابی به قله‌های افتخار خانواده ایرانی و اسلامی باشد.

لیلا مجدانی در گفتگو با خبرنگار پیام خانواده با اشاره به اهمیت خانواده و نقش خانواده در جامعه اظهار داشت: خانواده هسته اولیه حیات اجتماعی هر فرد است، هر انسانی خارج از فردیت خود و قبل از ورود به اجتماع در درون نهاد خانواده پا به عرصه می‌گذارد و با ازدواج شرعی و قانونی یک زن و مرد خانواده شکل می‌گیرد و با تولد فرزند توسعه میابد.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی خانواده بر مبنای رفع نیازهای مادی و معنوی اعضای خانواده می‌باشد، قرار است اعضای خانواده اعم از زن و مرد و فرزندان در درون خانواده نیازهایشان را رفع کنند و موجبات آرامش، رشد و تکامل خود و دیگر اعضا را فراهم آورند.

مجدانی کارکردهای خانواده را موردتوجه قرارداد و بیان داشت: ارضای نیازهای جنسی زن و مرد در درون چارچوب مشخص و مورد تأیید، تولیدمثل و فرزندآوری به‌منظور ادامه نسل انسان، مراقبت و پرورش فرزندان به‌منظور حفظ آنها از خطرات جسمی و روحی، فراهم‌آوردن فضای صمیمیت و نزدیکی و همدلی و همراهی برای دستیابی به آرامش برای همه اعضای خانواده و فراهم‌آوردن زمینه‌های رشد و تکامل مادی و معنوی تک‌تک اعضای خانواده از جمله کارکردهای خانواده است.

وی در پاسخی به سؤال مفهوم خانواده محوری بیان داشت: مفهوم خانواده محوری اشاره به این رویکرد دارد که در کلیه قوانین و برنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها و برنامه‌های اجرایی تشکیل، رشد و تعالی خانواده را در رأس امور قرار بدهیم اگر بناست برنامه‌ای یا قانونی تنظیم بشود باید در راستا تقویت بنیان‌ها خانواده باشد و نمی‌توانیم به بهانه حمایت از افراد یا حمایت از جامعه الزامات تحکیم بنیان خانواده را ندیده بگیریم. بعضاً برخی برنامه‌ها و قوانین در حمایت از زنان یا کودکان و یا حتی مردان در تعارض با تشکیل و حفظ خانواده است.

مجدانی افزود: باید رویکرد خانواده محوری در تمام برنامه‌ها و شئون فرهنگی – تربیتی، آموزشی، اقتصادی و سیاسی لحاظ شود.

وی سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی رهبر انقلاب را موردتوجه قرارداد و گفت: مقام معظم رهبری در راستای اجرای بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست‌های کلی خانواده را در ۱۶ بند اعلام فرموده‌اند که مطابق با این بندها رویکرد خانواده محوری در تمام ارکان، قوانین و برنامه‌ها لحاظ شده است، بدیهی است که اجرا کردن این سیاست‌ها می‌تواند در تمام زمینه‌های کارکردی خانواده در بعد فردی و اجتماعی انقلابی را به وجود آورد.

مجدانی ادامه داد: این بندها تأکید بر ارائه سبک ایرانی و اسلامی خانواده‌ها دارد سبکی که هویت غنی خانواده‌ها را در مقابله با الگوهای غربی خانواده در بردارد. مطابق با این سیاست‌ها موضوع ازدواج جوانان و سیاست‌های تشویقی جهت توسعه ازدواج شرعی و رسمی مورد تأکید است. همچنین موضوع فرزندآوری و سیاست‌های مربوط به تولید نسل سالم و صالح در راستای افزایش جمعیت مسلمان و شیعه موردتوجه خاص ایشان واقع گردیده است.

وی افزود: مباحث تربیتی، آموزشی و فرهنگی در راستای پرورش انسان‌های سالم و تحکیم بنیان‌های خانواده موردتوجه قرار گرفته است. جامعه‌شناس و کارشناس خانواده تصریح کرد: به نظر می‌رسد همین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به‌تنهایی می‌تواند نقشه راه کامل و جامعی باشد برای دستیابی به قله‌های افتخار خانواده ایرانی و اسلامی. بدیهی است که در این هجوم بی‌سابقه رسانه‌های خارجی در فروپاشیدن خانواده ایرانی وجود چنینی برنامه و نقشه راه حکیمانه‌ای می‌تواند نقطه عطف و راه رهایی بخشی برای حفظ بنیان‌های خانواده ایرانی - اسلامی باشد.

وی به الزامات و مقتضیات تحقق خانواده محوری در سپهر سازمانی و فرهنگ عمومی اشاره کرد و بیان داشت: عمده‌ترین مشکل که در واقع از مطالبات مقام معظم رهبری هم می‌باشد عدم وجود متولی متخصص، متعهد و پاسخگو در حوزه زنان و خانواده است. مشکل بعدی خلأها و ناکارآمدی موجود در قوانین خانواده است که البته این مهم با وجود سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده قابل دستیابی می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق خانواده محوری و پرهیز از هرگونه موازی‌کاری‌های بی‌ثمر، باید ضمن تشکیل یک متولی متخصص، متعهد و مجرب با نگاهی غیرسیاسی و در تعامل سازنده با مجلس مسائل قانونی و اجرایی این حوزه حل بشود. بهره‌بردن از تجارب جوامع دیگر در این حوزه و بومی کردن آنها می‌تواند هزینه این مسیر را کمتر کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =