حجت‌الاسلام مهدی پناهی

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه گفت: ورزش دروازه ترویج فرهنگ ملت هاست، اما این موضوع در کشور ما با موانع و مشکلات ساختاری و اجرایی بسیار جدی مواجه است.

به گزارش پیام خانواده  به گزارش کارآفرینان نیوز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت فرهنگ در جامعه و خصوصاً ورزش، اظهار داشت: موضوع فرهنگ و ارزش های دینی از موضوعاتی است که پاسداراری آن بر همه ما واجب و لازم است، چرا که فرهنگ و ارزش های دینی جزء لاینفک زندگی ما به حساب می آید که اگر خدشه ای به آن وارد شود نظام زندگی ما دچار تزلزل می شود.

وی ادامه داد: در حوزه های علمیه با توجه به وظیفه ذاتی که طلاب و روحانیون در مباحث فرهنگی، دینی و اعتقادی جامعه بر عهده دارند این ضرورت دوچندان است.

حجت‌الاسلام پناهی افزود: عزیزان حوزوی در هر جایگاهی که قرار دارند نسبت به موضوع فرهنگ و ارزش های دینی جامعه حساسیت ویژه ای داشته و تلاش می کنند وظایف خود را در این حوزه به احسن وجه به انجام برسانند.

وی ابراز داشت: عرصه ورزش یکی از عرصه های بسیار حیاتی و پرطرفدار است و توجه دادن ورزشکاران عزیز به فرهنگ ناب ایرانی، اسلامی و معارف دینی از وظایف مهم حوزویان، فعالین فرهنگی و مسئولین ورزش کشور است و دراین راستا نیاز جدی به برنامه ریزی، اجرا، حمایت و نظارت به صورت توامان و مستمر وجود دارد.

ورزش دروازه ترویج فرهنگ ملت ها است

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه افزود: علیرغم این که امروز در دنیا به فرهنگ در عرصه ورزش توجه ویژه ای می شود و ورزش دروازه ترویج فرهنگ ملت ها محسوب می شود، اما این موضوع در کشورما با موانع و مشکلات ساختاری و اجرایی بسیار جدی مواجه است.

وی ادامه داد: البته حوزه علمیه به جز رسالت فرهنگی و دینی خود در عرصه ورزش، صاحب نظران و ایده پردازان ورزشی ارزشمندی در اختیار دارد که مدیران ورزش کشور می توانند از این ظرفیت های عظیم ارزشی، علمی و فنی به عنوان نیروهای متخصص ارزشی، در عرصه ورزش بهره مند شوند.

حجت‌الاسلام پناهی اضافه کرد: ستاد راهبری ورزش حوزه های علمیه که برخی از مسئولان و مدیران ورزش کشور نیز عضو این ستاد بوده و هستند، چند سالی است که با رویکرد مباحث نظری و ایده پردازی راه اندازی شده و طرح ها و ایده های خوبی برای کمک به مشکلات فرهنگی، تخصصی و فنی و در عرصه ورزش از جمله در تدوین برنامه هفتم توسعه تهیه نموده و با توجه به حضور صاحب نظران و نخبگانی که در اختیار دارد خدمات خوبی به ورزش کشور ارائه کرده است.

وی افزود: از جمله خدمات ارزنده این ستاد، راه اندازی شورای فقهی ورزش است که وظیفه کارشناسی و پاسخگوئی به سؤالات و جمع آوری استفتائات ورزشکاران، فدراسیون ها و وزارت ورزش و جوانان را برعهده دارد و تکلیف جامعه ورزش را در زمینه های فقهی مشخص و در زمینه رفع مشکلات فقهی جامعه ورزش تلاش می نماید.

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: متاسفانه علیرغم وجود این ظرفیت های عظیم در حوزه های علمیه به عنوان دائیه دار فرهنگ جامعه، برخی از مدیران ورزش کشور آنطور که شایسته است و شعار می دهند از این فرصتها استفاده نمی کنند و همین موضوع باعث تشدید مشکلات فرهنگی در عرصه های مختلف جامعه ورزش اعم از ورزشکاران تماشاگران و... شده است.

وی بیان داشت: متاسفانه در ورزش کشور گاهی اتفاقات تلخی نظیر پناهندگی برخی چهره های ورزشی اتفاق می افتد که اگر به توسعه فرهنگ و ارزش های دینی در بین ورزشکاران توجه ویژه می شد شاهد چنین اتفاقات تلخی نبودیم.

عدم مسئولیت پذیری برخی از مسئولین زنگ خطری برای جامعه ورزش است

حجت‌الاسلام پناهی اظهار کرد: عدم مسئولیت پذیری برخی از مسئولین و مدیران ورزشی کشور زنگ خطری برای جامعه ورزش است که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: حوزه علمیه و طلاب عزیز دغدغه مند در مقوله فرهنگ و ارزش های دینی با هیچ کس تعارف ندارند و در مقابل حرکت های انفعالی، محافظه کاری، یا خدای نخواسته غرض ورزی نسبت به ارزشها مطالبه گری کرده و از این روحیه انقلابی کوتاه نمی آیند.

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: برای ما قابل قبول نیست علیرغم این که برخی از عزیزانی که در مسند ورزش کشور قرار دارند و خودشان را متعهد به حفظ ارزشهای دینی و انقلاب می دانند، در عمل منفعل، بی برنامه یا ترسو عمل کنند و اجازه دهند دشمنان ما ورزش را معبری برای رسوخ ضد ارزشها در دل و تفکر جوانان ما قرار دهند.

وزارت ورزش و جوانان ساختار فرهنگی را تقویت کند / زمزمه‌هایی از ورزش‌های مختلط به گوش می رسد

موضوع تهاجم فرهنگی سکوت بردار نیست

وی ادامه داد: موضوع تهاجم فرهنگی سکوت بردار نیست و همه عزیزانی که دغدغه فرهنگ دارند باید مطالبه کنند که چرا در مدیریت کلان کشور از جمله ورزش باید افراد این چنینی فعالیت کنند.

حجت‌الاسلام پناهی تاکید کرد: گاهی تماشاگر بودن در برابر اتفاقاتی که در حاشیه و متن ورزش اتفاق می افتد تخطی از فرمایشات مقام معظم رهبری، خیانت به خون شهدا، نظام و جوانان و زنان و دخترانی که دوست دارند در محیط های ورزشی حضور پیدا کنند اما ناهنجاری هایی که رخ می دهد گاها جو را برای این عزیزان نا امن می کند و کرامت آنان خدشه دار می شود.

وی ادامه داد: امروز دشمنان ما یکی از بزنگاه هایی که برای زدن تیر خلاص به ارزش های دینی ما انتخاب کرده اند عرصه ورزش است. آن ها دقیقاً می دانند چکار می کنند و از کجا می توانند ضد ارزش ها را در جامعه رسوخ می دهند.

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: ما در کشورمان در مقابل همه تحریم ها با قدرت ایستاده ایم اما چرا باید در عرصه ورزش از ترس تعلیق یا حذف از برخی مسابقات حاضر شویم اجازه دهیم دشمنان فرهنگ و ارزش های ما قدم به قدم به اهداف خود دست پیدا کنند.

وی تاکید کرد: سؤال این است که آیا در غیر از ورزش اجازه می دهیم ما را مجبور به برداشتن تندیس مقدس شهید سردار سلیمانی نمایند و ما تبعیت کنیم؟ آیا ندیدیم دشمن با مکر عرصه ورزش را برای بی احترامی به پرچم و سرود ملی مقدس کشورمان انتخاب کرد؟ آیا در مسأله ورود بانوان به ورزشگاه های آقایان نظر فقهی مراجع معظم تقلید را ندیدیم؟ و با وجود نظر ایشان چطور برخی این حضور بی تدبیر را تصمیم نظام می دانند؟ آیا در جهت حضور بانوان در ورزشگاه های آقایان هیچ تدبیری نیاز نبود و نمی شد تدبیری اندیشید تا کرامت بانوان عزیز ما حفظ و به ساحت آنان بی حرمتی نشود و حرمت حجاب فاطمی نیز حفظ شود؟

زمزمه هایی از ورزش های مختلط به گوش می رسد

حجت‌الاسلام پناهی تاکید کرد: امروز زمزمه هایی از ورزش های مختلط به گوش می رسد که اگر برخی از مسئولان از خواب بیدار نشوند و توجه به فرهنگ و ارزشهای دینی در عرصه ورزش به عنوان رُکن رکین و کلیدی ترین رکن ورزشی ما مورد توجه قرار نگیرد وضعیتی به وجود می آید که بازگشت به قبل آرزو می شود.

وی ادامه داد: جوانان ورزشکار معتقد و متدین هستند اما فضایی که دشمنان از بیرون مرزها برای این عزیزان ترسیم می کنند با عدم تدبیر مناسب در ایجاد زمینه پاسخگویی به شبهات و دسیسه های بدخواهان توسط متخصصین دینی و فرهنگی می تواند مشکلات زیادی را در عرصه ورزش و چهره های ورزشی کشورایجاد کند.

وزارت ورزش و جوانان ساختار فرهنگی را تقویت کند / زمزمه‌هایی از ورزش‌های مختلط به گوش می رسد

وزارت ورزش و جوانان ساختار فرهنگی را تقویت کند

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در تغییر ساختار فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی همواره باید تقویت این جایگاه در نظر گرفته شود چرا که برنامه های ضد فرهنگی دشمن روز به روز پیچیده تر و هزینه آورتر می شود، لذا امیدواریم در وزارت ورزش و جوانان ساختار فرهنگی که اخیرا از معاونت تخصصی فرهنگی تنزل پیدا کرده مجددا تقویت شود یا حتی زیرمجموعه حوزه وزارتی قرار گرفته و در بهترین حالت به سازمان فرهنگی وزارت ورزش ارتقا یابد.

وی ادامه داد: هیچ کس نمی تواند ادعا کند فرهنگ صرفاً متعلق به ورزش همگانی یا قهرمانی است و آن را در یک معاونت خلاصه کند و این ادعا به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه ابراز داشت: البته در عرصه فرهنگ در ورزش روی سخن ما تنها با وزارت ورزش و جوانان نیست، فرهنگ شعار نیست همه دستگاه ها در این زمینه باید پای کار بیایند. دولت، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی هم باید توجه ویژه ای در پاسداشت فرهنگ در عرصه ورزش کشور داشته باشند.

نمایندگان مجلس در صحنه باشند

وی افزود: کمیسیون فرهنگی و نمایندگان مجلس هم در بحث حمایت و پشتیبانی حداکثری و هم در نظارت در عرصه ورزش باید با جدیت در صحنه باشند، چرا که از طرفی با دست خالی نمی شود مقابل تهاجم فرهنگی ایستاد و از طرفی نقش نظارتی بر مجریان فرهنگی بسیار مهم و حیاتی است.

عرصه فرهنگ بسیار مهم و حساس است

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: عرصه فرهنگ بسیار مهم و حساس است و امید می رود وزارت ورزش و جوانان به لحاظ تقویت ساختاری و سیاستگذاری انقلابی و سایر دستگاه ها به لحاظ حمایت و نظارت در عرصه ورزش حضور داشته باشند و اجازه ندهند ورزش محلی باشد که با هدایت دشمنان نظام، ضد ارزش ها وارد کشور بشود و این زنگ خطری است که اگر بیدار نشویم اتفاقات ناگواری معبر ورزش اتفاق خواهد افتاد.

وی ابراز داشت: جای تاسف دارد که با همه این مشکلات و هجمه های فرهنگی، از طرفی برخی مسئولین ورزش کشور که مدیون نظام اسلامی هستند به سراغ جایگاه و نهاد قانونی متولی فرهنگ و ارزش های دینی نمی آیند و از آنها کمک نمی گیرند و از طرفی از ترس از دست دادن جایگاه خود سکوتی مرگبار را در مقابل این همه هجمه فرهنگی در پیش گرفته اند که حقیقتاً جای تامل بسیار دارد.

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: جالب است که برخی از افراد قبل از این که پُستی بگیرند در وضعیتی بهتر از وضعیت مدیریت خودشان فریاد وا اسلاما سر می دهند اما به محض گرفتن یک جایگاه شروع به توجیه مشکلات و نابسامانی ها می کنند.

حجت الاسلام پناهی افزود: مشکلی که در مدیریت بخش های مختلف در کشور ما وجود دارد و ورزش هم از آن استثناء نیست عدم استفاده هدفمند از نیروهای متخصص ارزشی است که سرمایه های نظام به حساب می آیند که البته گاهی وسواس زیاد در استفاده از این ظرفیت عظیم، فرصت های زیادی را از مسئولین می گیرد و سنگینی کار بر دوش عده ای محدود می افتد.

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: امروز اگر کسی در یک مسند قرار می گیرد باید تمامی دغدغه مندان را جمع کند، چه کسانی که به لحاظ فکری می توانند کمک کنند و چه کسانی که می توانند به صورت اجرایی کمک کنند. قطعاً استفاده از ظرفیت کسانی که خاک خورده انقلاب هستند و توانمندی بالایی هم دارند می تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند.

وی افزود: در عرصه ورزش هم ما نیروهای متخصص ارزشی و نخبه کم نداریم که اگر از کنار این نیروها به سادگی عبور کنیم، ورزش دچار سکته فرهنگی و اجرایی می شود و کارها به نحو مطلوب پیش نمی رود.

حجت‌الاسلام پناهی گفت: نکته مهم دیگر اینکه باید از کارهای ویترینی به جای پرداختن به مسائل کلان و زیربنایی پرهیز کنیم و این موضوعی است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها روی آن تاکید داشته اند و مسئولان را از انجام این کارها برحذر داشته اند.

شاهد ورود برخی از افراد غیر ارزشی در عرصه ورزش هستیم

وی ادامه داد: فرهنگ و ارزش های دینی باید یکی از ملاک های مهم امتیاز دادن به ورزشکاران و رشته های ورزشی باشد و نباید صرفاً به بهانه پرطرفدار بودن یک رشته یا تیم ورزشی بودجه و امکانات ورزشی سرازیر یک رشته خاص، بدون در نظر گرفتن اولویت فرهنگ باشیم تا مبادا ورزشکارانی که پای ارزش های انقلاب ، اسلام و نظام ایستاده اند از حداقل امکانات بهره مند شوند.

حجت‌الاسلام پناهی بیان داشت: یکی از مواردی که باعث اضطراب و نگرانی است ورود برخی از افراد غیر ارزشی در عرصه ورزش است.

وی افزود: ورود برخی افراد در ورزش موجب شده است که برخی خانواده ها رغبتی برای این که فرزندانشان وارد عرصه ورزش شوند را ندارند.

حجت‌الاسلام پناهی گفت: نیازمند شکل گیری یک نظام تخصصی ورزش با اولویت فرهنگ و پایبندی به ارزشها در کنار تخصص هستیم.

وی ادامه داد: در کشور نباید در عرصه مدیریت،مربیگری، داوری و... افرادی ولو بسیار محدود حضور داشته باشند که با فرهنگ ایرانی، اسلامی و ارزشهای انقلاب زاویه داشته باشند که ضمن ترویج ضد ارزشها، ورزشکاران ارزشی ما را به حاشیه ببرند، لذا به نظر می رسد همانطوری که در عرصه پزشکی، مهندسی، پرستاری و... نظام تخصصی داریم در عرصه ورزش هم نیازمند شکل گیری یک نظام تخصصی ورزش با اولویت فرهنگ و پایبندی به ارزش ها در کنار تخصص هستیم تا عرصه ورزش به گونه ای باز نباشد که هر کسی با هرنگرشی دلش خواست در سطح کلان ورزش ورود کند و حرف هایی از دهانش بیرون بیاید که تمام ارزش ها را زیر سؤال ببرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =